اسرار پشت پرده 11 ابربدهکار بانکی فاش شد

افکار عمومی بعد از مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به شدت در پی کشف این است که 11 ابربدهکار بانکی چگونه توانسته‌اند 90 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها وام دریافت کنند و پس ندهند، و حالا بخش‌های تاریک این ماجرا در حال روشن شدن است.

به گزارش کاماپرس، ساعاتی بعد از تحویل نام 11 ابربدهکار بانکی از سوی عبدانالصر همتی به ابراهیم رئیسی در مناظره انتخابات 1400، اسامی این افراد منتشر شد. این افراد ناشناخته و گمنام به شمار نمی روند و هر یک سوابق زیادی در فعالیت های اقتصادی دارند و ضمنا پیش از این نیز حرف و حاشیه های فراوانی در مورد آنها شنیده ایم. حتی پای برخی از آنها به دادگاه و زندان هم کشیده شده است.

روزنامه جام جم در گزارشی برخی زوایای پنهان در مورد این افراد و چگونگی دریافت وام های نجومی توسط آنها را فاش کرده است که در ادامه نکات مهم این گزارش را مرور می کنیم.

1. دانیال زاده ؛ فردی که پلی از فولاد به ذخایر بانک‌ها زده است!

دانیال ‌زاده، سلطان فولاد ایران نامیده می شود و مالک برج‌های معروف روما رزیدنس و فلورا است. این ابربدهکار بانکی که البته اکنون دوران زندان 15 ساله خود را به دلیل تخلفات اقتصادی و مالی سپری می کند تسهیلات ارزان فراوانی از شعب بانک ملت و بانک ملی داخل و خارج از کشور کسب کرده و با پرداخت رشوه به مدیران بانکی و برخی نزدیکان مقامات، ثروت هنگفتی به جیب زده است.

آریاک سفر

صنایع لوله گالوانیزه روی‌پوشان در قزوین و شرکت کارخانجات نورد سمنان و لوله گالوانیزه ماهان سمنان و مجتمع فولاد گیان و فولاد کاویان، شرکت‌های دانیال‌زاده است که برخی از آنها به نام خود و بعضی دیگر به نام فرزندانش است.

تسهیلاتی که وی با رانت گرفته بود، تبدیل به املاک و مستغلات زیادی در داخل و خارج از کشور مثل شرکت گلد فیرو در امارات و شرکت ال‌سی‌اس در هامبورگ آلمان شده است.

2. عباس ایروانی (عظام)؛ واردات قطعات خودرو با وام

نفر دومی که در فهرست دستنوشته عبدالناصر همتی به عنوان عظام نوشته شده بود، عباس ایروانی است. عباس ایروانی، مالک و سهامدار اصلی گروه سرمایه‌گذاری عظام است که در حوزه‌های مختلفی مانند تولید قطعات خودرو و صنعت گردشگری مشغول به فعالیت اقتصادی بوده است. گروه قطعات خودروی عظام از ۱۲شرکت تولیدی(سازه پویش، استام صنعت، پایاکلاچ، والاقطعه، فراکلون و…) تشکیل شده و سهم بالایی در تامین قطعات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا داشت و سالانه بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان به این دو شرکت خودروساز قطعه می‌فروخت.

وی به عنوان تامین قطعات خودرو در چند کارخانه تولیدی، عملیات ریخته‌گری و تراشکاری به منظور تولید کلاچ، میل لنگ و سایر قطعاتی که نیاز به کارهای ریخته‌گری دارند، انجام داده ولی قطعات خودرویی مربوط سیستم مدیریت موتور (EMS) مانند سنسورها، عملگرها و واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و… را از کشورهای کره، چین، آلمان و… وارد می‌کرده است. گروه عظام با هدایت و راهبری عباس ایروانی به منظور کسب حداکثر سود ممکن در واردات این قطعات، از شگردهای مختلف مانند جعل اسناد گمرکی، اظهار خلاف و… استفاده می‌کرده است.

3. صدر هاشمی نژاد؛ بانکدار متهم

کارآفرین برتر ایرانی، امپراتور مالی و رهبر کارآفرینی در ایران. اینها القابی است که روزی برچسب نام صدر هاشمی‌نژاد بود. صدر هاشمی‌نژاد، فرزند بنیانگذار بانک اقتصاد نوین، اولین بار نه در ایران بلکه در جهان به عنوان متهم نامش برده شد. فایننشال تایمز سال ۱۳۹۷ در گزارشی ادعا کرد صدر هاشمی‌نژاد مدیرعامل بانک ایرانی – مالتایی پیلاتوس متهم به پولشویی است.

4. محمدسعید العقیلی؛ بدهکار کلانی که دیگر در قید حیات نیست

لیست ابربدهكاران بانكی نكات عجیب و غریب زیادی دارد، از جمله این‌كه این لیست آن‌قدر بیات شده كه برخی از اسامی در آن را غیرقابل دسترس كرده است. محمدسعید العقیلی یكی از آنهاست كه حالا از دنیا رفته و اصلا در قید حیات نیست كه از افشای نامش ترسی داشته باشد. العقیلی یكی از همدستان بابك زنجانی بود و به عنوان دلال نفتی شهرت داشت.

5. اقدامیان؛ بدهکار بزرگ بانک سرمایه

محمدجواد اقدامیان، مالك برندهای مشهوری همچون «ویستابست و ینابست» هفتمین دریافت‌كننده بیشترین تسهیلات از بانك سرمایه است. اقدامیان با هشت شركت وینابست، ویستابست، آتیه‌سازان سارا، پارت پولاد، ساران كالا، مهندسی همراهان فناوری اطلاعات، پلیمر پلاست پارس و تهران تولید توانسته طی سال‌های ۸۶ تا ۹۱ هشت فقره وام از بانك سرمایه دریافت كند كه براساس آخرین صورت مالی بانك سرمایه، وی در پایان سال ۹۷ درمجموع حدود ۵۱۱ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان به بانك سرمایه بدهكار بوده است.

6. مهدی فلاحتیان؛ دریافت وام های میلیاردی بدون دادن حتی یک کپی شناسنامه!

مهدی فلاحتیان، متهم به مشاركت در اخلال عمده در نظام ارزی كشور از طریق عضویت در شبكه كلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع به میزان ۳۸۹ میلیون درهم از بانك ملت و تحصیل نامشروع مبلغ  ۲۲۰ میلیون درهم از نظام بانكی است. فلاحتیان ۲۲۰ میلیون درهم تسهیلات از بانك ملت دریافت كرده و بانك در ازای آن حتی كپی شناسنامه هم از او نخواسته بود.

7. ایزدپناه ؛ هفت الماس غرق در بدهی

خانواده ایزدپناه كه صاحب شركت هفت الماس هستند، جزو بدهكاران بزرگ بانك اقتصاد نوین هستند و مدیران وقت این بانك، بی‌حساب و كتاب میلیارد‌ها تومان وام به آنها داده و این خانواده هم زحمت بازگشت منابع را به خودشان نداده‌اند. هنوز مشخص نشده كه آیا آنها بدهی خود را پرداخت كرده‌اند یا نه.

8. گرامی؛ هزاران میلیارد تومان تسهیلات در جیب یک خانواده

در میان وام‌گیرندگان كلان، نام برخی گروه‌ها بسیار برجسته است. یكی از این گروه‌ها، خانواده گرامی است كه از دهه ۱۳۳۰ به‌عنوان اولین تاجران چای با برند گلستان شناخته می‌شوند. طبق جدول تسهیلات و تعهدات كلان بانك‌های كشور، مانده تسهیلات و تعهدات خانواده گرامی به پنج بانك اقتصادنوین، پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و گردشگری تا پایان سال ۹۷ حدود ۳۳۹۳میلیارد و ۲۸ میلیون تومان (رقمی نزدیك به ۳۴۰۰ میلیارد تومان) است. بررسی جزئیات این تسهیلات و تعهدات نشان می‌دهد بالاترین رقم مانده تسهیلات خانواده گرامی، مربوط به بانك پاسارگاد با ۲۴۴۳ میلیارد تومان است.

9. بهروز ریخته‌گران؛ خرید میلگردهای خیالی با وام و فروش آن به شهرداری!

اوج داستان ریخته‌گران از خرید بخش قابل‌توجهی از سهام بانك سرمایه شروع می‌شود. او در اسفند سال ۸۶، برای خرید بانك سرمایه اقدام می‌كند. شهرداری تهران در آن زمان، مالك ۳۸ درصد از سهام بانك سرمایه بود. آن‌طور كه در رسانه‌ها گفته می‌شود، او یك قرارداد با شهرداری تهران امضا می‌كند كه در ازای تأمین ۸۰ هزار تن میلگرد برای ساخت تونل توحید، بلوك ۳۸ درصدی سهام بانك سرمایه به او واگذار شود. دادستان گفته ریخته‌گران بدون پرداخت هیچ مبلغی و با ارائه یك حواله جعلی انبار آهن، مالك ۳۸ درصد سهام بانك سرمایه می‌شود و شهرداری تهران وقتی برای گرفتن میلگرد مراجعه می‌كند، تنها با یك انبار خالی در شورآباد تهران روبه‌رو می‌شود.

10. محمد رستمی‌صفا؛ خرید سهام ایران خودرو با پول خود این شرکت!

بنیانگذار گروه صفا و بدهكار بزرگ بانك پارسیان است. او از پیمانكاران قدیمی شركت ملی گاز است كه در دوران كاری خود نیز مرتكب تخلفات مالی از جمله پرداخت رشوه و گردش غیرقانونی وجوه در سیستم بانكی برای دریافت وام شده بود. محمد رستمی‌صفا ۲۸ شهریور ۸۵ موفق شد ۲۸/۸ درصد سهام بانك پارسیان را كه در مالكیت ایران‌خودرو بود، به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد. این معامله نام دومین معامله بزرگ آن زمان بورس ایران پس از معامله صدرا را به خود گرفت، اما ۱۳ روز بعد یعنی ۱۰ مهر، بورس معامله یادشده را به دلیل دیر رسیدن ضمانتنامه لغو كرد. نكته جالب اینجاست كه رستمی‌صفا از بدهكاران سنگین بانك پارسیان بوده و هست و با اخذ وام از این بانك مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان از وجوه خود بانك را برای خرید بانك هزینه كرد.

شایان ذکر است در گزارش روزنامه جام جم به تخلفات فرد دیگر این لیست یعنی شفیعی اشاره ای نشده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز