ترامپ چقدر شانس پیروزی دارد؟

با جلو افتادن بایدن در نظرسنجی ها خیلی ها فکر می کنند کار ترامپ تمام است. اما هادی خسروشاهین تحلیل گر سیاسی – اقتصادی در روزنامه دنیای اقتصاد شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات را به گونه ای متفاوت تحلیل کرده است.

به گزارش کاماپرس، نظرسنجی های ملی دو هفته مانده به انتخابات آمریکا از پیشتازی جو بایدن خبر می دهد. با اینکه بایدن در ایالتهای مهمی مثل پنسیلوانیا، نوادا، میشیگان و ویسکانسین از رقیب قدرتمندش جلو افتاده،‌اما خیلی از دموکراتها نگران نتیجه رقابتها هستند و اینکه این نظرسنجی‌ها در چه شرایطی قابل‌تکیه و اعتماد هستند و می توانند نتیجه اصلی را رقم بزنند.
هادی خسرو شاهین در تحلیلی درباره این نظر سنجی ها در روزنامه اعتماد نوشته:« پرسش بنیادی که در اینجا مطرح است این است که نظرسنجی‌ها معمولا در چه شرایطی قابل‌تکیه و اعتماد هستند؟ وقتی که نهادهای اجتماعی در وضعیت طبیعی و نرمال خود به‌سر می‌برند. این نهادها وظیفه‌ کانالیزه کردن، آشکارسازی و همین‌طور عملیاتی کردن خواسته‌ها و مطالبات مردم را برعهده دارند.

از همین رو جنس و نوع مطالبات افکار عمومی از زیر پوست تحولات اجتماعی بر پوست جامعه می‌نشیند و در اینجا افکارسنجی‌ها راهی برای تخمین و برآورد جهت‌گیری‌ها و روندهای سیاسی و اجتماعی خواهند بود.»

محبوبیت از دست رفته ترامپ

داده‌ها و فکت‌های استخراج‌شده توسط نهادهای افکارسنجی از وقوع دو رویداد مهم خبر می دهد.خسروشاهین در ادامه این تحلیل نوشته:« ترامپ آرای خود را در میان گروه سنی ۶۵ ساله‌ها و کهن‌سالان از دست داده است. همچنین زنان به‌طور کلی و به‌ویژه در حومه‌های شهری اقبال چندانی به او نشان نمی‌دهند. به‌عبارت دیگر وضعیت بایدن به لحاظ کمیت آرا به مراتب بهتر از شرایط کلینتون در سال ۲۰۱۶ است یعنی اگر کلینتون در چهار سال پیش توانست با فاصله ۸/ ۲ میلیون رای ترامپ را شکست دهد،

آریاک سفر

بایدن حتما در این انتخابات می‌تواند این فاصله را به دو برابر رقم قبلی یعنی حدود ۵ تا ۶ میلیون رای افزایش دهد و فاصله ۲ درصدی آرای مردمی را به ۴ تا ۶ درصد هم برساند. »

رای متزلزل سفید پوستها

در تحلیل خسرو شاهین درباره رای سفید پوستهابه ترامپ آمده:« ترامپ در این کلان‌گروه نمره‌اش به‌طور کلی نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است؛ ‌ولی در طبقه‌ سنی جوانان یعنی ۱۸ تا ۴۴ ساله‌ها آرای خود را به شدت ارتقا داده؛ ولی با کاهش شدید طرفدارانش در گروه سنی ۴۵ سال به بالا مواجه شده است. از حیث جنسیت نیز آنچه مبرهن و روشن است، آرای او در میان زنان به طرز چشمگیری افت کرده ولی در میان مردان تقریبا مشابه انتخابات چهار سال گذشته است. افت نامحسوسی نیز در میان سفیدپوستان بدون تحصیلات دانشگاهی قابل‌ردیابی است.»

رای سیاه پوستها به ترامپ!

خسرو شاهین در ادامه این تحلیل نوشته:« در سال ۲۰۲۰ به نسبت چهار سال پیش به‌طور کلی سیاهان بیشتری حاضرند به ترامپ رای دهند. در خرده‌گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی نیز تقریبا به جز مورد زنان و افراد بالای ۴۵ سال تفاوت محسوسی نسبت به چهار سال گذشته مشاهده می‌شود. در برخی ایالات میدان نبرد مشخص شده است که حدود ۳۵ درصد جوانان سیاه‌پوست تمایل بیشتری به ترامپ پیدا کردند؛ اگرچه عملکرد او را در همه‌ زمینه‌ها تایید نمی‌کنند، ولی رفتار پرقدرت و روحیه مبارزه‌‌جوی وی را در کنار فاکتورهای اقتصادی می‌پسندند.»

لاتین تبارها و علاقه به ترامپ

«صرف‌نظر از افزایش آرای ترامپ در این کلان‌گروه، به‌طور کلی افزایش چشمگیر آرای وی هم در گروه سنی ۱۸ تا ۴۴ سال و همچنین بالای ۴۵ سال و همین‌طور میان زنان و مردان و افراد بدون تحصیلات دانشگاهی و همین‌طور افراد با تحصیلات دانشگاهی دیده می‌شود. بیشترین افزایش آرای ترامپ در میان لاتین‌تبارهای جوان و همین‌طور با تحصیلات دانشگاهی است.

از این حیث ترامپ توانسته ۳۵ درصد آرای لاتین‌تبارهای زیر ۴۵ سال را به خود جلب کند و همین‌طور در حدود ۴۰ درصد آرای تحصیلکردگان لاتین‌تبار نیز به سبد رای او ریخته شود. »

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ترامپ چقدر شانس پیروزی دارد؟

  1. رضا گفته:

    ببین کارمون به کجاررسیده که بایدمنتظرانتخابات ریاست جمهوری فلان کشورباشیم…!!!؟؟؟آقاجون چه بایدن وچه ترامپ رییس جمهوربشن ایران براشون دشمنه…اتاق لوزی کاخ سفیدتعیین میکنه که همیشه ایران (حتی قبل ازانقلاب بنابه دلایلی که بحثش دراین مجال نمی گنجه)برای آمریکایک خطربوده وهست…!!!چه برسه که بعدازانقلاب باتوجه به اتفاقات ورویدادهای سیاسی وغیرسیاسی که افتاده ایران برای آمریکاوآمریکابرای ایران دشمن درجه یک بحساب میاد…رییس جمهوریک بخش ازسیستم وقدرت سیاسی آمریکاست”بخش دیگروعمده ترین قسمت دراختیارلابی هایی هستندکه حتی برروی سیاست آمریکاتاثیرگذارهستندورییس جمهورتنهاتصمیم گیرنده نیست.سیستم دیپلماسی یاسیاست کاری کاخ سفیدطوری طراحی شده که منتخبین ریاست جمهوری ووزیران شون ملزم به اجرای اون سیاست هاهستند.وازنظرحقیرهیچ وقت جوبایدن فشارحداکثری (ترامپ رو)که هزینه زیادی بردولت آمریکاتحمیل کرده یک شبه برنمیداره”بلکه کاری میکنه تاکارنیمه کاره دولت ترامپ(ازدیددولتمردان آمریکاییهاعرض می کنم)نتیجه بده واگرهم بخوادزمانی باایران توافق بکنه(که بااین شرایط بعیده)کارتهای بیشتری برای بازی کردن داشته باشه!!!ونبایداین مسله روازیادببریم که ایران کارت ویاامتیازات زیادی نداره چراکه بواسطه همین برجام دست وپای ایرانی هاروبستن ودرسیاست خارجی وفروش نفت ووضعیت داخلی ایران وضع بحدی بغرنج شده که دیگرآمریکانیازی نمی بینه که دست به ریسک بزنه وبیادتواین شرایط باایران توافق بکنه…مخلص کلام نظربنده(بعنوان یک فردی که کم وبیش ازسیاست سردرمیارم)اینه احتمال پیروزی ترامپ ورسیدن به کاخ سفیدزیاده چون هم قدرت دردست ایشونه وهم فردی غیرقابل پیش بینی هست وازالان بفکر(سرکوب احتمالی مخالفانش هست)ودرصورت پیروزی بایدن به این زودی هاقدرت ودولتوبه وی انتقال نمیده…ولی استثنایا این دوره ازانتخابات خیلی نزدیک ودوشادوش هست وبیان اینکه باقاطعیت کدام یک پیروزمیشن سخته…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز