حداقل دستمزد چه تاثیری بر تورم دارد؟

تورم

حداقل دستمزد، موضوعی است که از یک‌ سو نگرانی نیروی کار برای تأمین معیشت سال آینده را به همراه دارد و از سوی دیگر موجب نگرانی بنگاه‌ها به دلیل افزایش هزینه ها است اما  معیار تعیین حداقل دستمزد چیست که این‌گونه ذهن همه را درگیر می‌کند؟

به گزارش کاماپرس، در پاسخ به این سؤال باید گفت که تصمیم‌گیرندگان حداقل دستمزد، تورم سال آینده را به‌عنوان شاخصی مهم برای تعیین دستمزد در نظر می‌گیرند، آن‌ها بر این باورند که قدرت خرید نیروی کار باید حفظ شود و متغیر تصمیم‌گیری را تورم در نظر می‌گیرند. این مبنای تعیین حداقل دستمزد موافقان و مخالفان زیادی دارد، موافقان می‌گویند ایجاد انگیزه برای نیروی کار و حفظ قدرت خرید خود عاملی مثبت برای چرخه تولید و کسب‌وکار هست اما مخالفان در نظر گرفتن تورم به‌عنوان تنها شاخص تصمیم‌گیری را نادرست می‌دانند. برای اظهارنظر در مورد حداقل دستمزد باید از سمت بنگاه‌ها و صاحبان کسب‌وکارها هم به قضیه نگاه کرد. افزایش پایه حقوق کارمندان بدون در نظر گرفتن هیچ معیاری و صرفاً تصمیم‌گیری برای حفظ قدرت خرید به بدنه‌ی اقتصاد کشور لطمه وارد‌ می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تعیین دستمزد نادیده گرفته‌شده بهره‌وری نیروی کار است. یکی از دلایل ایجاد تورم فشار ناشی از هزینه هست و فشار برای افزایش دستمزد به نسبتی بیش‌تر از بهره‌وری نیروی کار خود باعث ایجاد تورم می‌َشود. فرآیند به‌سادگی قابل‌بیان است،  افزایش دستمزد برای بنگاه‌ها افزایش هزینه را به دنبال دارد و به‌طور طبیعی صاحب هر کسب‌وکاری برای حفظ حاشیه سود خود قیمت‌های کالا و خدماتش را افزایش می‌‌دهد و این افزایش دائمی در قیمت کالا و خدمات منجر به ایجاد تورمی می‌َ‌شود که به سال بعد منتقل می‌شود و همین تورم مبنایی برای تعیین حداقل دستمزد است و به این صورت وارد مارپیچ قیمت- دستمزد می‌شویم.

مطالب مهم را از دست ندهید 

 آثار مخرب تعیین دستمزد بدون در نظر گرفتن بهره‌وری نیروی کار

هر کسب‌وکاری برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود به‌طور ساده هزینه‌ی مواد اولیه، نیروی کار و حاشیه سود را در نظر می‌گیرد، رشد دستمزد با نسبتی بیش‌تر از بهره‌وری، حاشیه سود را کم می‌کند و این امر انگیزه بنگاه را برای استخدام کاهش می‌دهد، چون هزینه‌ها زیاد شده انگیزه برای تولید نیز کاهش پیدا می‌یابد، پس به دنبال یک تصمیم با تخمین نادرست اشتغال و تولید کاهش پیدا خواهد کرد، اما قضیه آنجایی حساس می‌شود که هزینه‌ها به‌قدری زیاد شده که برای بنگاه‌ها حضور در بازار دیگر صرفه اقتصادی ندارد و بنگاه تصمیم می‌گیرد که از بازار خارج شود.

آریاک سفر

تورم و دستمزد

راه‌حل حداقل دستمزد بهینه

این‌که افزایش دستمزد خود سبب افزایش تورم می‌شود به این معنا نیست که سیاست تعیین حداقل دستمزد سیاستی اشتباه است بلکه باید در تعیین آن متغیرهای دیگری مانند بهره‌وری نیروی کار و… را موردبررسی قرارداد. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بین نیروی کار کم مهارت با نیروی کار ماهر تفاوت قائل می‌شوند. به‌عنوان‌مثال حداقل دستمزدی که برای نیروی کار کم مهارت در نظر می‌گیرند کمتر از حداقل دستمزدی هست که به نیروی کار ماهر اختصاص داده می‌شود و در بعضی کشورها حتی جدول رده سنی وجود دارد، درصد افزایش حداقل حقوق فردی  با سن پایین که تجربه کم دارد کمتر از  نیروی کاری است که در رده‌ی سنی بالاتری قرار دارد.

 

 

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

15 دیدگاه برای “حداقل دستمزد چه تاثیری بر تورم دارد؟

  1. رضوان شیرالی گفته:

    الان ملاک تورم واقعی است یا تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند؟ چون بین دو این دو اختلاف خیلی زیادی وجود دارد. تورم بانک مرکزی از تورم واقعی همیشه کمتر است.

  2. نازی گفته:

    نگران کارفرماها نباشید اونا خوب بلدن چطور دستمزد تعیین کنند .
    ما کارمندها باید فکری به حال خودمون بکنیم

  3. مائده مشهدی گفته:

    ای کاش «مارپیچ قیمت-دستمزد» را بیشتر توضیح می دادید. به نظر موضوع مهمی می رسد که نیاز به شرح و بسط بیشتری دارد.

  4. علی گفته:

    باسلام:به نظر بنده بهترین راه برون رفت از تورم عدم افزایش حقوق است .درکشور ما درتمام امورکارمندان ومسئولین که خود کارمنددراین مور تصمیم میگیرن.وهمیشه دوست دارن حقوقشان نسبت به سال قبل زیاد شود .این موضوع دوجنبه دارد
    1-اختلاف طبقاتی بین افرادی که کارمند هستم وکسانی که بیکار یا شغل آزاد دارن
    2-تورم وهرج مرج درجامع که موجب افزایش نقدینگی وکم ارزش شدن پول ملی می شود.
    امید وارم درهیچ سال افزایش حقوق وتورم نداشته باشیم.اما!!!!!!!!!

  5. هیچکس گفته:

    شمایی که میگید حقوق کارگر زیاده یا نباید افزایش داشته باشه کارفرما به عنوان مثال یه صابون تولید کرده قبلا 500 تومن ولی الان همون صابون شده 5000هزار تومن تو این چند سال که همه چی گرون شده کارفرما خورده واسه خودش حتی دولت حتی واسه وارد کردن مواد اولیه از دلار دولتی استفاده کردن که خرج نکنن و سود بیشتری ببرن . یا کارمندی که همه آپشن های حقوقی رو داره حق همه چی بهش تعلق میگیره ولی هیچ میدونید کارگر چه چیزهایی بهش تعلق میگیره الان هیچ کجای کشور چیزی به اسم اضافه کار به کارگر نمیدن با دو تا بچه دو میلیون میدن بنظر شما میشه با دو میلیون زندگی کرد با اجاره خونه ماهی یه تومن کم کمش انصاف داشته باشید وقتی نوبت حق و حقوق کارگر میشه همه میشید فیلسوف ولی سر کارای دیگه که میشه جرات حرف زدن ندارید . متاسفم برای اونایی فقط جیب خودشون براشون مهمه

  6. حسن گفته:

    سلام
    به نظر من تا نمایند کار رفرما ونماینده دولت داخل این تصمیم گیری ها دخالت میکنند.همیشه به ضرر کارگر هست .چون این دو به منافعه خودشون تصمیم میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز