اقساط مسکن ملی چند است؟ 1.8 میلیون یا 15 میلیون؟

اظهار نظر معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ۹۵۹ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اجرایی شده و این طرح از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته، چندان بر بازار مسکن تاثیر نگذاشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید

به گزارش کاماپرس، محمود محمودزاده اعلام کرد: اجرایی شدن 959 هزار واحد مسکونی، از سقف ساخت و ساز سالیانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی شهری جلوتر است. طبق اعلام محمودزاده ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی طی ماه‌های اخیر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

او گفت: دولت وظیفه‌ی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را دارد که در مسکن شهری معادل سالی ۸۰۰ هزار واحد می‌شود و ۲۰۰ هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ اکنون از سقف ساخت‌وساز مسکن شهری هم جلوتر هستیم.

آریاک سفر

رقم اقساط بالاخره چقدر است؟

* یک میلیون و 800 هزار تومان

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، 20 دی‌ماه پارسال اعلام کرد: طبق برآورد وزارت راه وشهرسازی از مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن، اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور بسته به میزان تسهیلات دریافتی، بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اقساط خانه‌های خود پرداخت خواهند کرد. آن‌طور که معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده است مبلغ اقساط برای گروه‌های متوسط در این طرح نیز بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

* 3 میلیون تومان

ایرنا البته سه ماه بعد و در روز 21 فروردین سال جاری به نقل از علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از امکان بازپرداخت بلندمدت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد و اعلام کرد: مبلغ اقساط ماهانه بین سه تا چهار میلیون تومان است. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن حداکثر ۲۰ سال است که می‌تواند به انتخاب متقاضی دوره بازپرداخت کوتاه‌تر هم باشد و تعیین کننده مبلغ اقساط نیز مدت زمان بازپرداخت آن است.

* 10 میلیون تومان

البته جعفری، شب قبل از انتشار خبر ایرنا، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی تسهیلات واحدهای نهضت ملی مسکن طی دوره بازپرداخت ۵ساله خبر داد. او با اشاره به هزینه ساخت یک مترمربع واحد نهضت ملی مسکن، اعلام کرد: بر اساس ارقام اعلام‌شده سال 1400، تلاش می‌کنیم برای هر مترمربع سازنده‌ای که صورت وضعیت آنها از طریق خط اعتباری متقاضیان (تسهیلات) تأمین می‌شود،‌ بتوانیم با رقم 450 میلیون تومان وام در تهران به‌علاوه آورده 40 میلیون تومانی واحد مسکونی 75متری تا 110متری طرح را به اتمام برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به بالا بودن این اقساط تاکید کرد: در وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده‌ایم حداقل هزینه ساخت و خانه‌دار شدن را برای متقاضیان ایجاد کنیم؛‌ بر این اساس هزینه زمین را حذف کرده‌ایم، اما بسیاری از زمین‌ها به آماده‌سازی نیاز دارد.

* زیر 5 میلیون تومان

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ساعاتی پس از سخنان جعفری به صحبت‌های او در خصوص اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی تسهیلات واحد‌های نهضت ملی مسکن طی دوره بازپرداخت ۵ساله واکنش نشان داد و گفت: براساس قانون جهش تولید و تامین مسکن نباید حداکثر اقساط پرداختی متقاضیان بیش از ۴۰ درصد درآمد آن‌ها باشد، یعنی اقساط واحد‌های مسکونی ساخته شده در قالب این قانون باید زیر ۵ میلیون تومان باشد. اقساط واحد‌های قانون جهش تولید مسکن به صورت پلکانی طراحی شده و باید برای شروع زیر ۵ میلیون تومان باشد. از طرفی جامعه هدف این قانون نیز اقشار متوسط رو به پایین از لحاظ درآمدی نظیر کارمندان و کارگران هستند که امکان پرداخت اقساط ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومانی را ندارند.

* زیر 3 میلیون تومان

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس هم روز گذشته در گفتگویی که باشگاه خبرنگاران آن را منتشر کرد، گفت: واحد‌های نهضت ملی مسکن، حمایتی است و اقساط آن هم زیر ۳ میلیون تومان است. ۸۰ درصد از مبلغ ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن از طریق تسهیلات تامین می‌شود و باید متناسب با توانایی خریداران اقساط آن‌ها با نرخ سود ۴ تا ۱۲ درصد در نظر گفته شود، بنابراین برای دهک‌های یک تا ۳ میزان اقساط تسهیلات زیر ۳ میلیون تومان خواهد بود چراکه اگر بیش از این میزان باشد متقاضیان و اقشار کم درآمد قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس میزان آورده متقاضیان هم برای دهک‌های یک تا سه بین ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان است و به طور قطع برای دهک‌های پایین‌تر این میزان آورده متقاضیان کمتر خواهد بود؛ چراکه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته این واحد‌ها در قالب‌های مسکن حمایتی ساخته می‌شوند و بنابراین بالا بودن میزان اقساط و آورده متقاضی قابل پذیرش نیست.

اقساط مسکن ملی فراتر از توان طبقه پایین جامعه است

دولت رئیسی که مانور زیادی روی ساخت سالانه یک میلیون مسکن می‌دهد، منتقدانی نیز دارد که از آن‌جمله می‌توان به رئیس کانون انبوه‌سازان اشاره کرد. جمشید برزگر هفته قبل به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی به پیشنهادهای سازندگان در خصوص نحوه اجرای پروژه نهضت ملی مسکن جواب نداده است. با شرایطی هم که وزارتخانه اعلام کرده امکان اجرای پروژه وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش بروند ممکن است طرح شکست بخورد.

این فعال صنعت ساختمان با بیان این‌که دهک‌های پایین، توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده را ندارند گفت: ابتدای کار اعلام کردند که متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان بیاورند که بسیاری از افراد فاقد این توانایی هستند. پس، از این طریق طرح شکست می‌خورد. تامین منابع برای اقشار کم‌درآمد باید توسط بنیادها، نهادها و دستگاه‌های متولی انجام شود. البته پرداخت تسهیلات به این گروه‌ها هم جواب نمی‌دهد چون توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند.

مسکن مهر هنوز بعد از 15 سال ناتمام است

برزگر، ورود چشم‌بسته به طرح نهضت ملی مسکن را به قدم گذاشتن در آب تشبیه کرد و گفت: وقتی وارد آب می‌شویم چند قدم جلوتر را نمی‌توانیم ببینیم؛ بنابراین اگر بی‌پروا جلو برویم ممکن است غرق شویم. شما طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر را ببینید که در قالب‌های مختلف مثل خودمالکی، بافت فرسوده، دولتی و غیره هنوز بعد از ۱۵ سال تمام نشده است.

رئیس کانون انبوه‌سازان با اشاره به اعلام قیمت متری ۴.۵ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با این روند افزایش قیمت‌ها، تعیین نرخ‌های دستوری جواب نمی‌دهد. ما به دوستان در وزارتخانه می‌گوییم شما سیاست‌گذاری و نظارت کنید. برای انجام کار هم بر روی یک قیمت مشخص به توافق برسیم. ما جای قیمت را هم خالی گذاشتیم و به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم خودتان محاسبه کنید؛ به نحوی که مردم صاحب خانه شوند و سازنده هم ضرر نکند.

مصالح 50 تا 100 درصد گران شده است

وی درباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: در یکی دو سال گذشته نرخ مصالح ساختمانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش  داشته است. هم‌اکنون میلگرد کیلویی ۱۹ هزار تومان و سیمان پاکتی ۵۰ هزار تومان به دست سازنده می‌رسد. کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و دیگر نهاده‌های ساختمانی نیز با رشد سنگین قیمت مواجه شده‌اند. افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها نیز بر روی قیمت مصالح تاثیر گذاشته است.

برزگر خاطرنشان کرد: آذرماه سال گذشته بنده به اتفاق همکاران خود در کانون انبوه‌سازان، جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان داشتیم که قرار شد دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درخصوص نحوه اجرای طرح  نهضت ملی مسکن ظرف ۱۰ روز ارایه دهیم که این اقدام انجام شد اما هنوز جوابی به پیشنهاد ما داده نشده است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز