حقوق کارگران ۲/۸ میلیون ، هزینه معیشت ۸ میلیون ؛ کارگران در انتظار ترمیم مزد

کارگران معتقدند با حقوق ۲/۸ میلیونی نمی توانند از پس هزینه های معیشت که ۸ میلیون تومان اعلام شده است بر بیایند.

به گزارش کاماپرس، ترمیم مزد دغدغه اصلی کارگران است. حدود سه هفته پیش نمایندگان کارگری به دلیل تورم ۴۱ درصدی و تاثیر آن در معیشت کارگران، درخواست افزایش حقوق را به شورای عالی کار ارسال کردند،‌اما هنوز هیچ خبری در این باره نشده است.

کارگران شاغل و بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه ای که می گیرند نمی توانند از پس هزینه های سنگین زندگی بر بیایند.کارگران شاغل خواستار ترمیم مزد هستند و بازنشستگان خواستار اجرای همسان سازی عادلانه.

به گزارش ایلنا نمایندگان کارگری می‌گویند هم رئیس سازمان بازرسی کشور، وعده داده بود که مزد در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود و هم در بخشنامه مزدی ۹۹، بندی وجود دارد که امکان می‌دهد مزد در میانه سال ترمیم شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

اما نمایندگان کارگری شورایعالی کار، بخشنامه مزدی ۹۹ را امضا نکرده‌اند؛ بنابراین همانطور که علی خدایی (عضو کارگری این شورا) می‌گوید:« همچنان مزد و مستمری ۹۹ برخلاف خواست و نظر کارگران است و برای جلب رضایت کارگران و نمایندگان آنها بایستی مزد به سرعت ترمیم شود.»

چرا مجلس ورود نمی کند

دولت براساس الزامات ماده ۴۱ قانون کار موظف است مزد را براساس نرخ تورم و سبد معیشت تعیین کند. همچنین دولت ۲۸ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت به صندوق‌های کشوری و لشگری می‌دهد تا مستمری بازنشستگان این صندوق ترمیم پس چرا اهتمامی برای پرداخت بخشی از بدهی‌های انبوه خود به سازمان تامین اجتماعی ندارد.

علی بابایی رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در این باره می گوید:« دولت توان پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را دارد اما زیر بار نمی‌رود! چون اصولاً چندان اعتقادی به مقوله‌ی «تامین اجتماعی» و سازمان مربوطه ندارد. رفتار دولت در قبل سازمان و بیمه‌شدگان آن کاملاً «غیرقانونی» است؛ چراکه به تعهدات خود هیچ زمان عمل نکرده است.»

ترمیم مزد و نا امیدی کارگران

با این حال کارگران تقریباً نسبت به مقوله‌ی ترمیم دستمزد ناامید هستند، چون اگر قرار بود براساس گفته‌های رئیس سازمان بازرسی کشور، مزد در مهرماه ترمیم شود، باید تا الان چند جلسه مذاکرات مزدی برگزار می‌شد.

حتی اگر به درخواست‌های اعضای کارگری توجه می‌کردند، باید تا امروز جلسه سه جانبه را برقرار می‌کردند؛ بازنشستگان نیز به ترمیم فرمول‌های همسان سازی، امید چندانی ندارند؛ کما اینکه در نوزدهم آبان ماه، خلاف تمام وعده و وعیدهای قبلی، مدیرعامل سازمان ادعا کرد که نمایندگان بازنشستگان و اعضای برجسته کانون‌ها بعد از برگزاری چند جلسه، به همان فرمول‌های مردادماه برای همسان‌سازی رضایت داده‌اند و به دنبال تجدیدنظر یا ترمیم نیستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم  ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز