ریزش قیمت خودرو مقطعی است؟

ژیوار

کاهش قیمت ارز و انتشار خبرهایی مبنی بر صدور مجوز برای واردات خودرو ، بازار خودرو را با کاهش قیمت ها مواجه کرد، کاهشی که برخی آن را جو روانی ناشی از انتحابات آمریکا و کوتاه مدت می دانند.

به گزارش کاماپرس، آگهی های فروش خودرو افزایش یافته است، اما خریداری نیست. مردم در حال حاضر انتظار ثبات قیمت ها و ادامه کاهش قیمت خودرو را دارند، دلالان اما معتقدند قیمت خودرو دیگر پایین نمی آید و افزایشی خواهد شد.

اما جو بازار و ریزش لحظه ای قیمت های خودرو، شایعات صدور مجوز برای واردات خودرو و نبود خریدار بر ادامه کاهش قیمت خودرو تاکید دارد.

اعتماد نوشت: در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و عده‌ای هم از این بازار عقب‌نشینی کرده‌اند در عین حال آگهی‌های فروش خودرو نیز بیشتر شده که نشان از افزایش رفتارهای هیجانی برای فروش خودرو در بازار است هر چند هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته اما جو روانی همان‌طور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمت‌ها نیز شده است.

فعالان بازار خودرو معتقدند: تنها در صورت ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو سبب ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد بود در غیر این صورت کاهش قیمت خودرو مقطعی است.

دریان سفر امید

این در حالی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است: با کاهش قیمت ارز هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.

او در پاسخ به اینکه آیا با کاهش قیمت ارز تغییری در قیمت تمام شده خودروها ایجاد و محصولات به سمت ارزانی خواهند رفت یا خیر؟ تصریح کرد: با کاهش قیمت ارز بالطبع هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد با کاهش قیمت ارز عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را کاهش دهد، افزود: بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

انتظار افت قیمت‌ها خرید خودرو را سخت کرد

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در این باره گفته است: مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمت بوده و دست از خرید خودرو کشیده‌اند و اگر دلار حدود یک ماه روی قیمت پایه‌ای بایستد، معاملات از سر گرفته خواهد شد اما نوسانات فعلی اجازه ورود مشتری به بازار و نیز تصمیم‌گیری به فروشنده را نمی‌دهد.

به گفته او بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد که قیمت‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش داشته و در صورت رسیدن دلار به کانال ۲۰ هزار تومان شاهد کاهش ۱۵درصدی قیمت‌ها خواهیم بود، چراکه بازگشت به عقب نشان می‌دهد در زمان دلار ۱۸ هزار تومانی پراید کمتر از ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم صنعت خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز