آیا پزشکان ایرانی مالیات می دهند؟

تمامی مشاغل در ایران ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند ولی در این بین پزشکان به دلیل درآمد بالاتر، بیشتر مورد توجه بخش‌های مالیاتی قرار دارند. طبق قانون، این دسته مشاغل دو نوع مالیات بر درآمد حقوقی و مالیات بر درآمد مشاغل را به صورت سالانه پرداخت می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، علاوه بر این موارد، نوع دیگری از مالیات وجود دارد که طبق آن پزشکان باید 10 درصد حق الزحمه خود را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. به همین دلیل هم دولت تصمیم گرفت تا پزشکان را ملزم به ثبت نام و استفاده از دستگاه کارتخوان کند. این کار باعث می‌شود تا دولت از این طریق امکان سنجش میزان درآمد پزشکان و تعیین مالیات را داشته باشد. ضمن اینکه مراکز درمانی هم ملزم به کسر مالیات علی الحساب از حق‌الزحمه پزشکان شدند.

در صورتی که مراکز درمانی از انجام این کار سرپیچی کنند، متخلف شناخته شده و معادل 10 درصد مالیات پرداخت شده و 2.5 درصد مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت، جریمه خواهد شد.

لازم به ذکر است که در قانون مالیات کشور هم برای پزشکان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده و آن‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. پزشکان نیز مانند کارمندان دولتی در صورتی که درآمد سالیانه آن‌ها به 32 میلیون تومان برسد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. در واقع اگر پزشکی گردش مالی تا سقف 32 میلیون تومان در سال داشته باشد تنها نیاز به ارائه اظهارنامه دارد و مالیاتی پرداخت نمی‌کند. اما پزشکان با درآمد بالاتر طبق قوانین ملزم به پرداخت مالیات هستند.

آریاک سفر

اجرایی نشدن قانون پایانه فروشگاهی پزشکان

با وجود این قوانین، به نظر نظارت مالیاتی بر این دسته مشاغل ضعیف است و این گروه به درستی مالیات نمی‌دهند.به همین منظور اسفندماه سال گذشته نمایندگان مجلس طی یک جلسه علنی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با جز الحاقی تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. طبق این لایحه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دارای مجوز وزارت بهداشت و درمان یا نظام پزشکی و شاغلان در کسب و کارهای حقوقی باید در سامانه مالیاتی ثبت نام انجام می‌دادند تا پایانه فروشگاهی دریافت کنند.

اما براساس گزارش تفریغ بودجه سال 1399 دیوان محاسبات، این اتفاق کامل انجام نشد و از بین 155 هزار و 500 نفر مشمولین مشاغل ذکر شده برای دریافت پایانه فروشگاهی، تنها 54 هزار نفر، معادل 35 درصد، در سامانه مالیاتی ثبت نام کردند. ضمن اینکه انجام این ثبت نام به معنای استفاده از پایانه فروشگاهی تلقی نمی‌شود. در واقع هنوز دولت برای اجرای درست این قانون اقدام خاصی صورت نداده است. طرح دریافت سامانه فروشگاهی مشاغل یاد شده به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی این گروه اتخاذ شد.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز