بورس مسکن قیمت خانه را گران می‌کند؟

ژیوار

اعلام خبر راه اندازی بورس مسکن توسط دژپسند وزیر اقتصاد پرسش های زیادی ایجاد کرده است و از جمله این که بورس مسکن چه تاثیری بر قیمت خانه خواهد داشت؟

به گزارش کاماپرس، وعده راه اندازی بورس مسکن پیش از این نیز مطرح شده بود اما  وقتی فرهاد دژپسند روز گذشته این وعده را تکرار کرد خبر ایجاد امکانی جدید برای معامله املاک و مسکن بر بستر بازار سرمایه، بازتاب گسترده تری از دفعات قبل داشت.

به نظر می رسد بخشی از بازتاب گسترده راه اندازی بورس‌مسکن، به دلیل استقبال مردم از فعالیت در بورس طی دو ماه گذشته است به گونه ای که هر گونه خبری در زمینه بازار بورس با حساسیت خاصی از سوی عموم مخاطبان دنبال می شود.

راه اندازی بورس مسکن فقط برای فروش املاک دولتی؟

بازخوانی خبر تاسیس بورس‌مسکن نشان می دهد وزیر اقتصاد این مطلب را در پاسخ به مهر بیان کرده است. در واقع، دژپسند درباره تاسیس بورس مسکن صحبت مفصلی نداشته و این خبر را این گونه مطرح کرده است که حجم دارایی های قابل واگذاری دولت بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 1400 هزار میلیارد تومان است . وی در ادامه اظهار کرده است: برای واگذاری بخشی از املاک دولت امسال بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می‌شود که باید ۶۱ هزار میلیارد تومان از محل عرضه املاک دولتی کسب کنیم.

دریان سفر امید

درباره بازار مسکن بیشتر بخوانید:

سخن کوتاه وزیر را می توان این طور فهم کرد که بورس مسکن فقط به منظور فروش املاک دولتی راه‌اندازی می شود و املاک و مسکن خصوصی در این بورس عرضه نمی شود. اگر این برداشت صحیح باشد این بورس مسکن – بورس انحصاری املاک دولتی – در نوع خود در دنیا بی نظیر است. ضمن آن که به نظر نمی رسد راه اندازی بورس برای فروش املاک دولتی چندان ضرورتی داشته باشد و این کار از طریق ساز و کارهای دیگر هم امکان پذیر است.

حراج ساختمان های دولتی در بورس کالا به جای تاسیس بورس مسکن

بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش از این راه اندازی بورس مسکن را بی وجه دانسته بودند. از جمله حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی صاحبنام در این باره گفته بود: این طرح اشتباه بیان شده چرا که مسکن کالای استانداردی نیست که بتوان برای آن بورس تشکیل داد. در بورس کالا برای ساختمان‌های نهاد عمومی و دولت بازار حراجی تعریف می‌شود که فرآیند معامله این ساختمان‌های بزرگ شفاف باشد بنابراین مقوله ای به عنوان بورس مسکن در ایران و دنیا وجود ندارد.

مخالفت  املاکی ها با بورس مسکن 

کارشناسان و دست اندرکاران معاملات املاک نیز پیش از این به راه اندازی بورس مسکن روی خوش نشان نداده اند چنان که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره اظهار کرده بود: با راه اندازی چنین بازاری در کشور مخالف هستم . مقوله مهمی همچون مسکن نباید در کار سوداگری وارد شود. چرا که مسکن کالای مصرفی است و نمی خواهیم قیمت آن روند افزایشی در پیش بگیرد، امری که با راه اندازی بورس محقق نمی‌شود.

البته گمانه زنی هایی درباره علت مخالفت املاکی ها با بورس مسکن نیز انجام شده که از آن جمله می توان به نارضایتی اصناف املاک از شکل گیری یک رقیب جدی برای کسب و کار آنها اشاره کرد.

با این تفاصیل باید در انتظار شفاف سازی بیشتر موضوع راه اندازی بورس‌مسکن از سوی وزارت اقتصاد باشیم چرا که ابعاد و ساز و کار بازاری که وزیر اقتصاد از آن سخن گفته در حال حاضر به خوبی مشخص نیست و نمی توان درباره تاثیر آن بر قیمت ها در بازار مسکن اظهار نظر دقیقی کرد.

انتهای پیام

آهن ملل اصفهان
سلام پرواز ایرانیان
فروشگاه اینترنتی فرنا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان