طلاق توافقی چیست و چقدر طول می کشد؟

طلاق توافقی-کاماپرس
ژیوار

طلاق یا به درخواست زوج یا زوجه به دادگاه ارائه می‌شود؛ اما چنانچه زون و شوهر با یکدیگر بر سر طلاق به توافق برسند، طلاق توافقی صورت می‌گیرد. در طلاق توافقی، زوجین بر سر مسائل مالی مانند مهریه، اموال مشترک، نفقه، اجرت المثل و… به توافق می‌رسند و سپس به دادگاه مراجعه می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، چنانچه این درخواست بر خلاف مقررات آمره نباشد، رای بر طلاق توافقی صادر می‌شود. به این رای، گواهی عدم امکان سازش نیز گفته می‌شود. طلاق توافقی، کم‌دردسرترین روش طلاق شناخته می‌شود. با این حال، چنانچه هر یک از طرفین با مسائل حقوقی آشنایی کافی نداشته باشند، ممکن است متحمل ضررهای مالی شوند و یا فرآیند طلاق، زمان‌بر شود. در نتیجه، یک وکیل طلاق خوب می‌تواند راهنمای خوبی در این مسیر باشد.

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی، فرآیند طلاق توافقی و صدور رای دادگاه بین 10 الی 40 روز طول می‌کشد. اما این زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به خصوص آن که رویه‌های قانونی شهرهای مختلف ایران در این مسئله کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

شرکت کردن زوجین یا وکلای آنها در جلسات مشاوره پیش از طلاق توافقی، اجباری است. این مشاوره معمولاً پنج جلسه طول می‌کشد و با توجه به شرایط زوجین و مرکز مشاوره، حدود 45 روز زمان می‌برد. چنانچه پس از شرکت در این جلسات، زوجین از طلاق منصرف نشده باشند، یک گزارش از سوی مرکز مشاوره به دادگاه ارائه می‌شود که به گواهی عدم انصراف از طلاق معروف است. پس از آن، دادخواست طلاق توافقی ثبت خواهد شد.

دریان سفر امید

یک نکته قابل توجه برای تسریع روند طلاق توافقی این است که بهتر است دادخواست طلاق را در پنج روز آخر ماه ثبت نکنید. چرا که معمولاً از بیست و پنجم هر ماه تا اول ماه بعدی، پرونده ارجاع داده نمی‌شود. این وقفه به دلیل ارائه آمار از سوی شعب، اتفاق می‌افتد. وکلای با تجربه در این زمینه به چنین ظریف‌کاری‌هایی اشراف دارند و می‌توانند این فرآیند را تا حد امکان، کوتاه کنند.

طلاق توافقی-کاماپرس

مدارک لازم برای طلاق توافقی

اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، سند ازدواج و آزمایش تایید عدم بارداری از جمله مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی است. چنانچه زوجه باردار باشد، فرآیند طلاق با تغییراتی همراه می‌شود. البته طلاق زن باردار به لحاظ قانونی و شرعی، منعی ندارد. اما در چنین مواقعی، زوجین باید بر سر نحوه حضانت، نفقه زن باردار و… نیز با یکدیگر توافق کنند.

مراحل طلاق توافقی

ابتدا باید زوجین در سامانه تصمیم برای شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق، ثبت‌نام کنند. اگر پس از شرکت در این جلسات از طلاق منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آنها صادر خواهد شد. سپس، زوجین این درخواست را به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ارائه بدهند. این دفاتر، دادخواست طلاق را تنظیم و ثبت می‌کنند. سپس، دادخواست طلاق همراه با مدارک به دادگاه ارسال می‌شود. در مرحله بعدی، پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده و زمان رسیدگی، مشخص می‌شود. پس از آن که زمان رسیدگی مشخص شد، تاریخ و ساعت حضور زوجین در دادگاه از طریق سامانه ثنا اطلاع داده می‌شود.

بهترین وکیل طلاق توافقی

همانطور که قبلاً اشاره شد، وکیل طلاق کمک می‌کند تا شما علاوه بر آن که از حقوق بدیهی خود آگاه شوید، بتوانید پروسه طلاق را در مدت زمان کوتاه و بدون دردسر طی کنید. زوجین می‌توانند برای انجام تمام مراحل طلاق توافقی (به جز جلسات مشاوره) به وکیل خود وکالت بدهند و بدون مراجعه حضوری، این فرآیند را انجام بدهند.

“گروه حقوقی دادارمنش ” با همکاری گروهی از وکلای مجرب پایه یک دادگستری از سال 1394 فعالیت حرفه‌ای خود را در شرق تهران آغاز کرده و تا به امروز بیش از 700 کیس حقوقی را به سرانجامی مطلوب رسانده است. شما می‌توانید از مشاوره تلفنی یا حضوری این مجموعه بهره‌مند شوید. جهت تماس با “گروه حقوقی دادارمنش ” با شماره 021284260 تماس بگیرید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : گروه حقوقی دادارمنش
نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز