پشت پرده کمبود انسولین چیست؟

ژیوار

انسولین نیست. این یعنی ۵ میلیون مبتلا به دیابت در ایران با مشکل تهیه این داروی حیاتی روبرو هستند. اما پشت پرده کمبود انسولین چیست؟
به گزارش کاماپرس، در چند روز گذشته کمبود انسولین در داروخانه های کشور تیتر اول خبری است. حتی هشتگ انسولین نیست هم در اینستاگرام و هم در توییتر داغ شده است. اما واقعیت چیست و چرا انسولین کمیاب شده؟
این طور که به نظر می رسد انسولین هست، اما انسولینی که گفته می شود نیست و پیدا نمی شود انسولین قلمی است که جزو داروهای وارداتی است. انسولین قلمی نوع پرطرفدار این داروست چون به راحتی تزریق می شود، نوع دیگر انسولین هم تولید ایران است که به نظر می رسد خیلی بین دیابتی ها محبوبیت ندارد.

انسولین هست بروید بگیرید!

اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت کشور، معتقد است هیچ کمبودی وجود ندارد او به روزنامه شرق می گوید: «شما در این مدت دیده‌اید که کسی به دلیل نرسیدن انسولین به بدنش مرده باشد؟ بروید داروخانه بگیرید! ممکن است نسخه و برند مورد نظر شما را نداشته باشند، شما تشریف می‌برید پیش دکتر می‌گویید دکتر عزیز! نسخه‌ای که برایم نوشته‌اید را ندارند، دکتر نسخه‌تان را عوض می‌کند و شما می‌روید از همان داروخانه انسولین می‌گیرید.

ما دو نوع انسولین داریم؛ زوداثر و دیراثر، با اسامی تجاری متفاوت. حالا اگر فلان کارخانه انسولینش نیست، خب شما مال کارخانه دیگری را تهیه کنید. چرا آن‌قدر ماجرا را سخت می‌کنید؟»

شرایط بحرانی نیست

دریان سفر امید

پس این هیاهو برای چیست؟ او در پاسخ به این سوال می گوید:« نمی‌دانم! خودم هم مانده‌ام. به‌هر‌حال رسانه‌ها باید به مردم آرامش بدهند. ‌ در کشور از نظر انسولین آنالوگ که تولید خارج از کشور هستند، کمبود داریم. ولی نوع داخلی که نوع انسانی است، در کشور تولید می‌شود.

یک سال پیش، با کم‌شدن انسولین آنالوگ، ما به اضافه 300 سازمان مردم‌نهاد به رئیس سازمان ملل نامه‌ای نوشتیم و گفتیم به دلیل تحریم یا هر چیز دیگری ورود انسولین به کشور با مشکل مواجه می‌شود. می‌خواهم بگویم این مشکل یک سال است که وجود دارد و خوشبختانه کسی از بی‌انسولینی نمرده است. در حال حاضر شرابط ما بحرانی نیست».

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز