شرایط درخواست طلاق از طرف مرد

ژیوار

بر اساس قانون، اختیار طلاق در ایران با مرد است و مردان بدون نیاز به اثبات دلیل می‌توانند، درخواست طلاق دهند. مردان در گذشته با مراجعه مستقیم به دفترخانه می‌توانستند همسر خود را طلاق دهند، ولی امروزه مراحلی برای این کار تعیین‌ شده که باعث طولانی‌تر شدن فرآیند طلاق شده است. در حال حاضر مردها برای درخواست طلاق نیاز به گواهی دادگاه مبنی بر عدم امکان سازش دارند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نکاتی در رابطه با درخواست طلاق از طرف مرد پرداخته است.

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

برای ثبت درخواست طلاق از جانب مرد، لازم است که دادخواستی مبنی بر عدم سازش زوجین تنظیم و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه شود و سپس در دسترس دادگاه خانواده ذی­ربط قرار گیرد. باید در نظر داشت که ثبت طلاق بعد از صدور حکم عدم سازش امکان‌پذیر است و در صورتی که دفترخانه‌ بدون حکم دادگاه اقدام به ثبت طلاق کند، مجازات سنگینی خواهد شد. افراد بعد از دریافت گواهی عدم سازش، به مدت سه ماه فرصت دارند که به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند؛ در غیر این صورت، بعد از سه ماه اعتبار گواهی منقضی می‌شود.

برای درخواست طلاق از طرف مرد، متقاضیان باید از طریق وکیل دادگستری یا به صورت شخصی اقدام به ثبت درخواست طلاق در یکی از دفاتر خدمات قضایی کنند. بعد از ثبت درخواست و ارجاع به دادگاه، در نهایت حکم طلاق از جانب دادگاه صادر می‌شود.

در همه طلاق‌ها به جز طلاق توافقی، دادگاه قبل از صدور رای نهایی، برای ایجاد صلح و سازش، موضوع طلاق را به داوری ارجاع می‌کند. البته باید در نظر داشت که دادگاه چندان توجهی به نظر داور ندارد و صرفا یک الزام قانونی است. داوران این پرونده‌ها متاهل هستند و سن آنان بالای 30 سال است.

دریان سفر امید

درخواست طلاق از طرف مرد چقدر زمان می‌برد؟

بعد از ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد و تشکیل جلسه دادگاه و صدور حکم طلاق، با توجه به احتمال اعتراض یکی از زوجین، قطعیت حکم طلاق متفاوت خواهد بود. قطعی شدن حکم طلاق نیازمند سه مرحله بوده که ممکن است در هر یک از این مراحل اعتراض ثبت شود.

مرحله اول همان مرحله بدوی و صدور حکم است و در صورت اعتراض زن، به مرحله تجدید نظر ارجاع داده می‌شود. اگر در مرحله اول، زن به رای اعتراض کند، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود. جمع همه این مراحل ممکن است یک سال طول بکشد. در صورتی که در مرحله بدوی، زن اعتراضی نسبت به طلاق نداشته باشد، حکم قطعی طلاق صادر و صیغه طلاق اجرا می‌شود.

شرایط لازم برای دادخواست طلاق از مرد

مرد بعد از ارائه دادخواست طلاق باید مسائل مربوط به پرداخت نفقه، مهریه و تصنیف اموال را انجام دهد. با توجه به اینکه فرآیندهای مربوط به این مسائل دشوار و پیچیده است، نیاز به مشورت و استفاده از خدمات وکیل خانواده وجود دارد.

مهریه، مهم‌ترین حقوق مادی زن است و در مرحله اول مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، هر زمانی که زوجه بخواهد باید از طرف مرد پرداخت شود. در مقابل برای دریافت مهریه عندالاستطاعه باید ثابت شود که مرد توانایی مالی پرداخت آن را دارد. این مهریه ممکن است توسط دادگاه قسط‌بندی شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

غیبت و عدم حضور زن در زندگی مشترک و بی‌اطلاعی مرد از او موجب صدور حکم طلاق غیابی توسط دادگاه می­‌شود. دادگاه در حکم طلاق غیابی مکلف است که همه امور مالی زوجین مانند نفقه، اجرت‌المثل و مهریه را به صورت کامل تعیین تکلیف کند. البته در صورتی که زن بعد از مدتی متوجه طلاق شود، می‌تواند به آن اعتراض کند.

انتخاب بهترین وکیل طلاق با «وکلای خانواده»

مجموعه وکلای خانواده از گروهی از وکلای پایه یک و متخصص در زمینه امور خانواده و دعاوی طلاق تشکیل شده است. اعضای متخصص و باتجربه این مجموعه تعداد زیادی از پرونده‌های موفق را در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کرده‌اند. متقاضیان در صورت نیاز می‌توانند از مشاوره‌ رایگان وکلای خانواده نیز استفاده کنند. این مجموعه در زمینه خدمات طلاق توافقی، انحصار وراثت، مطالبه مهریه، طلاق از طرف مرد و فسخ نکاح به ارائه خدمات می‌پردازد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با وکلای خانواده می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس https://vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا با شماره‌ تلفن 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز