بزرگ‌ترین مانع رشد ماشین‌آلات کشاورزی در ایران چیست؟

ماشین آلات کشاورزی

پایین بودن هزینه استفاده از ماشین در مقابل استفاده از نیروی کار، کیفیت مطلوب تر عملیات و محصولات حاصل از آن و مدیریت سهل تر ماشین آلات، مکانیزاسیون را جزئی جدا ناپذیر از کشاورزی کرده است.

به گزارش کاماپرس، سیاستگذاری، برنامه ریزی و استفاده صحیح و بهینه از ماشین در کشاورزی، اصولا در کشورهای جهان سوم با چالش های متفاوتی روبه رو است و نیاز به جامع نگری در این جوامع بسیار محسوس بوده به نحوی که عمدتا تکیه روی انتخاب استراتژی و تکنولوژی به همراه برنامه ریزی مناسب است. در کشور ما نیز بالطبع این امر با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده است وهنوز تا دستیابی به جایگاه واقعی فاصله بسیار دارد.

بزرگ‌ترین مشکل تجهیزات باغبانی چیست؟

یکی از ضروریاتی که باید دستگاه‌های ذی‌ربط و عوامل فعال در حوزه‌های صنعتی و تولیدی نسبت به آن توجه داشته باشند، روند پیشرفت و توسعه صنعت تولید ادوات و تجهیزات کشاورزی است که می‌تواند به الگویی مناسب برای شکوفایی دیگر بخش‌های تولیدی و صنعتی در این مرزوبوم مبدل شود. در همین راستا علی نیاز‌پور، مدیرعامل شرکت ارس آسیا با بیان اینکه یکی از غفلت‌های صورت گرفته در بخش باغبانی مربوط به تولید ماشین‌ها و ابزارآلات مدرن باغبانی است، تاکید کرد: این عوامل باعث شد شرکت ارس آسیا نگاه منسجم‌تری به واردات ماشین‌آلات باغبانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، چین و … داشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین و تولید انواع تراکتور و ماشین‌ها و ابزار باغبانی از فعالیت‌های اصلی این شرکت است،ادامه داد: از جمله دلایل عدم ورود تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی به مساله ماشین‌ها باغبانی تمرکز به امر زراعت و اولویت تولید محصولات زراعی و ازآنجا‌که سیستم باغبانی کشور از ابتدای امر به‌صورت سنتی است؛ تمرکز بر مکانیزاسیون سخت‌تر شده و نگاه‌ها به تولید تجهیزات باغبانی کاهش ‌یافته است. نیازپور با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین موانع رشد ماشین‌آلات کشاورزی در کشور مربوط به کپی‌های نصف و نیمه از مدل‌های روز دنیا است، خاطرنشان کرد: زمانی که ماشین‌آلاتی را وارد کشور می‌کنیم تولیدکننده‌های ایرانی در یک پرسه چندساله شروع به تولید این محصول می‌کنند درصورتی‌که طی این سال‌ها کشورهای توسعه‌یافته تکنولوژی این ماشین‌آلات را ارتقا دادند. همین غفلت ضربه سنگینی به واردکنندگان، صادرات و کشاورزان وارد می‌کند، چراکه به‌روز بودن ماشین‌آلات جز مقوله‌های لاینفک تولید ماشین‌آلات باغبانی و کشاورزی است.

آریاک سفر

وی تاکید کرد: با مشاهده نمایشگاه‌های بین‌المللی در مقوله تولید کشاورزی به‌وضوح مشاهده می‌کنیم تکنولوژی‌های تجهیزات کشاورزی در ایران مربوط به دهه‌های گذشته است و همین موضوع مانع بزرگی در برابر صادرات است. در حال حاضر ماشین‌آلات کشاورزی تولید داخل به چند کشور انگشت ‌شمار مانند افغانستان، پاکستان و چند کشور آفریقایی است که البته به دلایل مشکلات بین‌المللی این بازارها نیز در حال حذف شدن است.

نیازپور درنهایت خاطرنشان کرد: به‌‌رغم عدم وجود تولیدکننده داخلی در زمینه ابزارهای باغبانی در دو سال گذشته واردات این‌گونه ابزارها به کشور ممنوع شده و علاوه بر خسارت فراوان به بهره‌برداران بخش باغبانی باعث افزایش قاچاق ابزار به داخل کشور شده است. در حال حاضر این ابزارها با قیمت بالاتر وارد کشور می‌شود که این قانون ناشی از نبود نگاه کارشناسی و عدم همفکری با انجمن‌های مربوطه بوده است متاسفانه شرکت‌هایی مانند شرکت ما طی سال‌های گذشته به‌جای تمرکز بر ارائه خدمات بهتر انرژی خود صرف ابطال قوانین غیرکارشناسی این‌چنینی گذاشته است.

انتهای پیام

مرتبط با : ارس آسیا
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز