شرایط درخواست طلاق از طرف زن و مطالبه مهریه

ژیوار

یکی از سخت‌ترین انواع طلاق در پرونده‌های قضایی خانواده، درخواست طلاق از طرف زن و مطالبه مهریه است. با توجه به اینکه مطابق قانون، حق طلاق با مرد است، زن صرفا با داشتن دلیل موجه و اثبات آن می‌تواند در دادگاه درخواست طلاق کند. به دلیل شرایط پیچیده و دشواری درخواست طلاق از طرف زن، پیشنهاد می‌شود که افراد برای این منظور حتما از وکیل خانواده حرفه‌ای و مجرب کمک بگیرند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نکاتی درباره درخواست طلاق از طرف زن و مطالبه مهریه پرداخته است.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

با توجه به اینکه زنان شرایط طلاق توافقی یا حق طلاق ندارند، باید از طریق دادخواست طلاق برای این منظور اقدام کنند. پرونده‌هایی که با عنوان درخواست طلاق از طرف زن تشکیل می‌شوند، سه مرحله بدوی، تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور را طی می‌کنند.

در صورتی که حکم بدوی دادگاه به ضرر طرفین باشد، آنان می‌توانند در مهلت 20 روزه برای تجدیدنظر اقدام کنند. پس از آن، پرونده بعد از تبادل لوایح به دادگاه تجدید نظر می‌رسد و بعد از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر، هر یک از طرفین که رای به ضرر او باشد، می‌تواند برای فرجام‌خواهی اقدام کند. همچنین در صورتی که دیوان از رای دادگاه تجدیدنظر ایراد بگیرد یا آن را نقض کند، پرونده مجددا به دادگاه تجدیدنظر بازمی‌گردد؛ به همین جهت ممکن است فرآیند طلاق در صورت مقاومت طرف مقابل، طولانی شود.

دریان سفر امید

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

یکی از راه‌هایی که زنان به آسانی می‌توانند برای طلاق اقدام کنند، داشتن حق طلاق است که در این راستا باید از همسر خود وکالتنامه طلاق گرفته باشند.

در حالت دوم، زنان به کمک یکی از شروط دوازده‌گانه طلاق که در دفتر نکاح ذکر شده و مرد آن را امضا کرده است، می‌توانند درخواست طلاق و مطالبه مهریه کنند. نپذیرفتن پرداخت نفقه به مدت شش ماه یا بیشتر، بدرفتاری، بیماری لاعلاج یا جنون شوهر از جمله این شروط است. اعتیاد شوهر، اشتغال به شغلی که به حیثیت و مصالح خانواده ضربه بزند، محکومیت شوهر به پنج سال حبس یا بیشتر و ترک زندگی از جانب شوهر بدون دلیل موجه به مدت بیش از شش ماه، از سایر شروط ذکر‌شده است. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن، مجرم شناخته شدن مرد و محکومیت به مجازات و ناپدید شدن شوهر از سایر مواردی است که زنان می‌توانند از این طریق برای درخواست طلاق اقدام کنند.

در حالت سوم، زن باید بتواند عسر و حرج خود را اثبات کند. اثبات خیانت شوهر، نداشتن رابطه جنسی به مدت نامتعارف، داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج یا دور بودین زوجین به مدت طولانی، از سایر مواردی است که زنان می‌توانند برای اثبات عسر و حرج خود استفاده کنند. بلاتکلیف گذاشتن زوجه، دور بودن به مدت طولانی و عدم تهیه مسکن برای مدت طولانی از سایر موارد برای اثبات عسر و حرج زنان است.

آیا با درخواست طلاق از طرف زن، مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن باشد، او می‌تواند با اثبات عسر و حرج، حکم طلاق دریافت کند و دادگاه در رابطه با قبول یا بذل مهریه مطابق با قانون جدید مهریه تصمیم‌گیری خواهد کرد. در صورتی که زن از طریق شروط دوازده‌گانه مندرج در دفتر نکاح اقدام کرده باشد، می‌تواند در رابطه با قبول بذل مهریه یا مقدار آن نظر دهد. در این شرایط زنان راحت‌تر می‌توانند مهریه خود را دریافت کنند.

انتخاب وکیل طلاق حرفه‌ای با «وکلای خانواده»

مجموعه وکلای خانواده با تیمی حرفه‌ای از وکلای متخصص در دعاوی خانواده و طلاق مشغول به فعالیت است. این مجموعه تعداد زیادی از پرونده‌های موفق را در کارنامه حرفه‌ای کاری خود به ثبت رسانده و دارای تجربه کافی در زمینه دعاوی خانواده و طلاق است. وکلای خانواده با به­‌کارگیری تجربه جمعی تلاش می‌کند که بهترین و سریع‌ترین راهکار را در رابطه با امور خانواده ارائه کند. افراد می‌توانند از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه نیز بهره‌مند شوند. با توجه به فرآیند پیچیده و طولانی درخواست طلاق از طرف زن، افراد می‌توانند از خدمات وکلای حرفه‌ای این مجموعه برای پیشبرد سریع‌تر پرونده خود استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز