تورهای ترکیه واقعا تعطیل شده‌اند؟

ژیوار

یکی از فعالان صنعت گردشگری با بیان این که تورهای ترکیه به ظاهر تعطیل شده‌اند، اما در واقع فروش بلیت پرواز به مقاصد این کشور و رزرو هتل ها در ترکیه در آژانس‌ها ادامه دارد، اظهار کرد: «مسئولانی که دستورالعمل توقف تورهای ترکیه را صادر کرده‌اند حتی تعریف درستی از یک تور گردشگری ندارند».

به گزارش کاماپرس، محمد جواد امامی، مدیرعامل آژانس گردشگری لیناپرواز که در لایو اینستاگرامی سخن می‌گفت، ابتدا به چالش های مسافرت نوروز 1400 اشاره کرد و اظهار کرد: «انجام مسافرت‌های نوروز 1400 با تور در صورت انجام برنامه ریزی هم در کنترل کرونا موثر بود و هم به آژانس‌ها کمک می‌کرد چراکه آژانس‌ها در تورهای ارائه شده خود، پروتکل‌ها را در هتل‌ها و هواپیماها و … در نظر می‌گیرند. اما این فرصت با ناهماهنگی‌هایی که سازمان‌های دولتی با هم دارند، از دست رفت».

تخلفاتی که گناه آن به گردن آژانس‌ها افتاد

وی در خصوص انتظار واقع بینانه آژانس‌ها از دولت تصریح کرد: «واقع بینانه‌ترین حالت این است که از دولت هیچ انتظاری نداشته باشیم جز این که صنعت گردشگری را به حال خود بگذارد. باید قوانین و قرارداد مسافران به گونه‌ای در دوران کرونا تنظیم می‌شد که سوء استفاده بخش‌های دیگر دامن‌گیر آژانس‌ها نمی‌شد و شکایتی از آژانس‌ها صورت نمی‌گرفت».

امامی در ادامه توضیح داد: «در دوران کرونا مسافران با لغو سفرها خواهان پس گرفتن هزینه خود از آژانس‌ها بودند، در حالی که قانون و فشاری برای تسویه ایرلاین‌ها و کارگزاران گردشگری با آژانس‌ها وجود نداشت».

دریان سفر امید

 

این فعال صنعت گردشگری به مشکلات آژانس ها اشاره کرد و گفت: «آژانس‌ها در حال حاضر در زمینه قراردادها و وام‌ها مشکل دارند به این معنی که وام دفاتر امهال نشد، بلکه استمهال شد؛ به این معنی که وام‌ها باید با جریمه‌های سنگین پس داده شوند».

تورهای ورودی با رعایت پروتکل ها قابل اجرا است

مدیرعامل آژانس لیانا پرواز در ادامه صحبت‌های خود در خصوص مشکلاتی که آژانس‌های مسافرتی در دوران پاندمی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اینطور ادامه داد: «ما توانایی فعال کردن تورهای داخلی و ویزای ایرانی را داریم. مسافرت‌های خارجی انجام می‌شوند اما تورهای ورودی بسته است و این یک عامل حذف درآمد محسوب می‌شود. تورهای ورودی با برنامه ریزی و رعایت پروتکل ها و انجام تست پی سی آر به راحتی قابل انجام است».

دولت نه حمایت کرد و نه تخفیف داد

امامی با بیان این که عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی ارگان‌های مربوطه اساس مشکلات آژانس‌ها است، افزود: «به طور مثال دولت ترکیه در این دوران برای آژانس‌های مسافرتی خود تعداد روزهای فعالیت و سایر اقدامات را شفاف سازی می‌کند. سابتور ترکیه  در این دوران از کارمندان خود حمایت کرد. در کشوری مانند مالزی تعطیلی و قرنطینه کامل صورت گرفت. این باعث کاهش تعداد تلفات ناشی از کرونا شد. همچنین دولت مالزی از کسب و کارها با ارائه وام‌های 2 الی 3 درصد سود، حمایت کرد. اما در کشور ما دولت نه حمایتی کرد و نه تخفیفی داد و حتی سهم بیمه کارفرمایی، که قرار بر حذف آن بود هم حذف نشد و مشکلاتی را به وجود آورد. به دلیل عدم حمایت هدفمند در این دوران، تعداد آژانس‌های هواپیمایی از پنج هزار و 200 آژانس به کمتر از هزار و 500 آژانس رسید که از این تعداد هم شاید یک سوم آنها فعالیت دارند».

ماجرای عجیب توقف تورهای ترکیه

امامی در پاسخ به باز بودن و نبودن تور ترکیه اظهار کرد: «در حال حاضر در کشور آژانس‌ها اجازه فروش تور ترکیه را ندارند. اما امکان فروش بلیط ترکیه بعلاوه هتل و بیمه مسافرتی را به مسافران دارند. در واقع می‌توان گفت صدور بخشنامه‌ها بدون دیدگاه کلی صورت می‌گیرد. اگر تور ترکیه نیست، هیچ پروازی نباید انجام شود. البته با داشتن برنامه مناسب دلیلی بر بستن تورها نیست.»

مدیرعامل آژانس لیانا پرواز در بخش دیگری از این لایو به بیان تجربیات موفق کشورهای دیگر در دوران کرونا پرداخت و بیان کرد: «در دوران کنونی، کارکنان هتل های عمان بعد از نظافت اتاق‌های موجود، آن‌ها را پلمپ می‌کنند. همین موضوع سبب اطمینان مسافران در بدو ورود به اتاق می‌شود. همچنین در فرودگاه عمان تمام پروسه‌های بهداشتی و تست پی.آر.سی انجام می‌شود و تا اعلام نتیجه تست کرونا قرنطینه افراد در اتاق هتل آن‌ها انجام می‌گیرد اما در فرودگاه ایران نتیجه تست پی آر سی به صورت نامه و توسط خود شخص در یک صف بی نظم ارائه می‌شود».

امامی در پایان این گفتگو اظهار امیدواری کرد: «کارهای بخش گردشگری به متخصصان این صنف واگذار شود چرا که این موضوع هم به نفع این اصناف، هم مردم و هم خود دولت از لحاظ درآمدزایی خواهد بود».

مرتبط با : لیانا پرواز
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز