ساخت 850 هزار خانه به جای 1 میلیون خانه؛ الگوی ترکیه‌‎ای برای اجرای برنامه رئیسی

ژیوار

یکی از مسئولان ارشد و تاثیرگذار کشور برنامه ساخت 1 میلیون خانه که توسط رئیسی مطرح شده است را امکان پذیر دانسته اما برای اجرای صحیح این برنامه پیشنهادات قابل تاملی مطرح کرده است.

به گزارش کاماپرس، طی روزهای گذشته انتقادات قابل اعتنایی به طرح مسکنی رئیسی – ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در سال برای اقشار و خانوارهای فاقد مسکن کم درآمد – وارد شده و برخی چهره های اقتصادی و سیاسی اصولا اجرای چنین طرحی را ناممکن دانسته یا بسیار تورم زا دانسته اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

علی آقا محمدی که در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در طول سال های اخیر همواره جزو مسئولان ارشد و تصمیم ساز کشور بوده است موضع دیگری در برابر این طرح دارد که به نوعی همراهی با طرح مذکور به شمار می آید اما این همراهی و موافقت، شروط و اصلاحاتی به این طرح بار می کند.

به طور خلاصه آقا محمدی پیشنهاد کرده با توجه به این که ظرفیت احداث 850 هزار واحد سالانه در کشور – به نظر او – وجود دارد این تعداد واحد ساخته شود اما اول اعلام شود که متقاضیان ثبت نام کنند و برای این متقاضیان برنامه‌ریزی کرده و اقساط‌بندی کنیم سپس در مرحله آخر اقدام به ساخت‌و‌سازکنیم.

دریان سفر امید

احداث 850 هزار واحد مسکونی متناسب با تقاضا

دنیای اقتصاد مشروح نظر این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در گزارشی منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره اعلام کرد، ما با بانک مرکزی بررسی کردیم و نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد در سال ۸۵۰ هزار واحد مسکونی قابل احداث است اما این ساخت باید «متناسب با تقاضا» باشد نه «متناسب با عرضه». متراژ خانه، محل احداث بنا همه باید متناسب با تقاضا باشد. ما ظرفیت احداث این واحدها را داریم، اما به صورت تامین مالی زنجیره‌ای.

اخبار مهم و پربازدید امروز را بخوانید:

پرداخت وام 20 تا 30 ساله برای صاحبخانه کردن اقشار ضعیف

وی بیان کرد: مسکن مهر چند سال طول کشید تا ۲ میلیون واحد مسکونی از آن بیرون بیاید؟ بعضی جاها قشرهایی هستند که با وام‌های ۱۰ تا ۱۲ سال صاحب خانه نمی‌شوند و باید وام ۲۰ تا ۳۰ ساله به آنها پرداخت کنیم اما ما سراغ متقاضی نمی‌رویم و بعد در قالب «مسکن ملی» می‌گوییم متقاضیان ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان آورده نقدی بیاورند. در این مدل، چگونه یک نفر که در سطح طبقات پایین است می‌تواند ۴۰۰ میلیون تومان بیاورد؟ بنابراین (در سیاستگذاری بخش مسکن) نیازمند این هستیم که مبنا را تقاضای واقعی در نظر بگیریم. برای مسکن اول باید نظام تامین مالی را پیش‌بینی کنیم.

اصلاح فرآیند ساخت و ساز با الگوی ترکیه ای

آقامحمدی در تکمیل بحث خود درباره ضرورت «لحاظ قرار دادن فاکتور تقاضای خانه‌اولی در برنامه‌ریزی‌های بخش مسکن» تصریح کرد، ما اگر می‌خواهیم مسکن بسازیم باید اول اعلام کنیم که متقاضیان ثبت نام کنند و برای این متقاضیان برنامه‌ریزی کرده و اقساط‌بندی کنیم سپس در مرحله آخر اقدام به ساخت‌و‌سازکنیم؛ در ترکیه همین کار را می‌کنند. اما در اینجا، مسکن مهر اجرا شد و دیدیم چند سال طول کشید تا از طرح مسکن مهر ۲ میلیون واحد عرضه شود. این در شرایطی است که می‌شود یک میلیون مسکن ساخت اما برای تقاضای واقعی این عرضه‌ها انجام شود؛ یعنی ابتدا نیازسنجی صورت بگیرد و بعد از آن، عرضه‌ها آغاز شود. باید تقاضا را پیدا کرد و پاسخ داد. علت اینکه به تقاضا توجهی نمی‌شود این است که می‌ترسیم صف ببندند و طلبکار شوند! اقشار ضعیف، به مسکن مهر توانشان نرسید آیا الان می‌رسد؟

آقامحمدی با بیان اینکه اصل را نباید حذف کرد بلکه عیوب را باید اصلاح کرد، درباره مساله اصلی دوم در بخش مسکن به بحران «آپارتمان‌های محتکر شده (بلااستفاده) در بازار مسکن» پرداخت و گفت، هم‌اکنون در کشور شاهد جولان خانه‌های خالی هستیم که نه مکان نه وسع مالی و نه سبک خانه به درد متقاضی می‌خورد. این اتفاق به دلیل بی‌توجهی به طرف تقاضا رخ داده است‌.

مشروح این گزارش را در روزنامه دنیای اقتصاد پنجشنبه 11 شهریورماه بخوانید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم مرتبط با بازنشستگان، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “ساخت 850 هزار خانه به جای 1 میلیون خانه؛ الگوی ترکیه‌‎ای برای اجرای برنامه رئیسی

  1. بهنیا گفته:

    به نظر بنده دولت نیاز نیست خودش مستقیما مسکن بسازد بلکه شرایط را برای مسکن سازان حرفه ای سهل و آسان کند ، از نظام مهندسی گرفته تا شهرداری‌ها ،قوانین را در جهت آسان سازی مسکن و ارزان سازی مسکن تغییر بدهند . دولت فقط حمایت بکند مثلاً نرخ مصالح را تثبیت کند ، بروکراسی را به حداقل برساند ،برای شهرداری‌ها منابع دیگری برای بودجه جاریشان معرفی کند ، سازمان نظام مهندسی را از امضا فروشی منع کند ، دلیلی ندارد یک ساختمان ۵ طبقه بیش از ۱۰ نفر ناظر و طراح داشته باشد که بعضی از آنها حتی آدرس محل ملک را هم بلد نیستن تا آخر کار

  2. غلامرضاشهبازی گفته:

    احسنت،قشرضعیف،حداقل چهار دهک پایین جامعه که نون شب ندارند،اصلا به مسکن فکر نمیکنن،چون حتی پول ثبت نام و خرید سفته و وقت گذاشتن را ندارند،مگر اینکه یکبار برای همیشه دولت آنان را به راحتی خانه دار کنند ،آن موقع قیمت مسکن هم کاهش میابد،در نتیجه قشر متوسط هم راحت خانه میخرند،و مشکل مسکن برای همیشه حل میگردد.

  3. مهندس گفته:

    اول بایستی نظام پولی و بانکی اصلاح شود، اصلاح این، پایه و اساس تمامی اقتصاده، خصوصا بانک های خصوصی!!!

  4. جواد گفته:

    هنوز طرح مسکن مهر با مشکلات فراوان همراه،خیلی از واحد ها خالی ،فاقد امکانات رفاهی و امنیت،ی طرح بزرگ مسکن فقط شامل ساختن نمیشه شامل تمام امکانات رفاهی و اجتماعی هم هست،با این رشد جمعیت کم مشکل ازدواج و تورم خیلی از واحدها در آینده نزدیک خالی میمونه و مفت میشه

  5. س گفته:

    صاحبخانه من ۵۵٪ به اجاره اضافه کرده ، و ما هم نمی تونیم هر سال جابجا بشیم ، مجبوریم قبول کنیم ، واسع ماها چه فکری میکنید ؟؟

  6. احسان گفته:

    جوانی که مدرک کارشناسی و به بالاتر دارد و اکثرا بیکار هستن تعداد کمی کار در غیر راستای مدرکشون دارند که اکثرا خجالت اورن تا درآمد آور تازه درآمد را فقط میتونن باهاش شکمشونو سیر کنن تازه نه غذای مناسب ،پس پس انداز ندارن پدر پولدار هم ندارن،حالا از کجا بیاورن اقساط مسکن اونهم پیش پرداخت بدهند در حالی که باید لحاظ کنیم که در زمان مسکن مهر تورم به این حالت انفجاری نرسیده بود خب راه کار من نوعی از دید یک جوان نوعی که کار ندارد،مسکن ندارد پس‌انداز ندارد،و به همین دلیل ازدواج هم نکرده چون هیچی ندارد باید حاکمیت بیاید یا کار بدهد یا بیمه بیکاری به تناسب تورم و حالا اقساط بگیرد این معقولانه است و گر نه میشود حاکمیتی که شکم سیر خبر از گرسنه ندارد.

  7. مراد گفته:

    حاکمیت اگه واقعا راست میگه ومیخواد به فکر مسکن باشه ابتدا تکلیف این همه اپارتمان خالی ودردست احداث روروشن کنه به هر قیمتی که شده صاحبان این واحدها رومجاب کنه دیگه تخلیه نباشند وبرای هرشخص تو تهران یا هر شهردیگه ای بیشتر از یک سند صادرنکنه ببین مثل بمب این حباب مسکن میترکه یا نه اخه به چه حقی طرف تو تهران ۶۰۰ واحد ساخته وکسی کاری بهش نداره خوب معلومه دست خود مسئولین درکاره ورعبتی به پایین اومدن قیمت ندارند وهمش شعار میدن که اقا دزدها روبگیرید غافل ازاینکه..‌‌‌‌‌‌……

  8. M گفته:

    ما دیگه خسته شدیم از این وعده وعیدها این طرح برا مستاجرهاس مستاجرهم هر چی داره داده برای پول پیش از کجا بیاریم پیش پرداخت چندمیلیونی بدیم بعد تا زمان تحویل خودمون کجا ساکن باشیم اگه واقعا بفکر ما هستید خونه تحویل بدید بعد پول بگیرید و اقساط و شروع کنید الکی به اسم کمک به ماها کاسبی نکنید بیشتر از این نمک رو زخم نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز