2 پیامد منفی محدود شدن دامنه نوسان قیمت سهام

از روز شنبه 25 بهمن ماه بورس تهران تغییرات جدیدی به خود خواهد دید که یکی از مهم ترین آنها محدود شدن دامنه نوسان است اما این تحول چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

به گزارش کاماپرس، انتشار خبر ایجاد برخی تحولات در بورس کافی بود تا در روز گذشته – یکشنبه 19 بهمن ماه –  بازار سهام سبزپوش شود اما نمی توان گفت تمام فعالان بازار سهام و کارشناسان بورسی نسبت به این تغییرات خوش بین هستند.

حسین توکلی کاشی کارشناس اقتصادی نیز در کانال تلگرامی خود با ارائه تحلیل کوتاهی به دو پیامد منفی محدود شدن دامنه نوسان اشاره کرده است. وی نوشته است؛ خبر کوتاه بود و پرمعنا؛ شورای عالی بورس دامنه نوسان روزانه سهام را تغییر داد و بر این اساس دامنه نوسان روزانه سهام که تا پیش از این در محدوده ۵-  تا ۵+ درصد بود از ۲۵ بهمن به ۲-  تا   ۶+  درصد تغییر خواهد کرد. احتمالا نتیجه این تصمیم به طور خلاصه این خواهد شد:

اول : با توجه به ترمز ایجاد شده در مرز ۲-  درصد  برخی  سهم ها  برای ارتفاع گرفتن تا قبل از روز اجرای این مصوبه مسابقه خواهند داد و قیمتها را تا حد ممکن بالا خواهند برد و سپس با خروج یکباره،  بازار را برای مدت طولانی در مسیر فرسایشی کاهش روزانه ۲ درصد  قرار خواهند داد.

دوم: در این شرایط وجود حجم مبنا نیز، انگیزه سرمایه گذاران نهادی را برای حمایت از سهام کم می کند چون با هر بار جمع کردن صف فروش در حد حجم مبنا، فقط قادر خواهند بود قیمت سهام را  به میزان ۲ درصد به قیمت ذاتی و تعادلی نزدیک کنند. بنابراین انگیزه شان برای مداخله در بازار بسیار کمتر خواهد شد.

آریاک سفر

وی در ادامه با کنایه به راهکار محدود کردن دامنه نوسان برای مثبت شدن بازار سهام، افزوده است: ظریفی می گفت پیشنهاد می کنم دامنه نوسان را بین ۱۵٪+  تا ۵٪+  تعیین کنند چرا که در این صورت رشد  بورس به میزان سالانه حداقل ۱۰۰۰٪  تضمین می شود!

توکلی کاشی همچنین با اشاره به سابقه بیست ساله خود در بازار سرمایه پیشنهاد کرد دامنه نوسان را به بازارگردانان بسپارید که هر عددی را صلاح می دانند اعمال کنند و از ایشان بخواهید به نحوی بازارگردانی کنند که قیمتها متعادل شده و شاهد صف  در بازار نباشیم.

به عقیده این کارشناس بورس، با این کار مسئولیت هر نوع پاسخگویی در زمینه دامنه نوسان و قیمت هر ورقه بهادار به تعداد زیادی بازارگردان که هر یک متخصص یک ورقه بهادار هستند محول خواهد شد و سازمان بورس می تواند با فراغ بال به توسعه بازار بیندیشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز