کاهش هشدارآمیز سن مصرف سیگار و قلیان

ژیوار

سن مصرف سیگار و قلیان در کشور به محدوده خطرناکی رسیده است به صورتی که اکنون نوجوانان 13 ساله جزو مصرف کنندگان این قبیل دخانیات به شمار می آیند.

به گزارش کاماپرس، در گذشته برخورد با نوجوانانی که سیگار دود می کردند به صورت اتفاقی روی می داد اما متاسفانه این روزها این صحنه را می توان به وفور در خیابان ها و بوستان ها مشاهده کرد.

مسدولان بهداشتی کشور در این مورد زنگ های خطر را به صدا درآورده اند اما برنامه جدی و جامعی برای کاهش مخاطرات ناشی از سیگار در کشور ما وجود ندارد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرده است: بر اساس آمارها، سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسیده است.

عباسعلی درستی با اشاره به برخی باورهای اشتباه در خصوص سیگارهای کم قیر، گفت: چیزی به نام سیگار بی خطر وجود ندارد و سیگارهای کم قیر نیز به اندازه سایر سیگارها مضر هستند. اگرچه سیگارهای کم قیر در یک مدت زمان طولانی، کمتر به ریه‌های افراد آسیب می رسانند، اما قطعا افرادی که از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند، پف‌های عمیق تر و با تعداد دفعات بیشتری می‌کشند.

یک باور غلط در مورد سیگار

دریان سفر امید

بنا به اعلام ایسنا، وی در خصوص میزان خطر سیگارهای دست ساز، ادامه داد: مواد دخانی که مصرف کننده خود آن را آماده می‌کند یا مواد دخانی رولی، حاوی بسیاری از مواد شیمایی مشابه سیگارهای تولید شده در کارخانه هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد دخانی دست ساز حداقل به اندازه سیگارهای تولید شده در کارخانه و یا احتمالا بیشتر از آن، خطر دارند چون مصرف کنندگان سیگارهای دست ساز تمایل دارند تا سیگارهایی با مقدار قیر و نیکوتین بالا تولید کنند.

وی در خصوص باور غلط افراد سیگاری مبنی بر این‌که کاهش تعداد سیگار می‌تواند خطرات سلامتی را کاهش دهد، گفت: هیچ سطح امنی برای مصرف سیگار وجود ندارد. وقتی اشخاص سعی می‌کنند تا با کاهش تعداد سیگارهای مصرفی، عادت سیگار کشیدن خود را کم خطرتر کنند، معمولا شرایط را برای خود سخت می‌کنند و سپس سریعا به عادت قبلی خود باز می‌گردند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز