عرضه اولیه تپسی و اسنپ چقدر ارزش دارد؟

لست سکند

چند روز پیش خبر عرضه اولیه سهام تپسی در بازار دوم فرابورس منتشر شد. به احتمال زیاد این استارتاپ در نیمه دوم زمستان وارد بازار فرابورس می شود. اما عرضه اولیه تپسی و استپ چقدر ارزش دارد؟

به گزارش کاماپرس، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، ۵ ماه پیش از عرضه اولیه سهام استارتاپ‌های دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، شیپور و فیلیمو خبر داده بود. اما این اتفاق رخ نداد. با این حال، چند روز پیش اعلام شد به احتمال زیاد استارتاپ تپسی در نیمه دوم زمستان وارد بازار فرابورس می شود. در این میان اخباری غیررسمی از اقدام گروه اسنپ برای ورود به بازار سرمایه نیز به گوش می‌رسد. اما عرضه اولیه این دو شرکت چقدر ارزش دارد؟

تپسی با کمترین ضریب درآمد ۳/۸ (ضریب درآمد لیفت پس از عرضه اولیه) حداقل ۸،۰۰۰ میلیارد ریال و با بیشترین ضریب درآمد ۷/۵ (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی گرب) حداکثر ۱۶،۰۰۰ میلیارد ریال ارزش خواهد داشت.
اسنپ نیز با کمترین ضریب درآمد ۶/۲ (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی اوبر) حداقل ۷۳،۰۰۰ میلیارد ریال و با بیشترین ضریب درآمد ۵/۷ (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی گرب) حداکثر ۸۹،۰۰۰ میلیارد ریال ارزش دارد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

شرکت ایده‌هاب به‌تازگی در گزارش «عرضه اولیه استارتاپ‌ها – صنعت تاکسی آنلاین» سعی کرده است به کمک آمار موجود، ارزش دو استارتاپ اسنپ و تپسی را تخمین بزند. ارزش‌گذاری شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به دلیل دارایی‌محور بودن امری متعارف و قانون‌مند است. اما این موضوع برای استارتاپ‌ها چالش‌برانگیز و پیچیده است؛ به این دلیل که دارایی نامشهود استارتاپ‌ها بیش از دارایی مشهود آن‌هاست و ارزش‌گذاری این نوع دارایی کار سخت و پیچیده‌ای است.

راز آسمان پایتخت

ارزش‌گذاری اسنپ و تپسی چگونه انجام می شود؟

۴ معیار در تعیین ارزش اسنپ و تپسی مؤثر است. به گزارش فرارو به منظور ارزش‌گذاری واقع‌بینانه در زمان عرضه اولیه، این معیار‌ها به شرح زیر است:
-سهم بازار ۱۰٪ الی ۱۵٪ تپسی و ۸۵٪ الی ۹۰٪ اسنپ
-میانگین ارزش ریالی ۱۳۰ هزار ریالی هر سفر
-دریافت کارمزد ۱۵٪ به‌عنوان درآمد خالص تاکسی‌های آنلاین
-ضرایب درآمد ۶/۲ الی ۷/۵ برای اسنپ و ۳/۸ الی ۷/۵ برای تپسی

بر اساس این گزارش، با توجه به سه معیار اول درآمد خالص سالانه هر استارتاپ تخمین زده شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : اسنپتپسیفیلیمو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز