شاهین بخریم یا دنا پلاس؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

شاهین سایپا در روزهای پایانی سال ۹۹ وارد بازار شد تا یک رقیب جدی برای دناپلاس ایران خودرو باشد. اما خرید کدام یک از این دو خودرو به صرفه‌تر است؟ شاهین بخریم یا دنا پلاس؟

به گزارش کاماپرس، طبق اعلام شرکت خودرو سازی سایپا، خودرو شاهین در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه می رسد و قرار است بازار را به دست بگیرد. فعالان بازار معتقدند خودرو شاهین به دلیل مشخصات فنی و قیمت خیلی نزدیک به رقیبش یعنی دنا پلاس ایران خودروست. خودرویی که ایران خودرو روی فروش ویژه آن در سال ۱۴۰۰ حساب ویژه ای باز کرده است.

موتور شاهین قوی تر از دنا پلاس است؟

موتور EF7 معروف است با 114 اسب بخار قدرت و 1.7 لیتر حجم و گیربکس 5 سرعته دستی. اما در مقابل شاهین به موتور 1.5 لیتری توربو 110 اسب بخاری مجهز است.

قرار بود شاهین سایپا با موتور 1.65 لیتری برلیانس تولید شود اما به دلیل تحریم‌ها شاهین با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ روانه بازار می شود. از نظر ایمنی کفه ترازو به نفع شاهین است که به دلیل پلتفرم مدرن‌تر و البته اصلاحات ساختاری بهتر از دنا پلاس است.

راز آسمان پایتخت

البته هر دو خودرو از سیستم ESP بی‌بهره‌اند، اما از نظر تست تصادف، شاهین برتر از خانواده دنا ظاهر شده است.

طراحی ظاهری کدام خودرو بهتر است؟

دنا پلاس در واقع یک فیس‌لیفت روی خودرو سمند است که خود سمند نیز فیس‌لیفتی کامل روی پژو 405 محسوب می شود. همین فیس‌لیفت‌های متعدد باعث شده تا هماهنگی کاملی بین اجزای خودرو وجود نداشته باشد و ذات قدیمی اتاق، در برخی زوایا خود را نشان می دهد. البته از عدم هماهنگی کامل بین طراحی قسمت‌های جلو، عقب و کنار خودرو نیز نمی توان گذشت.

خودرو شاهین زبان طراحی متفاوتی نسبت به دنا پلاس دارد. طراحی دنا پلاس مبتنی بر خطوط محکم و تیز است اما طراحان شاهین، طرحی با خطوط منحنی و نرم را انتخاب کرده اند . به همین دلیل بتوان گفت که این دو خودرو از حیث زیبایی می‌توانند دو سلیقه متفاوت را پوشش دهند، هرچند که شاهین در مجموع چشم نوازتر از آب در آمده است.

شاهین ارزان تر است یا دناپلاس؟

در حال حاضر تعداد اندکی خودرو شاهین وارد بازار شده است و هنوز قیمت بازار این خودرو مشخص نشده است. اما با توجه به قیمت 26۷ میلیون تومانی این خودرو در کارخانه ، ممکن است این خودرو در بازار آزاد بین 300 تا 350 میلیون تومان قیمت بگیرد.

البته در روزهای اول فروردین و در بازار کاذب بعضی از سایتها و کانالهای مجازی قیمت این خودرو به ۴۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هم رسید. اما کارشناسان معتقدند با افزایش این خودرو در بازار قیمت آن در همین محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی قرار می گیرد.

با چنین قیمتی شاهین حد فاصل دنا پلاس و دنا پلاس توربو است و با این اوصاف به نوعی باید با هر دو خودرو مذکور رقابت کند. قیمت کارخانه ای دنا پلاس دنده ای هم حدود ۲۷۰ میلیون تومان است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز