رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

رایانش ابری- کاماپرس
ژیوار

فرآیند رایانش ابری به ارائه خدمات کامپیوتری از جمله ذخیره‌سازی، پایگاه داده،‌ نرم‌افزار،‌ شبکه، تجزیه و تحلیل و برقراری ارتباط با استفاده از اینترنت گفته می‌شود و به عبارتی، اینترنت میزبان تمام خدمات کامپیوتری خواهد بود. در رایانش ابری، کاربران فقط به دستگاهی نیاز دارند که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی کاربرد رایانش ابری، وضعیت آن در ایران و معرفی پرکاربرد‌ترین نمونه‌های آن ‌پرداخته است.

کاربرد رایانش ابری

پیشرفت فناوری‌های دیجیتال و استفاده زیاد از آن‌ها باعث شده که تمایل به استفاده از برنامه‌های مبتنی بر رایانش ابری نیز افزایش یابد. امروز اکثر ما در زندگی روزمره خود از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، از برنامه‌های خدمات‌رسان اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، برنامه‌های تاکسی‌یاب، خرید آنلاین، برنامه‌های بانکداری الکترونیکی، از یک سرویس آنلاین اینترنتی برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری عکس‌ها، از یک فضای آنلاین با استفاده از اینترنت برای انجام پروژه‌های کاری و اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها و از اپلیکیشن‌های ویژه برای تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی به‌ صورت آنلاین با سرور ابری استفاده می‌کنیم. به علاوه، شرکت‌ها و کسب‌ و کارها نیز از این فناوری در بسیاری از مواقع استفاده می‌کنند؛ چراکه به کمک آن علاوه بر راحت‌تر کردن کارها، در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

از موارد تمایل کسب‌ و کارها به استفاده از سرور ابری می‌توان به ساخت اپلیکیشن‌ها و ارائه نرم‌افزارهای جدید متناسب با نیازهای جدید کسب‌ و کار، سازماندهی و مدیریت وبسایت‌ها و گسترش و توسعه آن‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها و گرفتن نسخه پشتیبان از آنها، تحلیل اطلاعات به‌ دست‌ آمده و استفاده از آنها برای پیشرفت کار و ارائه الگوهای جدید اشاره کرد.

وضعیت رایانش ابری در ایران

رایانش ابری با گذر زمان به یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین فناوری‌ها تبدیل شده است. این فناوری از دو دهه پیش به وجود آمده و این بدان معناست که اکنون به یک فناوری بالغ تبدیل شده و از آن در حوزه‌های مختلف و در بسیاری از سازمان‌ها استفاده می‌شود؛ اما ایران در این زمینه از این روند پیشرفت و تکامل کمی عقب مانده است.

دریان سفر امید

با وجود اینکه در بسیاری از نرم‌افزارهای مصرفی خود از رایانش ابری استفاده می‌کنیم، این فناوری در ایران هنوز پیشرفت زیادی نداشته است. البته لازم به ذکر است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات درحال ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌وری بهتر و بیشتر از آن هستند.

سرور ابری

معروف‌ترین سرورهای رایانش ابری

سرور Google Drive‌: یک سرور ابری است که به کاربران این امکان را می‌دهد اطلاعات خود را در محیطی امن ذخیره کرده و به راحتی با استفاده از کامپیوتر شخصی، موبایل یا تبلت خود به آن‌ها دسترسی داشته باشند. سرور Dropbox، کاربردی مشابه آن دارد.

سرور Gmail: این سرویس ایمیل رایگان بوده که توسط شرکت گوگل ساخته شده و از فناوری رایانش ابری برای ذخیره‌سازی، تبادل اطلاعات و ایمیل‌ها بین کاربران خود استفاده می‌کند.

سرور Google Sheet: این سرویس نسخه تحت وب بوده و مشابه برنامه Excel است و شرکت گوگل آن را براساس فناوری رایانش ابری تولید کرده است.

سرور Apple iCloud: این برنامه سرویس ذخیره‌سازی اطلاعات، تماس‌ها و امثال آن در دستگاه‌هایی با سیستم‌ عامل iOS و MacOS است.

سرور Skype: این برنامه سرویس پیام‌رسان متنی، صوتی و تصویری بوده که توسط شرکت مایکروسافت تولیده شده است.

سرور YouTube: این سرویس رایانش ابری برای اشتراک‌‌گذاری فایل‌های ویدئویی به کار می‌رود.

سرور Sound Cloud: یک سرویس رایانش ابری برای اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی و موزیک‌ است که امکان دریافت این فایل‌ها یا پخش آنلاین را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

سرور Netflix: این سرویس شامل مجموعه‌ای جامع از فیلم‌ و سریال‌ بوده که امکان مشاهده آنلاین هر کدام را برای کاربران فراهم می‌کند. فناوری اصلی این برنامه نیز از رایانش ابری استفاده می‌کند.

سرور ابری

خريد سرور ابری از «آسیاتک»

با توسعه به‌کارگیری خدمات ارتباطی در دنیا، شرکت آسیاتک نسل جدیدی از سرویس‌های خود را در قالب خدمات ابری عرضه کرده که به صورت متمرکز توسط شرکت عصر داده‌های آسیاتک ارائه می‌شود. خدمات ابری این شرکت در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شده است. این خدمات پاسخگوی نیازهای روز مشتریان خرد و کلان در تمامی حوزه‌های زیرساخت ابری است. خدمات جدید آسیاتک با هدف استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و در عین حال کمک به مدیریت هزینه توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های  ICT ارائه شده است.

متقاضیان برای خريد سرور ابری و دریافت خدمات می‌توانند به نشانی اینترنتی https://asiatech.cloud مراجعه کنند یا برای ارتباط با کارشناسان آسیاتک با شماره تلفن 90005555 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز