عرضه اولیه وسپهر ؛ سهامداران در انتظار شفاف سازی قیمت در تخصیص سهام

لست سکند

عرضه اولیه وسپهر یکشنبه هفته گذشته با اتفاقاتی همراه بوده که تنها می توان آنها را بدعت نامید و این بدعت کام بسیاری از فعالان بورس و خریداران این سهام را تلخ کرد، ضمن آن که درباره تخصیص این سهم نیز پرسش هایی مطرح شده که نیازمند شفاف سازی است.

به گزارش کاماپرس، عرضه های اولیه بورس برای سرمایه گذاران بازار سرمایه تداعی کننده حداقلی از سود تضمین شده است و کمتر اتفاق افتاده که در اذهان فعالان بازار عرضه اولیه ای در همان روزهای اول با حواشی همراه شود و یادآور خاطره ای ناخوشایند باشد اما به نظر می رسد مسئولان بورس کمر همت بسته اند که عرضه های اولیه را به موضوعی بغرنج برای فعالان بازار سرمایه تبدیل کنند.

ماجرا از آنجا آغاز شده است که بعد از تخصیص سهام وسپهر در روز چهارشنبه مشخص شد در اتفاقی نادر حجم سفارش های ثبت شده برای خرید این سهم کمتر از تعداد سهام عرضه شده بوده است.

چه تعداد سهام کمتر از سقف قیمت تخصیص داده شده است؟

به این ترتیب برخی سفارش‌های خرید در قیمت های پایین تر از سقف قیمت نیز به صورت کامل انجام شده و این درحالیست که قاعدتا بنا به رویه حاکم بر عرضه های اولیه سهامداران بسیار کم شماری باید به ثبت سفارش با قیمت کمتر از سقف اقدام کرده باشند.

راز آسمان پایتخت

اکنون مشخص نیست چه تعداد سهام پایین تر از سقف قیمت تخصیص داده شده و اگر حجم سهام تخصیص داده شده در قیمت های کمتر از سقف قابل توجه باشد این پرسش و شائبه ایجاد می شود که چگونه حجم قابل توجهی سهام در قیمت کمتر از سقف تخصیص داده شده و آیا رانت اطلاعاتی در این میان نقشی ایفا کرده است یا خیر؟

فعالان بازار بعد از بدعتی که در سهم وسپهر با تاخیر 2 روزه بین عرضه سهام و تخصیص آن اتفاق افتاد و توجیهی که متضمن منافع سرمایه گذاران بورسی باشد برای آن وجود نداشت، در انتظار شفاف سازی نحوه تخصیص سهام و اعلام آمار سهامی که در سقف قیمت و همچنین در قیمت های کمتر از سقف قیمت تخصیص داده شده هستند و امید آن می رود که این اطلاعات هر چه زودتر منتشر شود تا اعتماد سرمایه گذاران بورس به روندها و قواعد بازار خدشه‌دار نشود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز