دستور آیت الله رئیسی برای عرضه خودرو در بورس کالا

ژیوار

درحالی که براساس گزارش انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، بی‌تدبیری در این بازار موجب شده که دلالان ۳ هزار میلیارد تومان سود به جیب بزنند، رییس قوه قضاییه برای شفاف‌سازی در این بازار، دستور عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کرد.
به گزارش کاماپرس، به نظر می رسد نوسانات قیمت خودرو طی هفته های گذشته و نابسامانی همیشگی این بازار بالاخره قوه قضاییه را وارد میدان کرد تا با ورود خودرو به بازار سرمایه بسیاری از مشکلات دامنگیر این حوزه را سرو سامان دهد، موضوعی که بنا به اعلام تسنیم مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو هم با آن موافق بوده و معتقد است که اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
در این میان احمد نعمت بخش، دبیر اجرایی انجمن خودروسازان هم که از موافقان عرضه خودرو در بورس کالاست، پیشنهاد می دهد با توجه به اینکه همه نهاده های تولیدی خودرو در بازار سرمایه عرضه می شوند، خود خودرو هم در بورس معامله شود یا اینکه قیمت خودرو آزاد شود تا خودروسازان بیش از این ضرر نبینند و بازار هم سرو سامانی پیدا کند.

عدم همکاری سازمان حمایت با خودروسازان

اما یکی از انتقادات خودروسازان طی ماه های گذشته، عدم همکاری سازمان حمایت با انجمن بوده است، این سازمان قول داده بود که قیمت را برای خودروسازان اصلاح کند،اما با وجود آنکه 50 روز از این موضوع می گذرد هنوز هیچ تغییر قیمتی رخ نداده است.
نعمت بخش، در این باره می گوید: این عدم همکاری سازمان حمایت با خودروسازان در شرایطی است که مصوبه سران قوا این است که هر جا که مسئول قیمتگذاری است، باید حتما در ستاد تنظیم بازار موضوع را مطرح کرده و مصوبه را بگیرد.

افزایش قیمت خودرو، راهگشا نیست

دریان سفر امید

اگرچه دبیر انجمن خودروسازان، افزایش قیمت خودرو را یکی از راهکارهای ساماندهی بازار می داند، فرهاد به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو می گوید: ما قائل به این نیستیم که افزایش قیمت خودرو راه حل است، اما از مسئولان می خواهیم یک بار در این رابطه تصمیم گیری صحیح صورت گیرد.
به نیا می افزاید: اگر شورای رقابت می خواهد که کاری برای صنعت خودرو انجام دهد، طی این دو سال فرصت داشت تا به سراغ بنگاه های تولیدکننده مواد اولیه برود و آنها را وادار می کرد تا قیمتها را رقابتی کنند؛ اما این کار را رها کرد.
او ادامه می دهد: از سال 97 و 98 تاکنون شرکت های تولیدکننده مواد اولیه بالای 50 تا 70 درصد سود را تجربه کرده اند و بر این اساس شرکت فولاد مبارکه بالای 50 درصد سود کرد و سود 97 این مجموعه 102 درصد بالاتر از سال 96 بود.
اگرچه به نیا اظهار می کند که قائل به افزایش قیمت خودور نیست اما می گوید حتی افزایش 20 درصدی قیمت خودرو هم سرکوب قیمتی است؛ بنابراین باید اجازه داد که قیمت خودرو همانند قیمت مواد اولیه افزایش یابد.

انتهای پیام

تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان