حضور و غیاب در شرکت‌ها چه اهمیتی دارد؟

برخی مدیران و کارمندان گمان می‌کنند که در شرکت‌های بزرگ، حضور و غیاب چندان ضروری نیست چراکه افراد یک تیم می‌توانند جای یکدیگر را پر کنند. این تفکر کاملا اشتباه است، چراکه یکی از ویژگی‌های محیط کار سالم، مدیریت حضور و غیاب در آن است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ کسب و کار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، حضور و غیاب، یک اصل بهره‌وری در محیط کار است. هر شغلی چه محصول ارائه دهد و چه خدمت، به کارمندانش متکی است و ارزیابی عملکرد آن وابسته به حضور و غیاب کارمندان است؛ چراکه نیروی کار معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه عملیات تولید یا ارائه خدمات را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین حفظ و کنترل حضور کارمندان در سازمان عامل تعیین کننده موفقیت یک شرکت خواهد بود. در ادامه به دلایل اهمیت حضور و غیاب بیشتر پرداخته می‌شود؛

افزایش بهره‌وری با حضور و غیاب

معادله ساده است؛ هرچه بیشتر کار انجام شود، تولید و فروش خدمات بیشتر خواهد بود. از این رو حضور به موقع و کارآمد به معنای افزایش درآمد است و به همین دلیل است که مدیریت حضور و غیاب اهمیت دارد.

آریاک سفر

افزایش اثربخشی عملیاتی

تاثیر بهره‌وری تنها روی یک فرد نیست، بلکه بهره‌وری به تیم بستگی دارد. حتی اگر تنها یکی از اعضای تیم نیز غایب باشد، ممکن است بهره‌وری کاهش پیدا کند چراکه مشکلات هماهنگی، تکرار، دورکاری و… پیش میاید. از این رو یک سیستم حضور و غیاب کارآمد می‌تواند در این مواقع، سرعت کار را بیشتر کرده و بهره‌وری را افزایش دهد.

استقرار نظم

تاخیر و غیرقابل پیش‌بینی بودن هیچگاه چیز خوبی نبوده است، مخصوصا در محیط کار. در محیط کار مسئولیت‌پذیری حرف اول را می‌زند و در وظیفه‌شناسی، تاخیر یا غیبت جایی ندارد. علاوه بر این، اگر در کاری، مسئولیت‌پذیری جدی گرفته نشود، کارکنان وظیفه‌شناس نیز کم کم انگیزه خود را از دست خواهند داد و در صورت ترک کار، کارفرما ضربه بزرگی خواهد خورد.

وقتی یک نظام قانونمند و عادلانه برای ثبت حضور و غیاب کارمندان وجود داشته باشد، بخش عظیمی از کارمندان وقت شناس که به موقع در محل کار حضور پیدا می کنند یا گاهی اوقات اضافه کاری دارند روحیه بهتری پیدا می‌کنند و در پی آن، کار بهبود می‌یابد.

محاسبه و پیگیری دقیق اضافه‌کاری

بسیاری از شغل‌ها، چندشیفته هستند. برای مثال بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها در چند شیفت کار می‌کنند. در این نوع مشاغل، ممکن است گاهی حجم بالای کار باعث شود که افراد مجبور شوند ساعات بیشتری را کار کنند. اصطلاحا به این کار، اضافه‌کاری گفته می‌شود که حقوق مخصوص به خود را دارد.

اگر سیستم حضور و غیاب وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان این اضافه‌کاری‌ها را پیگیری و محاسبه کرد. در صورت عدم وجود سیستم‌های مناسب حضور و غیاب، اختلافات، افزایش هزینه‌های کارکنان و استرس اداری به وجود خواهد آمد.

پرداخت دقیق

پرداخت دقیق‌تر فقط مختص اضافه‌کاری نیست. بلکه حقوق کلی نیز به حضور و غیاب بستگی دارد که دقیق باشد. سوابق حضور و غیاب اطلاعاتی در مورد حقوق پرداختی برای هر روز کار ارائه می‌دهد. همچنین، کمک هزینه شیفت یا پاداش حضور با استفاده از داده‌های حضور محاسبه می‌شود. وقتی پای محاسبه دقیق ساعت کار در میان باشد مشخص می شود که کدامیک از کارمندان چه میزان کار کرده و چه ساعت‌هایی در سازمان یا شرکت حضور داشته‌اند. اینگونه حقی از کسی ضایع نخواهد شد و هرکس به میزان حضور و کارش، دریافتی خواهد داشت.

این موارد همگی نشان می‌دهند که تا چه اندازه حضور و غیاب اهمیت دارد. مدت‌ها پیش دفترهای حضور و غیاب وجود داشتند که کارمندان با پرکردن آن‌ها، حضورشان را تایید می‌کردند. اما اکنون با پیشرفت کسب و کارها، دیگر خبری از دفترهای سنتی حضور و غیاب و دردسرهایشان نیست. بلکه نرم افزارهای حضور و غیاب به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو یکی از همین نرم افزارهاست. با این نرم افزار، بدون نیاز به هیچگونه دستگاه ثبت ترددی می‌توان به راحتی تردد و حضور و غیاب را کنترل کرد. این نرم افزار به صورت آنلاین مدیران را از وضعیت حضور و غیاب مطلع کرده و به کسب و کار نظم می‌بخشد. همچنین همچنین امکان یکپارچه سازی آن با نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو نیز وجود دارد. گفتنی است که 30 روز ابتدایی استفاده از این نرم افزار رایگان است. پس چه گزینه‌ای بهتر از این برای جهش یک کسب و کار به سمت پیشرفت؟

انتهای پیام

مرتبط با : فینتو
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز