توافق ۲۵ ساله ایران و چین باعث کاهش قیمت دلار می‌شود؟

توافق ۲۵ ساله ایران و چین امروز در حالی نهایی می‌شود که بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند امضای این سند می‌تواند باعث ریزش قیمت ارز شود.

به گزارش کاماپرس، سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امروز امضا می‌شود، توافقی که می‌تواند روی بازار ارز و قیمت دلار تاثیر بگذارد. البته بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند تاثیر این توافق در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود،‌اما برخی از آنها هم اعتقاد دارند این قرارداد می‌تواند نرخ دلار را کمتر کند. اما امضای این سند، چگونه می‌تواند بر قیمت دلار و بازار ارز تاثیر بگذارد؟

افزایش صادرات نفت

شاید یکی از مهمترین بندهای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، افزایش صادرات نفت به چین باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند هر افزایشی در روند صادرات نفت باعث ارزآوری و کاهش قیمت دلار می شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

راز آسمان پایتخت

سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران

از طرف دیگر گفته می‌شود توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران شامل سرمایه‌‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در تهران است. این سرمایه‌گذاری هم می‌تواند بر بازار ارز و کاهش قیمت دلار اثر بگذارد.
علی سعدوندی، اقتصاددان معتقد است قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت همچنان دسترسی ما به ارز محدود است.

این یعنی نباید انتظار داشت که قیمت دلار بلافاصله تغییر چندانی داشته باشد. به خصوص که برخی گزارش‌ها می‌گوید بر اساس مفاد این قرارداد، چین پول حاصل از فروش نفت ایران را در قالب کالا و یوآن به ایران باز می‌‌گرداند و نه دلار و یورو.

اما ستار عزیزی، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر این توافق در اقتصاد ایران و کاهش قیمت ارز به ایمنا گفته: توسعه ارتباطات اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای توسعه یافته و دارای بنیه اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه می‌تواند بخشی از نیاز بازار آزاد ارز را تامین کند بنابراین قرارداد ۲۵ ساله با چین، نرخ دلار را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “توافق ۲۵ ساله ایران و چین باعث کاهش قیمت دلار می‌شود؟

  1. کرامت سلیمی گفته:

    یک موضوع بسیار مهم که نشان می دهد موضوع سلاح هسته ای و انرژی هسته ای یک بازی کثیف سیاسیست و در حقیقت چیزی به عنوان سلاح هسته ای مطلقا وجود خارجی ندارد این است که در طی 15 سال اخیر بارها و بارها تعدادی از دانشمندان به اصطلاح اتمی امریکا به روسای جمهور امریکا نامه نوشته اند و درخواست کرده اند که دولت امریکا توافق هسته ای با ایران را امضا کند و به طور پیوسته و مستمر این قرارداد را ادامه دهد

    چه عاملی باعث شد که تعدادی دانشمند اتمی چنین درخواستی از دولت امریکا بکنند. علت نگرانی انها چیست؟

    این عامل چیزی نیست جز اینکه منافع این به اصطلاح دانشمندان درخطر است. در واقع همه انسانها وقتی منافعشان در خطر قرار بگیرد واکنش نشان میدهند. مثلا” کارگران در تغییرات کارخانه ها و تعدیل نیرو , کشاورزان در کاهش بارندگی و بروز خشکسالی و تجار در رکود بازار و کاهش قدرت خرید مردم .

    اصولا” سیاستمداران و دولتمردان به دانشمندان به عنوان ابزاری نگاه میکنند که باید در راستای منافع انها عمل کنند و هیچ نقشی در سیاستها و تصمیم گیریها ندارند.

    سیاستمداران انقدر مغرور و از خود راضی هستند که به کسی اجازه اظهار نظر نمیدهند و جز نظر و دیدگاه خودشان نظر و دیدگاه هیچ شخص یا گروه دیگری را قبول ندارند و اصلا” دانشمند هسته ای امریکا از کجا میداند ایران کجاست و در صنعت هسته ای چه وضعیتی دارد؟

    در هر اداره , سازمان یا شرکتهای صنعتی کارفرمایان و مدیران از اینکه کارکنانشان یکدست و متحد باشند نه تنها خوششان نمی اید بلکه از این موضوع واهمه دارند چون یکدستی نیروها میتواند به روند کار لطمه بزند و با تحت فشار قرار دادن کارفرما تقاضای حقوق بیشتر نمایند. بنا بر این همیشه کلی هزینه میکنند تا بین نیروها تفرقه بیندازند و حتی هنگام استخدام نیروها افرادی را نیز استخدام میکنند تا بتوانند جو خفقان و ترس ایجاد کنند.

    این افراد در سازمانی که کار میکنند به گونه ای عمل میکنند که همیشه یک جو بی اعتمادی بین نیروهای ان سازمان حاکم شود و کارفرمایان و مدیران هوای این افراد را دارند و حقوق و مزایای خوبی به انها می دهند و تا زمانی که بتوانند جو خفقان و بی اعتمادی را در سیستم حفظ کنند از حمایت کارفرمایان و مدیران و حقوق و مزایای عالی برخوردارند واگر زمانی نتوانند این فضا را حفظ کنند بی ارزش میشوند ودیگر به انها حقوق و مزایای عالی نمی دهند.

    در مورد دانشمندان هسته ای موضوع مشابهی بر قرار است. دولت امریکا افرادی را به عنوان دانشمند اتمی استخدام نموده که کار انها این است که یک ژست عجیب وغریب به خود بگیرند و موضوعاتی از قبیل انرژی هسته ای , کوانتوم و …. را واقعی جلوه دهند و ترس و وحشت از بمب اتم و دیگر موضوعات دروغین را پیوسته در دنیا ایجاد کنند.

    یکی ابروی پرپشت میگذارد و هنگام مطالعه با دست ابروهایش را بالا می اورد. یکی جلوی تخته سیاه می ایستد و در پشت سرش بر روی تخته سیاه چند عبارت و معادله ریاضی نوشته وبجای نمادهای متداول ریاضی از حروف پیچ و خم دار یونانی استفاده میکند تا موضوع را پیچیده تر و با ابهت تر نشان دهد.

    دیگری با یک قیافه کج و معوج و با حالت عصبی حود را در حال مطالعه و انجام محاسبات پیچیده نشان میدهد.

    عده ای هم قیافه متفکرانه ای به خود گرفته اند و خود را مشغول کار با دستگاه های عجیب و غریب نشان میدهند.

    این دانشمندان عجیب و غریب و فریبکار از زندگی و امکانات خوبی برخوردار هستند. حال اگر دروغ بودن سلاح هسته ای فاش شود این افراد بی ارزش می شوند و دولت امریکا دیگر به انها بهایی نمیدهد و از زندگی و مزایای عالی محروم می شوند و چون هیچ کاری بلد نیستند باید بروند در مکانهای عمومی مثل بازار و ترمینالها کفش مردم را واکس بزنند تا لقمه نانی گیرشان بیاید.

    پس دانشمندان هسته ای امریکا نگران منافع خود و زندگی راحت و مفت خوریشان هستند نه نگران امنیت جهان.

    در ضمن این موضوع نیز درخور تامل و فکر است که چرا دانشمندان به اصطلاح هسته ای روسی ، چینی ، هندی ، پاکستانی ، افر یقای جنوبی و سایر کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای هیچ عکس العملی نشان نمی دهند و بی خیال موضوع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز