بازار لوازم خانگی از دست برندهای جعلی خلاص می‌ شود؟

لوازم خانگی در شمار آن دسته از کالاهایی است که بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده است و برخی مواقع تا 90 درصد حجم بازار قاچاق را در اختیار  دارد اما کارشناسان امیدوارند اجرای درست طرح نصب شناسه کالا که از سال گذشته اجرایی شده است، این مشکل را حل کند.

به گزارش کاماپرس ، بعد از گرانی  ارز یکی از بخش‌هایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و قیمت‌ها در آن به شدت بالا رفت، بازار لوازم خانگی بود. مشکل تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی و اختلال در فرآیند تولید باعث کمبود این کالا در بازار شد و همین امر بهانه خوبی در اختیار قاچاقچیان قرار داد که با انگیزه بیشتر خلا فعلی بازار را جبران کنند. ناگفته نماند که با وجود گرانی  ارز قیمت بسیاری از لوازم خانگی قاچاق همچنان کمتر از ایرانی آن است و این امر نشان می‌دهد تا ضعف بازار داخلی جبران نشود، امکان بستن راه‌های قاچاق نیست.

بر اساس آمارها رقم قاچاق لوازم خانگی  در سال 98 به ۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده و  بازار این کالاها را طی سال‌های مختلف متشنج کرده و آرامش فعالان این حوزه به ویژه برندهای معتبر را از آنها گرفته است. اما اجرای طرح شناسه کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که دی ماه سال گذشته استارت زده شد ، روزنه امیدی را در کاهش حجم قاچاق برای فعالان این بخش باز کرده است. کارشناسان معتقدند اینکه این طرح به چه صورت اجرا شود، نقش مهمی در  کاهش قاچاق لوازم خانگی خواهد داشت.

اجرای طرح شناسه کالا در 80 درصد کارخانجات

بر اساس این قانون جدید، شناسه کالا برای کالا‌های داخلی از محل تولید و برای کالا‌های وارداتی از گمرک بر روی کالا نصب می‌شود که با شماره گیری #۷۷۷۷، ۴*۴* تمام مشخصات کالا نشان داده خواهد شد. حتی کالایی که پیش از اجرای این قانون تولید شده نیز به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پاس داده شده تا تکلیف ثبت کد آنها مورد بررسی قرار گیرد.

آریاک سفر

در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به تاثیر مستقیم این طرح بر کاهش قاچاق گفته  نتیجه‌گیری مثبت از این امر منوط به چگونگی اجرای آن است. بیش از 80 درصد کارخانه‌ها به گفته ایشان روی کالای خود کد شناسه درج کرده و زیرساخت‌ها برای تداوم این کار در سایر کارخانجات نیز در حال فراهم شدن است.

تاثیر شناسه کالا بر کاهش جابه‌جایی برندها

به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز این امر در کاهش جابجایی برندها که مدام در کشور اتفاق می‌افتد و عرضه کننده با تکیه بر آن کالای داخلی را به اسم برند خارجی و با قیمت نجومی به مشتری عرضه می‌کند، تاثیر خواهد داشت.

طبق صحبت‌های حمیدرضا غزنوی چگونگی تاثیر این امر بر کاهش قاچاق به این صورت است که تولید کننده به ازای هر کالای ثبت شده در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک کد رهگیری به صورت تصادفی دریافت و آن را بر روی محصول درج می‌کند که با رصد این کد،  کالای قاچاق  از کالای اصلی تولید داخل شناسایی می‌شود.

جدا از تولیدکننده منفعت مهم این امر به مصرف کنندگان می‌رسد که در حال حاضر قیمت گزافی بابت خرید لوازم خانگی می‌پردازند و موضوع قاچاق در کیفیت خرید آنها تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس گزارش‌های موجود 5 تا 90 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق است که عمدتا بی‌کیفیت‌اند وگارانتی ندارد.

پیش از این در راستای جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی نمایندگان مجلس با طرح ماده‌ای در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارائه هرگونه خدمات نظیر خدمات بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، نگهداری و گارانتی به کالاهایی که تولید یا واردات آنها در سامانه‌های قانونی ثبت نشده را منع کرده بودند.

شایان ذکر است طرح شناسه کالا فعلا برای ۸ گروه کالایی خودکولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماکروویو، جاروبرقی و پکیج است و بعدها سایر اقلام را نیز در برخواهد گرفت.

هرچند خلاص شدن از شر برندهای جعلی به این زودی میسر نیست اما باید دید این قانون به چه صورت اجرا می‌شود و چه تاثیری روز بازار لوازم خانگی در کشور خواهد داشت.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز