کرونا چند درصد مردم را به کمک دولت نیازمند کرد؟

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد، 64.4 درصد شهروندان به کمک دولت برای گذران زندگی در ایام کرونا نیاز دارند و هر چه تحصیلات این افراد کمتر باشد نیاز آنها به کمک های اقتصادی دولت بیشتر است.

به گزارش کاماپرس؛ این نظرسنجی که اخیرا و با مشارکت ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران انجام شده، بین تحصیلات و نیاز شهروندان به کمک اقتصادی دولت تفاوت معناداری مشاهده می شود یعنی افراد با تحصیلات پایین بیشتر از سایر گروه های تحصیلی به کمک اقتصادی دولت نیاز دارند. در روزهای پرکار نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران «ایسپا»، تاثیر شیوع کرونا بر زندگی و معیشت طبقات مختلف اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا، که با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال شهر تهران و با حجم نمونه 1028 در تاریخ 17 تا 20 فروردین 1399 انجام شده، از شهروندان تهرانی پرسیده شده آیا در شرایط شیوع کرونا به کمک دولت برای گذران زندگی نیاز دارید.

 شدت آسیب اقتصادی افراد با تحصیلات پایین از کرونا بیشتر است

گزارش این مرکز که روزگذشته منتشر شد نشان می‌دهد که 64.4 درصد شهروندان پاسخ مثبت به این پرسش داده‌اند. برآوردهای این گزارش نشان می‌دهد که بین تحصیلات و نیاز شهروندان به کمک اقتصادی دولت تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنا که افراد با تحصیلات پایین بیشتر از سایر گروه‌ها به کمک اقتصادی دولت نیاز دارند. 74.7 درصد افراد با تحصیلات پایین، گفته‌اند برای گذران زندگی به این کمک نیاز دارند.

راز آسمان پایتخت

نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر شد که در همین بازه زمانی، ایسپا در نظرسنجی دیگری این پرسش را از شهروندان تهرانی مطرح کرده بود که «مهمترین مشکلات خانواده شما در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن چیست؟». سهم عمده‌ای از پاسخ‌های این نظرسنجی هم به مشکلات اقتصادی اشاره کرده‌اند. در این میان، 63.6 درصد پاسخگویان گفته‌اند در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن، با مشکلات اقتصادی، بیکاری و امرار معاش مواجه خواهند شد. آسیب‌های روانی (28.1%) و مشکلات درسی و تحصیلی (7.1%) از جمله دیگر مواردی هستند که در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا و تداوم خانه‌نشینی مردم را نگران می‌کند.

فعالان اجتماعی معتقدند، نتایج این نظرسنجی‌ها می‌تواند در سیاستگذاری‌های دوران پساکرونا مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران قرار گیرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز