رتبه اول ایران در شاخص مهاجرفرستی/ آمار مهاجرت زنان ایرانی به ترکیه

ژیوار

آخرین وضعیت مهاجرتی ایران بر اساس OECD Migration Outlook 2023 که در سالنامه OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) منتشر شده، نشان می‌دهد که ایران رتبه اول مهاجرفرستی بر اساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران طی یادداشتی با اشاره به کارکرد سالنامه‌های مهاجرتی در جهان، مطرح کرد: در این سالنامه‌ها جدیدترین شواهد و آمارهای مهاجرتی برای اطلاع و آگاهی عموم از آخرین وضعیت و روندهای مهاجرتی، به همراه راهکارهای عملی برای شناخت و مدیریت بهتر پدیده جهانی مهاجرت، ارایه می‌شود.

وی در ادامه این یادداشت با اشاره به مهمترین نکات مربوط به سالنامه مهاجرتی کشورهای حوزه OECD در ارتباط با کشور ایران که طی چند روز گذشته منتشر شده، آورده است: منطقه OECD به عنوان قطب اصلی جذب مهاجران در جهان، سالانه تعداد زیادی مهاجر جدید را جذب می‌کند. بر این اساس در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود که این آمار در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید رسیده است. به این ترتیب ایران، رتبه اول مهاجرفرستی بر اساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است.

دریان سفر امید

البته شایان ذکر است که از نظر قدرمطلق تعداد مهاجران جدید، ایران در جایگاه دوازدهم قرار دارد. کشور هند با اعزام 407 هزار مهاجر جدید به این منطقه در جایگاه نخست قرار دارد که این آمار نسبت به سال گذشته نرخ رشد 86 درصدی را نشان می‌دهد.

ایران رتبه دوم مهاجرفرستی به کشور ترکیه

در ادامه این یادداشت آمده است: بر اساس نتایج این گزارش، ایران رتبه دوم مهاجرفرستی به کشور ترکیه را نیز از آن خود کرده است. کشور ترکیه در سال 2021، حدود 615 هزار مهاجر جدید را از کشورهای مختلف جذب کرده که نسبت به سال گذشته رشد 250 درصدی را ثبت کرده است. بر اساس این آمار، کشور عراق با 74 هزار مهاجر جدید در رتبه نخست، ایران با 67 هزار مهاجر جدید در رتبه دوم و کشور ازبکستان با 40 هزار مهاجر جدید در رتبه سوم قرار دارد. نکته قابل توجه این است که 50 درصد از مهاجران جدید ایرانی در کشور ترکیه را زنان تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز