اکتیوا؛ مجموعه‌ای پیشگام در حفظ سلامت مرکبات

لست سکند

میوه‌ها بلافاصله بعد از چیده شدن در معرض پلاسیدگی و فساد قرار داشته و قابلیت نگهداری کمی دارند. بنابراین باید روش‌هایی برای نگهداری بیشتر آن‌ها تبیین شود. در حال حاضر نیز برخی مجموعه‌ها به دنبال طولانی کردن این فرآیند و ماندگاری بیشتر این دسته از محصولات هستند تا عمر مصرف طولانی‌تری داشته باشند. «اکتیوا» یک مجموعه ایرانی است که روکش‌های خوراکی را برای محافظت میوه‌ها تولید می‌کند.

کاماپرس برای شناخت بیشتر این مجموعه و محصولات تولیدی آن با کیمیا سادات دزفولی، مدیر فروش اکتیوا، گفت و گویی داشت که مطالعه آن برای عموم جالب خواهد بود.

شکل‌گیری و شکوفایی اکتیوا

ایده پردازی اکتیوا ابتدا توسط مهدیه فتحی پور، مدیرعامل این مجموعه، انجام شد. در سال 1397 شرکت اکتیوا در نوآوردگاه صندوق نوآوری ریاست جمهوری شرکت کرد و توانست مقام اول را به دست آورد.

از همان زمان این مجموعه به دنبال یک شتابدهنده مناسب بود تا اینکه در سال گذشته در پژوهشگاه آب و انرژی دانشگاه شریف شرکت کرد و تولید اولین محصول خود را کلید زد. به تازگی این مجموعه محصول دیگر خود، یعنی «محلول مکمل اکتیوا» را هم به مرحله تولید رسانده است. این محلول علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده، یک محلول ضد کپک است و مانع از خراب شدن میوه‌ها می‌شود.

راز آسمان پایتخت

به گفته دزفولی، مشابه محصولات اکتیوا در بازار ایران وجود ندارد و محصولاتی که چنین کارکردی دارند، مواد شیمیایی زیادی در ترکیبات‌شان وجود دارد که مسلما می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

مدیر فروش این مجموعه نمایشگاه اینوتکس امسال را مثبت ارزیابی کرد و در این خصوص گفت: «نمایشگاه اینوتکس امسال بسیار خوب بود و استقبال مناسبی از مجموعه اکتیوا صورت گرفت. حتی تعدادی از محصولات این مجموعه نیز در جریان این رویداد به فروش رسید».

پوشش خوراکی اکتیوا چه می‌کند؟

فناوری تولید این پوشش‌های خوراکی با محیط زیست سازگار است و برای کنترل فرآیند انتقال رطوبت و تبادل گاز یا اکسیداسیون در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. روکش خوراکی اکتیوا بر دو پایه عسل و پلیمری موجود است. محلول مکمل اکتیوا نیز دیگر محصول این مجموعه بوده که بر پایه مواد ضدعفونی و پاک کننده کم‌خطرتر پایه‌ریزی شده است.

این محلول و همچنین ماده نگهدارنده در بخش سرد خانه‌ای نیز قابل استفاده بوده و برای مرکبات، سیب و گلابی مورد تائید قرار گرفته است.

اکتیوا؛ به دنبال جهانی شدن

در حال حاضر اکتیوا محصولات خود را در مقیاس کوچک و در قالب کارگاهی تولید می‌کند اما این گروه به دنبال سرمایه‌گذار مناسبی برای ادامه روند تولیدات خود هستند. هم اکنون این مجموعه پروژه دیگری را در دست دارد و قصد دارد به جای اسپری کردن مواد نگهدارنده روی میوه و سبزیجات، بسته بندی مناسبی برای سبزیجات و میوه‌ها طراحی کند تا کیفیت این مواد خوراکی به طور طبیعی حفظ شوند.

محصولات اکتیوا در حال حاضر در چندین هایپر مارکت شخصی برای تست و فروش عرضه شده است اما هنوز در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، غرفه‌ای به این مجموعه تعلق نگرفته است. مدیرفروش اکتیوا در این باره می‌گوید: «علاوه بر اینکه اقداماتی برای تخصیص غرفه در یکی از فروشگاه‌های بزرگ کشور انجام شده، هم اکنون با چند واردکننده و صادرکننده در خصوص پخش و عرضه این محصولات نیز صحبت‌هایی شده است که امیدواریم نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد».

چالش اصلی اکتیوا

این مجموعه برای محصولات خود مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرده ولی چون «سیب سلامت» -نشان سازمان غذا و داروی ایران- را ندارد، در حال حاضر عرضه آن در فروشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

مشکل و چالش اصلی این مجموعه زمان‌بر بودن انجام آزمایشات و تست‌ها روی محصولات است. با رسیدن به موقع سرمایه، گرفتن سریع مجوزها، دریافت نشان سیب سلامت، کمتر شدن هزینه‌های آزمایشگاهی و مواردی از این قبیل، به طور قطع روند کاری این مجموعه نیز بهبود پیدا می‌کند.

در حال حاضر محصولات این مجموعه برای برخی مرکبات مثل گلابی و سیب تایید شده و اکتیوا به دنبال تولید محصولی برای نگهداری طولانی و حفظ سلامت طیف وسیع‌تری از میوه‌ها است.

مرتبط با : اکتیوا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز