چرا بازار خودرو سردتر از همیشه است؟

هرچه دولت برای کنترل قیمت خودرو رشته کرده بود، فعلا پنبه شده است. با افزایش قیمت دلار، همه قرعه‌کشی‌ها و پیش‌فروش‌ها بی‌اثر شد.

به گزارش کاماپرس، شدت نوسانات بازار خودرو به حدی است که نه کسی خودرو می‌خرد؛ نه کسی می‌فروشند. قیمت‌ها چنان بالا رفته که خرید خودرو فعلا از دایره منطق خارج شده است. فروش خودرو نیز برای کسانی که به امید سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده بودند، فاقد توجیه‌های ریاضی است. قیمت بالا رفته و سود پایین آمده است.

تنها راه نجات، افزایش تولید

تحلیل‌گران بازار خودرو عقیده دارند عرضه خودرو نسبت به تقاضا كاهش يافته است، بازار خودرو قابل پيش‌بيني نيست و تا زماني كه توليد به اندازه مصرف نرسد همين شرايط ادامه خواهد داشت و تنها راه‌حل افزايش توليد و عرضه آن به بازار است.

ندا جعفري در گزارشی که امروز در روزنامه اعتماد منتشر شده، نوشته استدر حال حاضر پول‌هاي سرگردان در بورس فعال شده‌ و سود خوبي هم در اين مدت دريافت كرده‌اند و در صورتي كه سود اين بازار كاهش پيدا كند شايد به سمت بازارهاي ديگر حركت كند اما اينكه اين سرمايه‌ها به سمت بازار خودرو بيايد هنوز مشخص نيست، تنها راه اين است كه دولت براي رفع موانع توليد كمك كند تا تيراژ توليد افزايش و قيمت‌ها كنترل شود.  در اين ميان خودروسازان معتقدند قيمت تمام شده توليدات‌شان به دلايل مختلف از جمله توليد خودرو با استاندارد يورو5 افزايش يافته و به همين دليل بايد قيمت فروش محصولات‌شان را بالاتر ببرند. در مقابل، اعضاي شوراي رقابت معتقدند، بخشي از زيان خودروسازان متوجه سرمايه‌گذاري آنها در بخش‌هايي غير از توليد بوده و به همين دليل، اين ارقام به عنوان ضرر و زيان توليد محسوب نشده و نبايد در دستورالعمل جديد قيمت‌گذاري مورد توجه قرار گيرد.

آریاک سفر

 ادامه تولید با وجود تحریم

فرشاد مقيمی، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در اين باره واكنش نشان داده و گفته است؛ در دو سالي كه تحريم‌هاي ظالمانه عليه صنعت خودرو اعمال شده، براي جلوگيري از هدر رفت ظرفيت‌هاي توليد و توان نيروي انساني، با وجود كسري برخي قطعات، توليد را متوقف نكرده‌ايم. برخي قطعات‌ هاي‌تك و الكترونيكي به دليل مشكلات ارزي با تاخير از گمرك ترخيص شد و در اين مقطع براي استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي توليد و زمان، ناچاريم خودروها را با وجود كسري قطعات توليد كنيم. اگر خودرويي با تاخير به دست مشتريان برسد، خودروساز بابت تاخير در تحقق معوقات خود، جريمه تاخير نيز مي‌پردازد، بنابراين زيان نگهداري خودرو در وهله اول متوجه خودروساز است.

عليرضا پورحسني، عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو در مورد وضعيت خريد و فروش خودرو در بازار پس از افزايش قيمت‌ها مي‌گويد: قيمت خودرو در بازار به قدري بالا رفته كه بازار دچار ركود تورمي شده و كسي جرات خريد و فروش خودور در بازار را ندارد. افزايش قيمت‌ها در حالي هر روز در بازار اتفاق مي‌افتد كه تقريبا كمتر معامله‌اي انجام مي‌شود و فقط فروشندگان براي سود بيشتر قيمت‌هاي بالاتري را براي محصولات خود پيشنهاد مي‌كنند. هيجاني كه در بازار وجود دارد به دليل همين مساله است درحالي كه توليد كم نشده، قيمت مواد اوليه افزايش نيافته و قيمت ارز نيز تغييري نداشته است، اما قيمت خودرو افزايش يافته است. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو با اشاره به توقف توليد برخي خودرو‌ها در بازار ادامه مي‌دهد: از زماني كه عرضه برخي خودروها محدود شده قيمت‌ها نجومي شدند، به عنوان مثال خودروي سراتو در حال حاضر به 620 ميليون تومان، پژوي 2008 به 700 ميليون تومان و سوزوكي به 880 ميليون تومان رسيده است. پورحسني با اشاره به ممنوعيت واردات خودرو ادامه مي‌دهد: قيمت خودروهاي وارداتي هم بسيار بالاست و به نظر نمي‌رسد با شرايط كنوني ارز به اين زودي‌ها تصميمي براي واردات خودرو گرفته شود. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو مي‌گويد: بهترين فصل براي فروشندگان خودرو تابستان و در تير و مرداد است اما قيمت خودرو به اندازه‌اي بالا رفته كه مردم توان خريد ندارند و بسياري از همكاران ما بيكار شده‌اند.

بازار خودرو زمين خورد

او با بيان اينكه نه مشتري در بازار است و نه ماشيني عرضه مي‌شود، مي‌گويد: معاملات در بازار به‌ندرت انجام مي‌شود و متاسفانه از شب عيد و زماني كه اعلام شد كرونا در ايران شدت گرفته است بازار خودرو زمين خورد. پورحسني ادامه مي‌دهد: بازار خودرو هم متاثر از بازار ارز است و قيمت همه خودروها در همه مدل‌ها بالا رفته است. به عنوان مثال، قيمت پرايد در بازار به 82 ميليون و 500 هزار تومان، قيمت تيبا به 97 ميليون تومان، تيبا 2 به 109 ميليون تومان، قيمت ساندرو به 370 ميليون تومان، قيمت ساندرو استپ‌وي به 395 ميليون تومان، ساينا 110 ميليون تومان، پژو 206 تيپ 2 به 175 ميليون تومان و قيمت 206 تيپ 5 به 204 ميليون تومان رسيده است.

او با اشاره به توقف توليد پرايد ادامه مي‌دهد: در حال حاضر به صورت قطره‌چكاني پرايد به بازار عرضه مي‌شود كه اين خودروها هم از توليدات گذشته سايپاست اما در مجموع عرضه بسيار محدود شده است. پورحسني با تاكيد بر تفاوت قيمت خودرو از كارخانه تا بازار ادامه مي‌دهد: اين تفاوت قيمت‌ها باعث جذابيت اين بازار شده و در صورتي كه شخصي نياز به خودرو هم نداشته باشد اين تفاوت قيمت باعث مي‌شود تا او هم ثبت‌نام كند.

اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران خودرو در پاسخ به اين پرسش كه آيا محدوديت‌هايي كه براي ثبت‌نام خودرو از سوي شركت‌هاي خودروسازي صورت گرفته دست دلالان را از بازار كوتاه كرده يا خير؟ مي‌گويد: بعيد به نظر مي‌رسد اين خودروها تنها به دست مصرف‌كنندگان واقعي برسد، زيرا اين دلال‌ها مي‌توانند با كارت ملي اقوام خود براي خريد اقدام كنند و به اعتقاد من به‌ندرت مشتري واقعي از اين خودروها بهره برده است.

پورحسني ادامه مي‌دهد: اين موضوع واقعا اجحاف در حق مصرف‌كننده است كه عرضه خودرويي مانند كوئيك كم شود تا قيمت اين خودرو كه قشر متوسط توان خريد آن را دارند هم بالا برود. در حال حاضر قيمت اين خودرو حدود 130 ميليون تومان است و اميدواريم قيمت كارخانه و بازار نزديك به هم باشد تا مصرف‌كننده واقعي خودرو تهيه كند. اگر شركت‌هاي خودروسازي حجم بيشتري خودرو وارد بازار كنند، قيمت‌ها معقول خواهد شد و ديگر امكان سوءاستفاده از بازار نيست.

او در مورد رد صلاحيت مدرس‌خياباني به عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت نيز مي‌گويد: اميدواريم وزير جديد اين وزارتخانه بتواند راهكار مناسبي براي بازار آشفته خودرو داشته باشد و عرضه خودرو در بازار به‌گونه‌اي باشد تا مردم نيز از قيمت‌ها رضايت داشته باشند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپاشستا
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز