با کاربرد و انواع الکترود آشنا شوید

الکترود-کاماپرس
ژیوار

الکترود، قطعه‌ای فلزی که یک سمت رسانا و یک سمت نارسانا دارد. قسمت نارسانای الکترود به جریان الکتریسته وصل شده و برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، الکترود در فرآیند جوشکاری ذوب شده و فضاهای خالی را پر می‌کند یا قطعات فلزی را به یکدیگر متصل می‌کند. استفاده از پوشش فلاکس در الکترود باعث عایق شدن این فلز می‌شود و قوس الکتریکی آن را افزایش می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، الکترودها با اکسید سدیم، سلولز، خاک رس و آزبست پوشش داده می‌شوند. این پوشش به فلاکس معروف بوده که باعث تسریع خنک شدن جوش هم می‌شود. الکترود را می‌توان بر اساس نوع پوشش به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه، ویژگی‌های انواع الکترود بر اساس نوع پوشش و قیمت الکترود  بررسی خواهد شد.

الکترود با پوشش قلیایی یا بازی

پوشش فلاکس در این نوع الکترودها ترکیبی از فلورید کلسیم و کربنات کلسیم است. هیدروژن تولید شده در این الکترودها بسیار پایین است و همین مسئله باعث شده تا به الکترودهای کم هیدروژن معروف شوند. الکترودهایی که پوشش قلیایی یا بازی دارند از مقاومت بالایی برخوردارند. الکترودهای بازی معمولاً در جوشکاری‌های ضخیم فولادی یا جوشکاری فولادهای کم آلیاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که احتمال ترک خوردگی در این جوشکاری‌ها بسیار زیاد است.

الکترود با پوشش سلولزی

استفاده از سلولز در پوشش این الکترودها باعث شده است تا جنس خشک و ناهمواری داشته باشند. الکترودهای سلولزی بر خلاف الکترودهای بازی یا قلیایی، هیدروژن زیادی تولید می‌کنند. همچنین، احتمال نفوذ رطوبت در این الکترودها بسیار بیشتر است. عمده کاربرد این محصول در جوشکاری‌های سرازیری است.

دریان سفر امید

الکترود با پوشش اسیدی

در پوشش این الکترودها از منگنز و سیلیکات آهن استفاده می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود تا سرباره ضخیم و سطح مناسبی برای جوشکاری ایجاد شود. این نوع الکترود بیشتر برای از بین بردن عیوب قطعات در ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که فرآیند جوشکاری با این الکترود، کیفیت مطلوبی ندارد.

الکترود با پوشش اکسیدی

الکترودهای اکسیدی مانند الکترودهای اسیدی از نفوذپذیری پایینی برخوردارند و سرباره‌های ضخیمی ایجاد می‌کنند. برای پوشش این نوع الکترودها از اکسید آهن استفاده می‌شود.

الکترود با پوشش رتیلی

این نوع الکترودها کاربرد بسیار زیادی در جوشکاری‌های عمومی دارند. اکسید تیتانیوم زیادی در پوشش این الکترودها به کار رفته است و این ترکیب باعث شده تا قوس پایدار و فلاکس این محصول ایجاد شود. بنابراین، الکترودهایی که پوشش رتیلی دارند برای تمام حالات جوشکاری به خصوص برای جوشکاری آلیاژهای ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت الکترود جوشکاری

قیمت این فلز به ضخامت و نوع آن بستگی دارد. افزایش ضخامت الکترود بر روی جریان، آمپراژ و کاربرد آن هم تاثیر می‌گذارد. در هنگام خرید الکترود باید به کدهای درج شده بر روی این محصول دقت داشت. این کدها اصالت محصول را نشان می‌دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن تخفیف
نهال گشت
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز