تلاش ایردا در ارائه آمار رسمی و دقیق

طی دو سال اخیر همه جوامع به دلیل شرایط کنونی موجود، شیوع ویروس کرونا، درگیر افت و خیزهای در سلامت افراد، مسائل اقتصادی، مالی، بازار سرمایه و مواردی از این قبیل بوده‌اند. در واقع طی سال‌های مذکور آمار و ارقام بیشتر از هر زمانی در زندگی ما اهمیت پیدا کرد.

البته گفتنی‌ست این آمار و ارقام در همه دوره‌ها وجود داشته و افراد به اقتضای نیاز خود از این آمار بهره‌مند شده‌اند. در کشور ما، ایردا یکی از مجموعه‌های تخصصی در زمینه ارائه آمار و ارقام است.

گروهی که با هدف سهولت دسترسی به اطلاعات آماری در یکسری حوزه‌های مشخص فعالیت می‌کند. پیش از ورود به دهمین نمایشگاه بین المللی اینوتکس، کاماپرس گفتگویی با این مجموعه انجام داده است؛

 آغاز به کار ایردا

پیش از ورود به گفت و گو، علی زرکش، مدیرعامل ایردا، مجموعه را بدین شکل معرفی کرد: استارتاپ ایردا از محصولات شرکت داده پردازان آزرم بوده و سال 1389 فعالیت رسمی خود را با دو هدف بزرگ آغاز کرد. هدف اول گسترش فرهنگ استفاده از آمار در ایران و ترغیب هر چه بیشتر کسب و کارها و همچنین دانشجویان فعال در حوزه تحقیق و پژوهش به استفاده از آمار مستند بود. هدف دوم، آماده سازی یک محصول کامل و جامع برای تحقق هدف اول بود.

آریاک سفر

زرکش در خصوص حوزه فعالیت ایردا در ایران گفت: در کشور ایران طی سال های متمادی آمارهای جذاب و خوبی جمع آوری شده است اما به دلیل عدم تمرکز و دسترسی دشوار به آنها، متاسفانه چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. ایردا رسالت خود را بر متمرکزسازی این آمار بنا نهاده و تلاش کرده تا در کنار این پایگاه آماری بزرگ، خدمات متنوع در این حوزه را نیز به مخاطبان و کاربران خود ارائه دهد.

ایراد و خدمات جدید آن

مدیر عامل این مجموعه پیرامون اینوتکس امسال و محصولات جدید ایردا اعلام کرد: امسال ایردا علاوه بر تقویت، بهبود کیفیت و افزایش سرعت ارائه خدمات در محصولات قبلی خود که، شامل بزرگترین پایگاه آمار رسمی کشور، آمار سفارشی و تحلیل داده است، اقدام به معرفی دو محصول جدید کرده است.

وی به توضیح محصولات پرداخته و بیان کرد: محصول اول ارائه «وبسایت انگلیسی» است که بسیار استراتژیک و مهم تلقی می‌شود. این وبسایت بزرگترین پایگاه متمرکز آمار رسمی کشور به زبان انگلیسی است. قطعا در شرایط جدید و با احتمال بالای بازگشت سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران، این وبسایت می‌تواند دید روشنی از فضای اقتصادی ایران به آنان ارائه دهد. علاوه بر سرمایه گذاران خارجی، طیف بزرگی از محققین، دانشجویان و دانشگاه ها، شرکت های مشاوره و علاقمندان به ایران می‌توانند از آمارهای این سایت بهره برداری نمایند. محصول دوم، خدمت «تحقیقات بازار» است. ایردا جهت تکمیل زنجیره محصولات خود و ارائه یک پکیج کامل از خدمات آماری به افراد حقیقی و حقوقی، اقدام به راه اندازی خدمت تحقیقات بازار نموده است. ما با بهره گیری از زیرساخت آماری مناسب ایردا و همچنین یک تیم متخصص در این حوزه، می‌توانیم به افراد مختلف جهت انجام این حیطه مهم، خدمات رسانی کنیم.

تبدیل شدن ایردا به مرجع آماری

تبدیل شدن به یک مرجع تخصصی آماری طی چهار سال آینده به عنوان هدف اصلی و افق چشم انداز استارتاپ ایردا معرفی شده و تمام تلاش تیم این مجموعه نیز در همین راستا است. علی زرکش در خصوص آینده این استارتاپ گفت: خوشبختانه با وجود طوفان حوادث از ابتدایی ترین روزهای فعالیت رسمی وبسایت ایردا تاکنون، ما توانستیم دستاوردهای خوبی را کسب کنیم. عضویت در زیست بوم خلاق کشور، دریافت مجوز از سازمان نصر، ثبت مالکیت برند ایردا و از همه مهمتر، گردآوری یک تیم منسجم و خلاق بخشی از این دستاوردها در طی دو سال اخیر بوده است. همچنین، رشدهای پی در پی در جذب کاربران، ارائه خدمات با کیفیت و در کنار آن جلب نظر مجموعه‌های مختلف دولتی و خصوصی جهت ارائه خدمات به آن‌ها، از دیگر دستاوردهای ما بوده است.

حتی در راستای همراه سازی اکوسیستم استارتاپی با این موج فرهنگ سازی، تلاش نمودیم با یکی از برترین استارتاپ‌های ایرانی یعنی استارتاپ «توانیتو» وارد مذاکره شده و به یک تفاهم همکاری بسیار خوبی دست پیدا کنیم. در کنار آن، مذاکرات با یکی از مهمترین انجمن های مهم صنعتی هم به نتیجه رسیده است و درحال تنظیم مفاد تفاهم نامه هستیم. مذاکرات با یکی از بزرگترین دانشگاه های برتر کشور هم در جریان است که بتوانیم در قالب تفاهم احتمالی، به دانشجویان عزیز و اساتید محترم نیز خدمات آماری ارائه دهیم.

دیدگاه مدیرعامل ایردا نسبت به آینده

زرکش با بیان امیدواری نسبت به آینده، به این نکته اشاره کرد که با توجه به اتفاقات اخیر و روند کشور در همه حوزه‌ها، به خصوص موضوع کرونا و آغاز واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب تجربه‌های جدید و سخت دو سال گذشته در حوزه تحریم‌های سنگین و اپیدمی کرونا، پس از بهبود روند جاری، پیش بینی می‌شود اوضاع برای همه و خصوصاً استارتاپ‌ها بهتر شود.

چالش پیش روی ایردا

مدیرعامل ایردا عدم اعتماد و اعتقاد به آمار در جامعه را به عنوان مهم ترین چالش این مجموعه معرفی کرد. او به این موضوع اشاره کرده که دور بودن جامعه از آمار و برخی مواقع سو استفاده موردی از اطلاعات آماری توسط بعضی افراد خاص، باعث کاهش اعتماد عمومی نسبت به این موضوع و صرف انرژی زیاد از مجموعه ما برای اثبات نادرستی این قضیه می‌شود.

زرکش درخصوص چگونگی ارائه آمار در ایردا افزود: قطعا ما در ایردا تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا آمار و اطلاعات با بالاترین دقت و بهترین کیفیت به مخاطب ارائه شود. خوشبختانه بر اساس نظرسنجی‌هایی که به صورت دائم از کاربران انجام می‌دهیم، توانسته‌ایم رضایت آنها را جلب کرده و حتی ترغیب کنیم که ایردا را به دیگران هم معرفی کنند. اینگونه که به نظر می‌رسد، اگر یک نهاد خصوصی بتواند با کیفیت بالا، اقدام به ارائه آمار رسمی و خدمات آماری نماید و در کنار آن، خدمات مشتریان را با بالاترین استاندارد رعایت کند، این موضوع، یعنی فرهنگ استفاده از آمار در جامعه افزایش داشته و موج بزرگی آغاز شده که نتایج آن سال‌ها بعد نمایان خواهد شد.

مرتبط با : ایردا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز