صدور بیشترین کارت اشتغال موقت اتباع خارجی در یک سال

بیش از 206 هزار کارت کار موقت برای اتباع خارجی در سال گذشته صادر و تمدید شده است که بیشترین تعداد صدور به تهران تعلق دارد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از ایسنا نیروهای کار خارجی در کشور ما کاملا امری عادی است؛ مانند ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر مشغول به کار هستند، اما تا جایی که این ورود به کشور قانونی باشد. وقتی ورود اتباع خارجی به کشور غیرقانونی انجام شود هیچ توجیهی برای فعالیت این افراد پذیرفته نیست.

اتباعی که پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار ندارند نمی‌توانند در شغل‌های ایران کار کنند؛ این کار غیرقانونی است و چنانچه کارفرمایی این کار را انجام دهد، جریمه خواهد شد.

کارفرمایان باید درخواست خود را در این زمینه به به وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت تعاون تحویل دهند تا در صورت تایید وزارت خارجه، اجازه ورود افراد صادر شود.

آریاک سفر

پروانه کار برای کدام اتباع صادر می‌شود؟

برخی از تبعه‌ها مشمول ماده 122 کار هستند؛ یعنی پروانه کار افراد بدون نیاز به گرفتن مجوز از هیئت فنی اشتغال اتباع بیگانه صادر، تجدید و تمدید می‌شود. این شرایط شامل فردی می‌شود که 10 سال اقامت مداوم در ایران، همسر ایرانی یا مهاجر کشورهای بیگانه مخصوصا کشورهای اسلامی دارای دفترچه یا کارت مهاجرت معتبر باشد.

بنابر اعلام مرکز آمار وزارت کار، در سال‌های گذشته تا امروز روادید صادر شده برای اتباع بیگانه ماهر دو هزار و 739 مورد و برای تبعه‌ غیرمشمول موافقت هیئت فنی اشتغال، هزار و 647 مورد بوده است. تعداد تمدید کارت کار موقت 180 هزار و 821 و تعداد کارت کار موقت صادر شده 25 هزار و 675 است.

تعداد 29 هزار و 206 نفر اتباع شاغل غیرمجاز در سال 1399 شناسایی شدند که بیشترشان- حدود 12 هزار و 418 نفر- در تهران و کمترین تعداد متعلق به استان‌های اردبیل و کردستان بود.

جریمه کارفرمایانی که از اتباع غیرقانونی استفاده می‌کنند

کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند جریمه می‌شوند. با بررسی جریمه کارفرمایان، جریمه‌های سال 1397 تعداد 19 هزار و 617 مورد بود و  در سال 1398 با تعداد 14 هزار و 876 مورد روند کاهشی پیدا کرده است.

بنابراین گزارش در چندین استان کشور همچنان صدور مجوز کار مشاهده نمی‌شود و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها موجب این موضوع نیست.

صدور 206 هزارو 490 کارت کار موقت در کشور انجام شده است که رکوردار این امر استان تهران است.

با توجه به ماده 120 قانون کار اتباع بیگانه در ایران مشغول به کار نمی‌شوند مگر  روادید ورود با حق کار مشخص مطابق آیین‌نامه مربوط و پروانه کار داشته باشند.

طبق قانون کار ماده 121، وزارت کار موظف است با رعایت شرایط، روادید با حق کار مشخص و پروانه کار صادر کند؛ تبعه‌ بیگانه‌ای که اطلاعات، تخصص و آمادگی برای اشتغال را دارند از تخصص او به افراد ایرانی آموزش داده شود تا این افراد جایگزین شوند.

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز