پنج روش تغییر استراتژی بازاریابی محتوایی در دوران کرونا

ژیوار

با شیوع بیماری کرونا بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها مجبور به تغییر استراتژی بازاریابی محتوایی شده‌اند. اکنون در جلسات برنامه‌ریزی، گفته‌ها به نسبت سال پیش بسیار متفاوت است و مدیران می‌کوشند تا عملکرد تیم بازاریابی و تولید محتوا را با تغییر رفتار مخاطب تطبیق دهند.

به گزارش کاماپرس، با بررسی عملکرد برندهایی که در تغییر استراتژی بازاریابی محتوایی خود موفق عمل کرده‌اند، می‌توان درس‌های جالبی آموخت. کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب عملکرد پنج برند را مورد بررسی قرار داده‌اند که هر یک می‌تواند روش موثری در جذب مخاطب و افزایش مشتری باشد.

1-استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را بازبینی کنید

اگر یک کلمه باشد که بتواند تاثیر منفی ‌همه‌گیری کرونا را در بازاریابی خنثی کند، آن کلمه چرخش است. این روزها بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌‌ای است که گاهی لازم است در کسری از ثانیه به راست راست یا به چپ چپ بچرخید.

داستان موفقیت:

وبسایت آمریکایی گوددی (GoDaddy) که تا پیش از کرونا مطالب آموزشی در حوزه وب در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، پس از شیوع این بیماری استراتژی خود را به معرفی خدمات در حوزه طراحی وب تغییر داد. این برند با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی نشان داد که دغدغه مشتریان خود را درک می‌کند و آماده است تا برای ادامه حیات کسب و کارهایی که خانه‌نشین شده‌اند خدماتی از قبیل طراحی فروشگاه اینترنتی و خدمات پس از فروش به آنها ارایه دهد.

دریان سفر امید

نکته:

پیش از تغییر استراتژی در شبکه‌های اجتماعی این نکات را در نظر بگیرید:

  • آیا پرسونا یا شخصیت مخاطب شما در دوران کرونا تغییر کرده است؟
  • آیا اولویت‌های مشتریان شما تغییر کرده است؟
  • آنها در جستجوی چه نوع محتوایی هستند؟

2-برگزاری رویدادها را از حضوری به مجازی تغییر دهید

لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث شد تا بسیاری از رویدادهای حضوری در سراسر دنیا تعطیل شود. اما در این میان بسیار از برندها با ایجاد بستری برای ارائه رویداد به صورت زنده و مجازی توانستند کارشان را به درستی ادامه دهند.

داستان موفقیت:

شرکت میدوست (Midwest) که در آمریکا کنفرانس برگزار می‌کند، در آستانه کنفرانس دوسالانه دیجیتال مارکتینگ با آغاز ‌همه‌گیری کرونا مواجه شد. این برند تردید را کنار گذاشت و به جای اینکه رویداد را تعطیل کند آن را به صورت آنلاین برگزار کرد. از آنجایی که شرکت‌کنندگان هزینه کمتری برای رویداد آنلاین پرداخت می‌کردند، تعدادشان بالاتر رفت و بسیاری که نتوانسته بودند به صورت زنده شرکت کنند، پکیج رویداد را خریداری کردند.

نکته:

به جای اینکه رویدادتان را تعطیل کنید، بکوشید راهی برای انتشار محتوا پیدا کنید. علاوه بر برگزاری رویداد آنلاین می‌توانید

  • برش‌هایی از گفتگوهای رویداد که برای مخاطبان جذاب است را به مطالبی برای انتشار در بلاگ سایت تبدیل کنید.
  • یک تیم تشکیل دهید و برای برگزاری وبینار برنامه‌ریزی کنید.
  • پس از برگزاری رویداد آنلاین، بهتر است از محتوای آن برای تولید پادکست استفاده کنید.

3-الگوی جستجو را با توجه به نیاز مخاطب تغییر دهید

در دوران قرنطینه کاربران چیزهای متفاوتی را نسبت به قبل در اینترنت جستجو می‌کنند. اکنون بسیاری از پرسش‌ها درباره نحوه دورکاری است. اینکه کسب و کارمان را چطور دوباره رونق دهیم و اصلا آینده شغلی ما چه می‌شود؟ پاسخ به پرسش‌های(پرسش‌هایی) که ذهن کاربران را مشغول کرده، می‌تواند راه مناسبی برای برقراری ارتباط با آنها باشد.

داستان موفقیت:

وبسایت سرچ اینجین (Search Engine) که در بریتانیا خدمات سئو ارایه می‌دهد، درباره بیشترین پرسش کارمندان بریتانیایی تحقیق کرد. جالب است بدانید بیشترین دغدغه کارمندان این بود که قرنطینه چگونه زندگی آنها را تغییر داده و در زمان دورکاری چطور می‌توان به استراحت مفید پرداخت. تیم تولید محتوای این وبسایت با ارائه محتوایی که به این پرسش‌های پاسخ می‌داد، توانست بازدید و ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت هدایت کند.

نکته:

نیاز مخاطبان هدف را شناسایی کنید و به آنها پاسخ دهید تا برندتان را ماندگار کنید. برای این منظور:

  • به تغییر ترندهای جستجو در طول دوران ‌همه‌گیری کرونا با دید باز نگاه کنید و از آنها برای تولید محتوا بهره بگیرد.
  • با کمک کارشناسان سئو کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران را پیدا کنید و بودجه خود را در این بخش افزایش دهید. کارشناسان گروه رسانه‌‌ای کاما آمادگی دارند تا در زمینه سئو به شما مشاوره رایگان دهند.
  • اگر محتوا را در زمان مناسب با توجه به ترندهای جستجو تولید کنید، شانس شما برای دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل بالاتر می‌رود.

4-قلب مشتریان را به دست آورید

کرونا مردم را از هم دور کرد، اما انسان به طور ذاتی در جستجوی ارتباط است. اما این بار به طور مجازی. محتوای معتبر که با لحنی دلسوزانه بتواند احساسات مخاطبان را با خود همراه کند، برگ برنده است. بسیاری از برندها به ضرورت افزایش تعامل صادقانه با مشتریان خود پی برده‌اند و با این نوع محتوا می‌توانند تاثیرگذار باشند.

داستان موفقیت:

خرده‌فروشی ایشاکتی ) (eShakti که در هند پوشاک می‌فروشد، تنها دو روز بعد از اعلام سازمان جهانی بهداشت از شروع ‌همه‌گیری کرونا به مشتریان خود ایمیل زد. متن ایمیل شامل پاسخ به این موارد بود که ویروس در انواع سطوح چقدر زنده می‌ماند و چگونه از بین می‌رود؟ شرکت چگونه از کارمندان مراقبت می‌کند؟ دولت هند و کشورهای همسایه چه تلاش‌هایی برای مبارزه با کرونا می‌کنند؟ و لینک منابع را نیز در آن ایمیل قرار داد.

نکته:

برقراری تعامل احساسی همیشه از رضایت منظقی قدرتمندتر است. در دوران کرونا تصمیم‌گیری سخت است. مشتری نمی‌داند که باید درباره سلامت خود به چه کسی بیشتر اعتماد کند. در شرایط عادی برندی در یاد مشتری ماندگار می‌شود که بتواند رضایت منطقی در او ایجاد کند، اما در شرایط سخت مشتری به ارتباط احساسی هم نیاز دارد تا به یک برند اعتماد کند. برای این منظور:

  • همدری کنید: مخاطبان به محتوای مثبت و الهام‌بخش که به واقعیت‌های زندگی اجتماعی، مالی و دیگر دغدغه‌ها بپردازد، واکنش نشان می‌دهند.
  • آموزش دهید: در رسانه‌ها با مخاطبان اطلاعات معتبر به اشتراک بگذارید تا به عنوان یک کارشناس شناخته شوید.
  • تعامل کنید: بستری برای ایجاد ارتباط میان مردم فراهم کنید.

5-زندگی را برای مردم آسان‌تر کنید

با ورود کرونا به زندگی، بسیاری از کسب و کارها دریافتند که خیلی زود باید از مشتریان‌شان مراقبت کنند. در این میان، برخی کسب و کارها روش‌ها و برنامه‌های مشتری‌مدارانه‌‌ای ارایه کردند که در این شرایط توانست هم برای کارفرما و هم برای مشتری سودمند و انگیزه‌بخش باشد.

داستان موفقیت:

شرکت یونیتی (Unity) در زمینه توسعه نرم‌افزار و بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. یونیتی با اینکه برنامه‌هایی برای تولید محصولات جدید در دست داشت، با شروع کرونا دسترسی به محتوای پولی شرکت را به مدت سه ماه رایگان کرد. یونیتی با این کار تعهد خود را برای حمایت از توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری نشان داد. علاوه بر این یونیتی دوره‌های آموزش مجازی کدنویسی را نیز در اختیار کاربران قرار داد که با استقبال مواجه شد.

نکته:

علاوه بر ارایه برنامه‌های آموزش درباره محصول باید برای مشتریان خود مفید باشید. مشتریان به خوبی به یاد می‌آورند که شما دسترسی آنها را به نیازهای‌شان تا چه اندازه آسان کرده‌‌اید. برای این منظور:

  • محتوای جدید را به روش‌های کم‌هزینه در دسترس مخاطبان قرار دهید.
  • محتوایی تولید کنید که برای زندگی واقعی مخاطبان ارزشمند باشد.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از به‌‎روزرسانی استراتژی بازاریابی محتوایی در شرایط کرونا داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه سئو و بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز