وضعیت بورس امروز هم مثبت نیست ؛ 3 دلیل مهم بی رونقی بازار سهام

ژیوار

بورس امروز در حالی وارد دومین هفته کاری خود در سال جدید می شود که چشم انداز بازار سهام در سال 1400 چندان روشن نیست و دلایل مهمی نیز در تائید تداوم رکود و بی رونقی وضعیت بورس امروز وجود دارد.

به گزارش کاماپرس، بورس تهران برخلاف اغلب پیش بینی ها و روال معمول سال های قبل ، در هفته ابتدایی سال جدید با کاهش شاخص های مهم و افت قیمت سهام کار خود را آغاز کرد. امروز شنبه 14 فروردین ماه بورس در حالی هفته دوم کاری خود را در سال 1400 استارت می زند که چشم انداز بازار کماکان تیره است.

احیای برجام شوک منفی کوتاه مدت به بورس وارد می کند

داود زاهدی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل افق پیش روی وضعیت بورس امروز با توجه به تحولات اقتصادی و سیاسی اخیر به کاماپرس می گوید: به عنوان اولین نکته باید گفت اخبار منتشر شده درباره احتمال توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام از منظر کاهش نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی، در کوتاه مدت به بورس شوک منفی وارد می کند و باید منتظر قرمزپوش شدن بازار طی روز جاری و روزهای پیش رو باشیم.

کاهش بازدهی دلاری بورس در سال 1400 

دریان سفر امید

وی در تشریح دومین دلیل بی رونقی بازار سهام ، با بیان این که بازدهی بورس در سال 99 بر پایه افزایش نرخ دلار شکل گرفت ، تصریح کرد: بازدهی دلاری بورس در سال 1400 قطعا بسیار کمتر از بازدهی دلاری این بازار در سال 99 خواهد بود و خروج سرمایه های حقیقی از این بازار و افت قیمت سهام از پیامدهای این امر است.

رشد بی رویه ارزش بازار سرمایه در مقایسه با سایر شاخص های اقتصاد کلان

زاهدی در مورد سومین دلیل رکود بورس با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت ها در سال جدید اظهار کرد: از منظر گزارش های مالی وضعیت بسیاری از شرکت ها مطلوب است و رشد فروش و سود شرکت ها را می توان در گزارش ها مشاهده کرد اما قیمت سهام حتی با وجود این گزارش های مطلوب با واقعیت ها منطبق نیست. به بیان دیگر واقعیت ها و شاخص های کلان اقتصاد ایران از جمله تولید ناخالص داخلی و نقدینگی تناسبی با ارزش کل بازار سرمایه – بورس و فرابورس – ندارد و ارزش بازار سهام بسیار بیشتر از شاخص های اقتصادی رشد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با تاکید بر این که چشم انداز کوتاه مدت بورس چندان روشن نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان بورس با اعمال دامنه نوسان نامتقارن مانعی بر سر راه افت و ریزش شدید بازار ایجاد کرده اند و به نظر نمی رسد به راحتی بتوان این مانع را برداشت چرا که ریزش بازار در صورت بازگشت به دامنه نوسان قبلی شدیدتر می شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز