5 راهکار برای نوشتن تیترهای کاربرپسند

ژیوار

یک تیتر بد می‌تواند در یک چشم به هم زدن همه تلاش‌های شما را بر باد دهد. درست در آن لحظه که کاربر پلک می‌زند و بدون اینکه بر روی مطلب شما کلیک کند، به سراغ لینک بعدی می‌رود، شما در بازاریابی محتوایی شکست خورده اید.

اما یک تیتر خوب و جذاب به میزان قابل توجهی نرخ کلیک را افزایش می‌دهد. فرقی ندارد که در در صفحه اول گوگل لینک اول هستید یا لینک نهم، مطلب شما اگر تیتر جذابی داشته باشد، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. بنابراین، برای اینکه نرخ کلیک را بالا ببرید و در جمع رقبا بهتر و بیشتر دیده شوید، تیتر را اصولی و جذاب بنویسید.

نرخ کلیک چیست؟

با رعایت اصول سئو، گوگل به شما اعتماد می‌کند و در نتایج جستجو ظاهر می‌شوید. اما این سوال مطرح می‌شود که اکنون چگونه می‌توانید از این ظرفیت برای جذب ترافیک بیشتر استفاده کنید؟ پاسخ در تعداد کلیک‌های کاربران نهفته است. تصور کنید مطلب شما در صفحه اول گوگل 100 بار دیده شده است و 30 کاربر روی آن کلیک کرده اند، آنگاه نرخ کلیک مطلب شما 30 درصد است.

چرا نرخ کلیک برای مطالب وبلاگ مهم است؟

دریان سفر امید

با تیتر جذاب می‌توانید نرخ کلیک ها را به صورت ارگانیک افزایش دهید. با وجود اینکه گوگل اعلام کرده است که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مطلب نیست، اما گوگل به فعالیت‌های ارگانیک بسیار اهمیت می‌دهد.

اگر مطلبی در بلاگ شما نسبت به مطالب سایت‌های دیگر با همان کلیدواژه‌ها، نرخ کلیک بالاتری داشته باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند که آن مطلب را بالاتر از سایر مطالب به کاربران نشان دهند. البته این موضوع کمی شبیه داستان معرف مرغ و تخم مرغ است. صفحه‌ای که بالاتر است نرخ کلیک بیشتری می‌گیرد و یا صفحه‌ای که نرخ کلیک بیشتری دارد در جایگاه بالاتر قرار می‌گیرد. به هر حال، نرخ کلیک بالا باعث می‌شود تا گوگل محتوای شما را به کاربران بیشتری نشان دهد. اما همه اینها در گرو تیتر جذاب است که برای مطلب خود می‌نویسید.

تیتر جذاب چیست و چگونه باید آن را انتخاب کنیم؟

تیتر باید برای جامعه مخاطبان هدف نوشته شود و مطابق با جستجوی‌هایی باشد که آنها در فضای اینترنت انجام می‌دهند. تیتر باید مخاطب را اسیر خود کند، کلیدواژه‌های مهم کسب و کار را در دل خود جای داده باشد و در عین حالی که برای مخاطب یک ارزش جدید ایجاد می‌کند به دغدغه‌های او نیز پاسخ دهد.

شاید این نکات را به هنگام نوشتن بدنه متن به طور کامل رعایت کرده باشید، اما جالب است بدانید تیتر را باید به عنوان چکیده‌ای از خود متن در نظر بگیرید که همه مطلب را در یک جمله بیان می‌کند. کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در ادامه با ارائه پنج راهکار آنچه برای انتخاب یک تیتر جذاب لازم دارید را در اختیارتان قرار می‌دهند.

1- تیتر را فریبنده و دلربا بنویسد

تیتر مطلب در عین حالی که باید پرمعنا باشد، باید ذهن مخاطب را نیز به تسخیر خود درآورد. چند ترفند برای ایجاد دل فریبی در تیتر این است که:

  • از اعداد استفاده کنید تا چشم مخاطب تحریک شود.

2- برای مخطاب ارزش معنادار ایجاد کنید

تیتر مطلب به مخاطبان دو چیز می‌گوید: اول اینکه از خواندن مطلب چه چیزی نصیب‌شان می‌شود، دوم اینکه شما با آن مطلب چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کنید. اگر آن ارزش را پرمعنا به مخاطب نشان دهید، او روی مطلب شما کلیک می‌کند و به سراغ لینک‌های دیگر نمی‌رود. به بیان ساده‌تر؛ مخاطب پس از دیدن تیتر شما باید حس کند از خواندن مطلب شما نفع می‌برد.

3-از کلمات تحریک‌کننده استفاده کنید.

واژه‌های کلیشه‌ای، دم دستی و پیش پا افتاده را کنار بگذارید. با تحقیق و جستجو در مورد مخاطبان هدف دریابید که آنها بیشتر تحت تاثیر چه کلماتی هستند. اگر از کلماتی استفاده کنید که مخاطبان دوست دارند، آنگاه مطالب شما بیشتر بازنشر می‌شوند.

به این مثال ها توجه کنید:

  • 10 مقصد گردشگری پرطرفدار که قبل از مرگ باید ببینید (گردشگری)
  • 7 داستان عاشقانه که تا قبل از 30 سالگی باید بخوانید (کتاب)
  • چگونه موتور ماشین را کلافه کنیم؟ (خودرو)
  • گردابی برای فرار سرمایه ها از بورس (اقتصادی)

4- تیتر را سئو کنید

از کلمه‌ها و کلیدواژه‌هایی در تیتر استفاده کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر آنها را جستجو می‌کنند. در این صورت شانس بیشتری دارید که توسط موتورهای جستجو به کاربران کنجکاو معرفی شوید.

5- تیتر را بپزید

درست مانند زمانی که برای جا افتادن یک غذای خوشمزه بارها آن را هم می زنید و طعم و مزه آن را می چشید، بهتر است کلمات و کلیدواژه‌های تیتر را هم چندین بار پس و پیش کنید و گاهی به آنها بیافزاید و گاهی از آنها کم کنید. به علاوه، می‌توانید ابتدا برای مطلب تیترهای متعدد و متفاوت بنویسید و سپس یکی را به عنوان بهترین انتخاب کنید. مرحله بعدی این است که تیتر را به روش‌های مختلف ویرایش کنید.

کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما آمادگی دارند تا به شما در زمینه تیترنویسی، کپی‌رایتینگ، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی مشاوره رایگان دهند.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

برای صعود به قله‌های سخت بهتر است علاوه بر تجهیزات ضروری و آمادگی بدنی، یک راهنمای باتجربه نیز در کنار خود داشته باشید. هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت تیتر در سئو و جذب مخاطب داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی و سئو در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

 

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز