ثبت نام سهام عدالت صحت دارد؟

ژیوار

در حالی که 49 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت در حال تعیین تکلیف وضعیت سهام خود هستند، برخی رسانه‌ها از ثبت نام جدید سهام عدالت خبر می‌دهند. آیا چنین ادعایی صحت دارد؟

به گزارش کاماپرس، با دستور مقام معظم رهبری در تاریخ 9 اردیبهشت سال جاری، سهامداران سهام عدالت می‌توانند با تعیین تکلیف وضعیت سهام خود، نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.

بر اساس آمارهای سازمان خصوصی‌سازی، چیزی در حدود 49 میلیون نفر از این سهام برخوردار شده اما بسیاری از مردم نیز به دلایل مختلف مشمول دریافت آن نشده‌اند.

این موضوع دستاویز تبلیغاتی برخی رسانه‌ها شده تا با انتشار خبرهایی کذب پیرامون ثبت نام جدید سهام عدالت، بازدیدهای خود را بالا ببرند.

ثبت نام سهام عدالت؛ شایعه یا واقعیت

خبر ثبت نام جدید سهام عدالت در حالی در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منعکس شده که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، برای ثبت‌نام افراد جدید در حال حاضر ظرفیت قانونی وجود ندارد و این سازمان نمی‌تواند راجع به اضافه شدن مشمولان سهام عدالت اقدامی را انجام دهد.

دریان سفر امید

این در حالیست که تا به امروز، چیزی در حدود 2 میلیون نفر (از 49 میلیون نفر) نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهام خود اقدام کرده‌اند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

طبق آخرین برآوردها، ارزش سهام عدالت در اردیبهشت ۹۹، نزدیک به ۱۱ هزار تومان است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت بازار سرمایه و رکوردشکنی پی در پی آن در زمینه قیمت‌ها، شاهد افزایش هرچه بیشتر این قیمت در ماه‌های آینده نیز باشیم.

سهامداران چقدر سود کرده‌اند؟

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تومان به هر سهامدار سهام عدالت سود اختصاص یافته است.

سهام عدالت خود را بفروشیم؟

با آغاز خرید و فروش سهام عدالت، بسیاری از مردم در صدد فروش آن برآمده‌اند اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بورسی، فروش زودهنگام این سهام را موجب ضرر سهامداران می‌دانند. آن‌ها معتقدند الان زمان مناسبی برای فروش این سهام نیست، زیرا پتانسیل رشد آن خیلی بیشتر از چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

سهم هر ایرانی از سهام عدالت

سهامداران سهام عدالت به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول سهامداران عادی هستند که هر یک پانصد و ۳۰ هزار تومان سهام عدالت دارند و دسته دوم سهامدارانی که با تخفیف ۵۰ درصدی کمیته امداد امام خمینی، مشمول یک میلیون تومان سهام عدالت شده‌اند.

نحوه فروش سهام عدالت

سهام عدالت به دو روش «سهامداری مستقیم» و «سهامداری غیرمستقیم» قابل معامله است؛ اگرچه هیچ اجباری در نوع معامله آن وجود ندارد اما سهامداران می‌بایست تا تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، نحوه سهامداری خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کنند.

سهامداری غیرمستقیم: در روش سهامداری غیرمستقیم، شما هیچ اختیاری در نحوه خرید و فروش سهام نخواهید داشت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی، مدیریت سهام شما را برعهده خواهند گرفت. با انتخاب این گزینه، سهام شما در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی که با نسبت ۷۰ به ۳۰ خواهد بود، ساماندهی می‌شود.

سهامداری مستقیم: انتخاب این گزینه به معنای قبول مسئولیت شما در قبال سهامتان است و مدیریت آن بدون واسطه و توسط خود شما صورت خواهد گفت. در این روش، به میزان سهام اختصاص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما اختصاص خواهد یافت.

پایان خبر

آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان