سایپا و ایران خودرو لنگ کدام قطعه هستند؟

میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور از دپوی ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعه ای سی یو در پارکینگ‌ سایپا و ایران خودرو خبر داد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ۹۵ هزار دستگاه از خودروهای دپوشده سهم شرکت ایران خودرو و ۴۵ هزار خودرو نیر محصول شرکت سایپا هستند. میر‌محمدی در نشست تخصصی رفع چالش‌های تامین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودرو‌های ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، علت اصلی در نقص محصولات تولیدی را کمبود قطعه‌ای با نام ای سی یو بیان کرده است.

خودروهای انژکتوری دارای قطعه‌ای به نام ای سی یو هستند که اصطلاحا کامپیوتر خودرو نامیده می‌شود. این قطعه الکترونیکی وظیفه دارد تا هماهنگی و کنترل قسمت‌های مختلف اتومبیل را انجام داده و باعث عملکرد سنسورهای مختلف خودرو است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایران خودرو بیش از ۹۱ هزار مورد به دلیل کسری این قطعه دپو شده‌اند. سایپا، دیگر تولیدکننده اصلی کشور نیز در بیش از ۳۸ هزار دستگاه تولیدی خود با کسری قطعه‌ی سی ای یو روبرو شده است. به عبارت دیگر بالغ بر ۹۶ درصد از محصولات ایران خودرو و ۸۵ درصد از محصولات سایپا تنها به دلیل کمبود یک قطعه امکان تجاری‌شدن ندارند.

آریاک سفر

میرمحمدی افزود: البته قطعات دیگری هم با کمبود مواجه است و قطعه‌سازان حتما باید توضیحات خود را در این خصوص ارائه کنند. وی در ادامه گفت: سازمان بازرسی کل کشور هفته آینده بازدیدی میدانی از پارکینگ‌های خودروسازان خواهد داشت و امیدواریم مشابه سال گذشته این بازدید‌ها و اقدامات مسوولان ذی‌ربط موجب شود که این عدد به میزان استاندارد برسد.

قطعه‌ی گمشده در صنعت خودرو واقعا گم شده است؟

پدیده تولید خودروهای ناقص از سه سال قبل با اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی کشور آغاز شد. در تمام این مدت کمبود قطعه اصلی‌ترین دلیل برای دپوی خودروها عنوان شده است. دلیلی که در سال جاری رشدی بی‌سابقه در تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ شرکت‌های خودسازی را منجر شد.

اولین موج بزرگ از دپوی محصولات به دلیل کمبود قطعه در تابستان ۹۸ رخ داد. در آن زمان حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو با وجود نقص قطعات تولید شدند. با شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید ریزتراشه، صنعت خودروسازی در سطح جهانی با مشکل روبرو شد و شرکت‌های بسیاری به ناچار تولید خود را کاهش داده و در برخی موارد تعطیل کردند. موضوعی که در کنار کاهش ارزش ریال، خرید ریزتراشه را برای تولیدکنندگان داخلی بیش از پیش دشوار کرده است.

ریزتراشته‌ها در قطعات الکترونیکی خودرو از جمله ای سی یو نقشی اساسی دارند و کمبود آن‌ها به صنعت خودروسازی داخل کشور نیز سرایت کرده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شد که تا پایان تابستان امسال و بهبود وضعیت تولید جهانی، کمبود این قطعه برطرف شود اما به نظر می‌رسد سایه سنگین آن بر بازار خودروی ایران همچنان باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر برخی قطعه‌سازان رشد تولیدات ناقص را به شرکت‌های خودروسازی نسبت می‌دهند و آن‌ها را مقصر اصلی معرفی می‌کنند. به گفته این شرکت‌ها، خودروسازان عمدا و با هدف افزایش قیمت دست به تولید محصولات ناقص می‌زنند.

نکته قابل توجه آن است که از حدود ۳ سال پیش زمزمه‌های خودکفایی در تولید این قطعه به گوش می‌رسید و از افتتاح خطوط تولید این قطعه در داخل کشور خبر داده شد. موضوعی که با وجود بحران کنونی پرسش‌های جدیدی را برای خریداران ایجاد می‌کند. چرا با وجود وعده‌ی خودکفایی از سوی تولیدکنندگان همچنان کمبود قطعه دلیل افزایش تعداد خودروهای دپویی عنوان می‌شود؟

مرتبط با : ایران خودروسایپا
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز