آیا etf بیت کوین تایید شد؟

بیت کوین - کاماپرس
ژیوار

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در روز 10 ژانویه 2023 (20 دی 1402) اعلام کرد با وجود هشدارهایی که از سوی برخی مقامات و طرفداران سرمایه‌گذار در خصوص ETFهای اسپات بیت کوین داده شده بود، 11 درخواست از جمله درخواست شرکت‌های بلک راک (BlackRock)، آرک اینوستمنتس/21شیرز (Ark Investments/21Shares)، فیدلیتی (Fidelity)، اینوسکو (Invesco) و ون‌اک (VanEck) تایید شده است.

اکنون که یک دهه از عمر ثبت درخواست‌ها می‌گذرد، ETFها یک عامل تغییردهنده بزرگ برای بیت کوین محسوب می‌شوند و اجازه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بزرگترین ارز دیجیتال دنیا را به افراد می‌دهند. اندرو باند (Andrew Bond)، مدیر عامل و تحلیلگر ارشد فین‌تک شرکت Rosenblatt Securities، می‌گوید: «تایید ETFهای اسپات بیت کوین اتفاق مثبت بزرگی برای نهادینه‌سازی بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی است».

تحلیلگران شرکت Standard Chartered نیز همگی در هفته گذشته و پیش از تایید این صندوق‌های قابل معامله گفته بودند که ETFها تنها در سال جاری می‌توانند بین 50 تا 100 میلیارد دلار سرمایه جذب کنند. به باور سایر تحلیلگران، جریان ورودی به این ETFهای اسپات بیت کوین تا پنج سال آینده به 55 میلیارد دلار خواهد رسید.

به استناد وبسایت CoinGecko، ارزش بازار بیت کوین تا روز چهارشنبه 20 دی 1402 به بیش از 913 میلیارد دلار رسیده بود. به استناد گزارش Investment Company Institute نیز تا دسامبر 2022 (اواسط دی 1402)، کل دارایی‌های خالص ETFهای ایالات متحده به ارزش 6.5 تریلیون دلار رسیده بودند.

تحلیلگران می‌گویند که موفقیت افزایش سرمایه‌های ورودی به این صندوق‌ها، بیشتر به کارمزدهای خرید و فروش سهام آن‌ها و نقدینگی‌شان بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها از جمله بلک راک و آرک/21شیرز که درخواست ETFهای اسپات بیت کوین را ثبت کرده‌اند، کارمزدهای پیشنهادی خود را در پرونده‌های جدیدشان کاهش دادند. این کارمزدها از 0.2٪ تا 1.5٪ متغیر است اما جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌ها حتی درصدد حذف کامل این ارقام برای یک دوره زمانی معین هستند. با این حال، برای افرادی که به دنبال خرید و فروش داخلی و خارجی این صندوق‌ها هستند، نقدینگی می‌تواند عامل مهم‌تری باشد.

دریان سفر امید

وضعیت ETFهای بیت کوین در اروپا و آمریکا

همانطور که می‌دانید، پیشتر ETFهای فیوچرز بیت کوین در کشورهای اروپایی تایید شده بودند و تایید نوع اسپات این صندوق‌ها یکی از مورد انتظارترین اتفاقات سال گذشته بود. به همین خاطر، بر اساس گزارشات، محصولات ثبت‌شده در ایالات متحده اکنون پرچمدار ورود جریان‌های سرمایه‌ای هستند.

طبق گزارشی که در روز 15 زانویه (25 دی) توسط شرکت CoinShares منتشر شده بود، صندوق‌های تاییدشده در ایالات متحده شاهد ورود 1.4 میلیارد دلار سرمایه طی هفته منتهی به 12 ژانویه (22 دی مصادف با آخر هفته) بودند و سرمایه گذاران دارایی‌های خود را از محصولات تحت معامله در کانادا، آلمان و سوئد به محصولات آمریکایی منتقل کردند.

محصولات کانادایی با 44.2 میلیون دلار سرمایه خروجی روبرو شدند که بیشترین میزان در میان محصولات دیگر کشورها محسوب می‌شود.

 وضعیت بازار رمز ارزها پس از تایید ETFهای اسپات بیت کوین

همانطور که شاهد بودیم، پس از انتشار خبر تایید صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت کوین، قیمت بیت کوین با نزول همراه شد و از سطوح 47 هزار دلاری خود فاصله گرفت. این اتفاق که در بازارهای مالی تحت عنوان “Buy the rumor, Sell the news” به‌معنای «شایعه را بخر، خبر را بفروش» شناخته می‌شود، نحوه افزایش قیمت‌ها، بهبود احساسات و افزایش لوریج‌ها را در دوران منتهی به تایید یک خبر و سقوط همه این عوامل پس از قعطی شدن خبر مربوطه را توضیف می‌کند.

قیمت بیت کوین در روز دوشنبه 18 دی 1402 تا مرز 41,500 دلاری کاهش یافت و با آغاز معاملات اولین ETFهای اسپات بیت کوین در روز پنجشنبه 21 دی در بازارهای آمریکا، تا نزدیکی مرز 49 هزار دلاری هم بالا رفت.

نظر کارشناسان نسبت به آینده کوتاه مدت و بلند مدت بیت کوین

بیت کوین در محدوده 43 هزار دلاری معامله می‌شود و نسبت به سطح 49 هزار دلاری خود افت قیمت 12 درصدی داشته است. با این حال، به نظر برخی از کارشناسان، «با وجودی که بیت کوین می‌تواند در کوتاه مدت تحت تاثیر فشار فروش حاصل از ذخیره سود قرار بگیرد، اما با توجه به بازده پایین‌تر اوراق خزانه آمریکا و چشم‌انداز مثبت بازار برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور، ریسک نزول محدود است».

به گفته تحلیلگران شرکت bitBank، سطح 40 هزار دلاری حمایت روانی قیمت بیت کوین در کوتاه مدت محسوب می‌شود. به گفته تحلیلگران شرکت 10x Research، محدوده 38 هزار دلاری کف قیمت این ارز دیجیتال خواهد بود و در این ناحیه با حمایت روبرو خواهد شد.

در این میان، یکی از تحلیلگران بازار FxPro به‌نام الکس کوپتسیکویچ (Alex Kuptsikevich) در مصاحبه‌ای با سایت خبری CoinDesk گفته است که با توجه به رشد قیمت بالای 150 درصدی بیت کوین طی سال 2023، اصلاح قیمت این رمز ارز به ناحیه 40 هزار دلاری می‌تواند «در محدوده امن اصلاح عادی» آن باشد. به همین ترتیب، با توجه به تقاضای مبرهن برای خرید سهام ETFها و همانگونه که حجم معاملات آن از سوی بازیگران نهادی نشان می‌دهد، انتظارات بلند مدت از بیت کوین همچنان مثبت و صعودی است.

انتهای پیام

مرتبط با : بیت 24
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز