برنج به قیمت کمتر از 20 هزار تومان به بازار می آید

دولت بالاخره اجازه واردات برنج پرمحصول را به بازرگانان داد، تا به زودی شاهد برنج با قیمت زیر 20 هزارتومان در بازار باشیم.

به گزارش کاماپرس، برنج از جمله کالاهای پرمصرف در کشور است، در سال های گذسته دولت برای واردات برنج یارانه ای را تعیین کرده بود تا بتواند قیمت آن را کنترل کند.

دولت تا حدودی در تنظیم بازار برنج و کنترل قیمت ها موفق هم بود تا اینکه دولت با مشکلات روبه رو شد و یارانه برنج را لغو کرد. در نتیجه برنج خارجی به شکل بی سابقه ای در بازار گران و تا حدودی کمیاب شد.

برنج پرمحصول نوعی برنج است که از دارای کیفیت پائین تری نسبت به برنج های درجه یک است.

گسترش نیوز نوشت: مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ارتباط با خصوصیات برنج پرمحصول گفت: «در هر کشوری دو نوع برنج تولید می‌شود: برنج کیفی و برنج پرمحصول. برنج کیفی یا لوکس، گران‌قیمت‌ترین نوع برنج است.

آریاک سفر

از هر هکتار زمین ممکن است بتوانید بین یک تا دو تن برنج کیفی برداشت کنید اما از همین مقدار زمین چه‌بسا ۶ تا ۸ تن برنج برداشت کنید. به‌این‌ترتیب قیمت تمام‌شده محصول کاهش می‌یابد».

در داخل کشور برنج‌هایی مثل طارم، هاشمی کیفی هستند و انواع مثل ندا، فجر و … پرمحصول به حساب می‌آیند.

عطر و طعم و روش پخت این دو نوع برنج متفاوت است بنابراین برنج پرمحصول، ارزان‌تر است.

برنج پرمحصول ۵۰ درصد ارزان‌تر است

وی در تشریح دلایل این ممنوعیت گفت: دلیل اول به استانداردهای بهداشتی مربوط می‌شود. دلیل دوم که به برنج پرمحصول تایلندی مربوط می‌شود شباهت آن به برنج ایرانی است. بنابراین امکان مخلوط کردن این دو نوع برنج وجود دارد. این نگران منطقی است اما باید توجه داشت که در هر شغلی امکان تقلب وجود دارد.

وی افزود: «برنج پرمحصول حدود ۵۰ درصد ارزانتر از برنج کیفی تمام می‌شود. اگر قیمت برنج کیفی ۷۰۰ دلار باشد نوع پرمحصول را می‌توان به قیمت ۴۰۰ دلار تهیه کرد بنابراین قیمت تمام‌شده آن برای مصرف‌کننده داخلی زیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود».

برای دسترسی سریعتر به اخبار صنایع غذایی، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز