سامسونگ به دنبال کپی کردن مغز انسان بر روی تراشه

تمامی وسایل الکترونیکی ارتباطات جمعی مثل کامپیوتر و گوشی دارای قطعه‌ای به نام تراشه هستند که در تعیین سازگاری اجزای کامپیوتری نقش تعیین کننده‌ای دارند. بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا به دنبال ارتقای کارآیی این قطعه هستند و در همین راستا اخیرا شرکت سامسونگ به دنبال ساخت تراشه‌هایی سه بعدی با استفاده از مهندسی معکوس مغز انسان است.

به گزارش کاماپرس، شرکت سامسونگ از روش جدیدی برای مهندسی معکوس مغز انسان و تقلید از آن برای استفاده در تراشه‌های نیمه هادی خبر داده است. در صورت انجام این کار، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رفتاری مشابه مغز واقعی خواهند داشت. به طور کلی این سیستم‌ها از ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری، قدرت یادگیری، سازگاری با محیط اطراف و شناخت بهره مند می‌شوند.

سامسونگ به دنبال تولید چه نوع تراشه‌ای است؟

محققانی از دانشگاه هاروارد هم در این زمینه با سامسونگ همراه شده‌اند و مقاله‌ای با عنوان «لوازم الکترونیک نورومورفیک بر پایه کپی و اجرا از مغز» منتشر کرده‌اند.  دانهی هام، استاد دانشگاه هاروارد و عضو موسسه فناوری پیشرفته سامسونگ، هونگ کان پارک، استاد دانشگاه هاروارد و همچنین سونگ وو هوانگ، رئیس و مدیرعامل سامسونگ اس.دی.اس و کینام کیم، مدیرعامل سامسونگ الکترونیکس، نویسندگان این مقاله هستند.

متن این مقاله حاوی اطلاعاتی درباره کپی نقشه اتصال عصبی مغز با استفاده از آرایه نانوالکترود است. همچنین در مقاله مذکور به این نکته اشاره شده که یکی از راه‌های موجود برای تسریع جایگذاری نقشه عصبی، آپلود مستقیم آن نقشه بر روی یک تراشه حافظه است.

آریاک سفر

در این مقاله سامسونگ مدعی شده که امکان کپی نقشه عصبی مغز را به صورت مستقیم بر روی تراشه‌های سه بعدی دارد. در واقع تحقیقات اخیر سامسونگ با همکاری دانشگاه هاروارد نشان دهنده این است که شاید توسعه تراشه حافظه با الهام از مغز انسان اتفاق بیفتد.

البته یکی از محققان این پژوهش اعلام کرده، چشم انداز ارائه شده در این مقاله، بسیار بلند پروازانه است. اما تلاش برای دستیابی به چنین هدفی احتمالا مرزهای هوش ماشینی، علوم اعصاب و فناوری نیمه هادی را جابجا خواهد کرد. به نظر سامسونگ قصد دارد تحقیقات را در این زمینه ادامه دهد و چنین تحول بزرگی را به نام خود ثبت کند.

تراشه گوشی های سامسونگ

در حال حاضر سامسونگ از معدود شرکت‌های سازنده موبایل‌های هوشمند است که تراشه‌های پیشرفته‌ای مانند سری اگزینوس را برای پرچمداران خود تولید می‌کند. این نوع تراشه‌ها در سال‌های اخیر حضور ثابتی در گوشی‌های سامسونگ مانند گلکسی اس و نوت داشته‌اند. اخیرا سامسونگ خبر داده که در زمینه تولید تراشه گوشی‌های خود به منظور ساخت هسته‌های گرافیکی سفارشی در آینده با AMD همکاری خواهد داشت.

مرتبط با : سامسونگ
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز