احتمال کاهش 30 درصدی صادرات ایران

یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی اثر منفی شیوع کرونا را بر صادرات ایران قابل توجه دانست و حجم کاهش احتمالی صادرات تحت تاثیر این بیماری مرگبار را حدود 30 درصد ارزیابی کرد.

به گزارش کاماپرس، شیوع کرونا به وضوح بر کسب وکارها و تولیدات داخلی تاثیر گذاشت و موجب کاهش تولید و فروش بسیاری از بنگاه های اقتصادی شد اما آیا کرونا بر صادرات ایران نیز تاثیر منفی شدیدی داشته است؟ یک فعال اقتصادی شناخته شده که مسئولیت اتاق بازرگانی ایران و چین را نیز به عهده دارد بر این باور است که تاثیر کرونا بر صادرات ایران قابل توجه است.

مجیدرضا حریری در این باره به  ایسنا، گفت: هنوز هیچ یک از کشورهای جهان به درمان یا واکسن بیماری حاصل از ویروس کرونا دست نیافته‌اند وهمچنان اصلی‌ترین راهبرد پیش روی دولت‌ها، کاهش رفت و آمدها و محدود کردن تردد است. این امر از سویی مستقیما به کاهش تجارت منجر می‌شود و از سوی دیگر با توجه به کاهش‌ها سفرها و فعالیت‌ها، میزان تقاضای موجود در تجارت را نیز کاهش می‌دهد.

دولت خود را برای  تبعات کاهش صادرات آماده کند

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، درباره تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد ایران نیز گفت: یکی از نخستین تاثیراتی که کاهش فعالیت‌های اقتصادی از خود نشان داد، پایین آمدن تقاضا برای نفت و به دنبال آن کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی بود. هرچند ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها، نفت قابل توجهی نفروخته‌ایم اما با این وجود کاهش قیمت نفت، عملا درآمدهای پیش بینی شده در این حوزه غیر قابل دستیابی می‌کند.

آریاک سفر

حریری ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هرچند ما نفت زیادی نمی‌فروشیم و تلاش کرده‌ایم که تکیه خود را بر صادرات غیرنفتی استوار کنیم اما همچنان عددی نزدیک به ۴۰ درصدی از کل صادرات ما، محصولات و مشتقات مربوط به نفت هستند.

وی خاطرنشان کرد: با در کنار هم قرار دادن این قطعات پازل به نظر می‌رسد صادرات ایران در سال جاری امکان کاهش در حدود ۳۰ درصد را خواهد داشت و دولت باید خود را برای مواجه شدن با تبعات حاصل از آن آماده کند.

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز