بساط قرعه کشی خودرو جمع می شود

ژیوار

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده که به قطعیت سال آینده برای فروش خودرو قرعه کشی صورت نخواهد گرفت و برنامه‌های جدیدی برای این صنعت در حال انجام است.

به گزارش کاماپرس، فاطمی امین معتقد است که صنعت خودرو در حال حاضر مشکلات بسیاری دارد و از همین رو برنامه‌هایی برای بهبود شرایط آن در نظر گرفته شده است. اکنون اجرای این برنامه‌ها آغاز شده و با کسب نتیجه مناسب در این خصوص اطلاع رسانی عمومی صورت خواهد گرفت. چند ماه گذشته هم وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت خود را با شیوه قرعه کشی اعلام کرده بود.

صاحبنظران صنعت خودرو معتقدند که قرعه کشی به منظور رعایت عدالت مطرح شد. اما طی مدت اجرای این فرآیند نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه شرایط را سخت‌تر کرد. بررسی‌ها نشان دهنده این است که هنوز هم تقاضای بالایی برای این طرح وجود دارد و قیمت خودرو هم در این مدت زمان رشد زیادی پیدا داشته است. در واقع طرح سیستم قرعه کشی خودروسازان نه تنها به تنظیم بازار خودرو کمکی نکرد، باعث کمبود تولید و عرضه هم شد.

دریان سفر امید

تعداد شرکت کنندگان در قرعه کشی خودرو

طبق اطلاعات موجود در شش ماهه نخست سال جاری حدود 35 میلیون نفر در قرعه کشی دو خودروساز بزرگ، سایپا و ایران خودرو، حضور داشتند. از این تعداد بیشتر از 30 میلیون نفر در فروش فوری و 5 میلیون نفر دیگر هم در پیش فروش‌ها مشارکت کردند.

بررسی‌ها نشان دهنده این است که طی خردادماه تا دی ماه سال قبل هم 34 میلیون نفر در قرعه کشی دو شرکت مطرح خودروساز کشور ثبت نام کردند که ظرفیت ارائه شده از سوی خودروسازان تنها 576 هزار دستگاه خودرو بوده است. آمار بالای شرکت کنندگان در قرعه کشی خودرو به ویژه برای فروش فوق العاده، بیانگر تقاضای کاذب در بازار خودرو پس از اجرای این طرح در سال 1399 بود.

نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز