توافق ۲۵ ساله ایران و چین به نفع سهامداران بورس است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین دیروز به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید. قراردادی که به اعتقاد کارشناسان بازار بورس می تواند تاثیر مثبتی در این بازار بی رمق داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان اقتصادی تحلیل‌های متفاوتی از تاثیر توافق ۲۵ ساله ایران و چین بر بازار بورس مطرح می‌کنند، برخی از کارشناسان بازار بورس و سهام این قرارداد را به سود بازار سرمایه می‌دانند و برخی معتقدند این قرارداد در طولانی مدت تاثیرات منفی بر بازار بورس برجای می گذارد.

با این اوصاف و در روز امضای این قرارداد و در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی سال گذشته هزار و ۸۴۷ واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۵۵ واحد رسید. روند مثبتی که کارشناسان بازار بورس نقش تاثیر این توافق را در آن کم رنگ نمی بینند.

قرارداد ایران و چین به رونق معاملات بازار بورس کمک می کند؟

برخی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این قرارداد به سود بازار سرمایه در ایران است. به خصوص که می‌تواند بر میزان صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران تاثیر مثبت بگذارد.

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گفته بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه، این قرارداد از این جهت برای کشور ما مهم است که بخش عمده صادرات غیرنفتی ما و به ویژه محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و شرکت‌های معدنی مقصدش چین است. به همین دلیل این قرارداد می‌تواند بر رشد سهام شرکت‌های صادرات‌محور که عمدتا بورسی هستند تاثیر بگذارد و درآمد قابل توجهی برای آن‌ها ایجاد کند.

همچنین پیش بینی فعالان بازار سرمایه این است که بخش قابل توجهی از این قرارداد احتمالا مربوط به زیرساخت‌ها است که تقاضا برای فلزات و مواد معدنی و نهاده‌های انرژی را افزایش می‌دهد و بر سهام این گروه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

کاهش نرخ دلار باعث ریزش سهام می شود؟

سید حمید میرمعینی یکی از کارشناسان اقتصادی است که اعتقاد دارد این قرارداد در بازار بورس تاثیر منفی دارد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این توافق به دلایل مختلف نمی‌تواند تاثیر خاصی بر بازار سرمایه بگذارد و چه بسا که این تاثیر می‌تواند منفی باشد.

درصورتی که ایران بتواند به منابع درآمدی نفتی و منابع درآمدی صادراتی دست پیدا کند، مطمئنا نرخ ارز روند نزولی به خود می‌گیرد و کاهش قیمت دلار، حداقل در کوتاه‌مدت بر بورس اثر منفی می‌گذارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز