معرفی اسپری تست pt و راهنمای استفاده از آن

اسپری تست PT- کاماپرس
آریاک سفر

اسپری تست pt یکی از کاربردی‌ترین محصولاتی است که در برای تست جوش و جوشکاری استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان عیب‌ها و مشکلات جوش‌های نامناسب را شناسایی کرد. این اسپری تست pt بر اساس اصل جذب مایعات در ترک‌ها و عیوب سطحی کارکرد خود را ایفا می‌کند و به عنوان یک روش مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر شناخته می‌شود.

کاماپرس در ادامه این گزارش به معرفی اسپری تست pt و راهنمای استفاده از آن پرداخته است.

معرفی اسپری تست pt

این اسپری تست پی تی به عنوان یکی از تست‌های غیرمخرب شناخته می‌شود و با آزمون مایع نافذ، می‌تواند عیب‌ها و درزهای قطعه را نشان دهد. این روش مایعات نافذ برای اولین بار در سال1940 در خطوط راه‌آهن مورد استفاده قرار گرفت. این اسپری تست pt در بعضی از مواقع به نام اسپری ترک‌یاب نیز شناخته می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در بازرسی غیرمخرب دارد. اسپری تست pt معمولا از سه جز نفوذکننده، آشکارساز و پاک‌کننده تشکیل می‌شود.

مایع نفوذ‌کننده از ذرات بسیار ریزی تشکیل‌شده که قادرند به درون ترک‌ها و شکاف‌ها نفوذ کند. جز آشکارساز در اسپری تست pt به عنوان بخشی شناخته می‌شود که با مایع نافذ واکنش داده و در نهایت باعث ظاهر شدن عیوب می‌شود. در این شرایط بعد از استفاده از ماده آشکارساز، عیب‌های سطح را به صورت خطوط رنگین و یا فلورسنت می‌توان مشاهده کرد.

مرحله آماده‌سازی سطح جوش

برای استفاده از اسپری تست پی تی در ابتدا باید سطح مورد بازرسی را به بهترین نحو تمیز کرد و همه آلودگی‌هایی مثل گرد‌وغبار، چربی و زنگ‌زدگی از محیط پاک شوند. بعد از تمیز کردن، افراد باید سطح را خشک کنند تا بتوانند از مایع نافذ استفاده کنند.

دریان سفر امید

اسپری تست PT - کاماپرس

مرحله استفاده از مایع نافذ

لازم است که مایع نافذ به مدت زمان پنج الی 60 دقیقه روی سطح باقی بماند تا به ترک‌های سطحی نفوذ کند. مدت زمان نفوذ با توجه به جنس مایع نافذ متفاوت خواهد بود.

اسپری تست PT - کاماپرس

مرحله برداشتن مایع نافذ از سطح

در مرحله بعدی، پس از اتمام زمان نفوذ باید همه مایع‌های اضافی از روی سطح پاکسازی شوند. افراد باید در نظر داشته باشند که این مرحله پاکسازی با توجه به نوع مایع نافذ، باید با استفاده از آب، امولیسیون و یا حلال خود انجام بگیرد. لازم است که افراد پاک‌کننده مناسب برای مایع نفوذکننده را شناسایی کنند و از آن استفاده کنند.

مرحله استفاده از ماده آشکارساز

در مرحله بعدی بعد از تمیز کردن سطح از مایع نافذ، باید به دقت محل را خشک کرد. این مرحله قبل از استفاده از آشکارساز، اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین جهت افراد باید به دقت آن را انجام دهند. در مرحله آخر باید از آشکارساز عیوب استفاده کرد که این مرحله معمولا با استفاده از اسپری تست pt انجام می‌شود. واکنش و جذب مایع نافذ باعث آشکارسازی عیوب خواهد شد و ترک‌ها و خطوط معمولا به رنگ قرمز قابل مشاهده خواهند بود.

مزایای استفاده از اسپری تست pt

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های اسپری تست pt، قابلیت استفاده از آن در مواد فلزی و غیرفلزی است و به طور کلی می‌توان از آن در تمامی مواد غیرمتخلخل استفاده کرد. اسپری تست پی تی برای اتصالات جوشکاری‌شده و یا لحیم‌کاری‌شد نیز قابل استفاده است و بر خلاف تمامی روش‌های NDT، نتیجه خوبی دارد. اسپری تست پی تی به راحتی روی بسیاری از مواد مانند فلزات، آلیاژهای آهنی و غیرآهنی و محصولات پولادی قابل استفاده است و نتایج به دست‌آمده به آسانی تفسیر می‌شوند. قابل حمل بودن تجهیزات و ارزان بودن این روش، به عنوان سایز مزیت‌های شناخته می‌شوند.

اسپری تست PT- کاماپرس

محدودیت‌های استفاده از اسپری تست pt

تست جوش فقط می‌تواند ناپیوستگی‌ها و عیب‌ها و ترک‌های سطحی را نمایان کند. همچنین در این روش تاخیر زمانی زیادی از زمان تمیزکاری ابتدایی تا رسیدن به نتیجه نهایی تست جوش وجود دارد.

خرید بهترین اسپری تست pt از «برازنده تجارت»

شرکت برازنده تجارت به عنوان واردکننده انواع تجهیزات تست‌های غیرمخرب، ابزارهای اندازه‌گیری و تجهیزات بازرسی فنی مشغول به فعالیت است. تمامی محصولاتی که در این مجموعه به فروش می‌رسند، دارای گارانتی و خدمات بعد از فروش هستند و افراد با اطمینان خاطر می‌توانند خرید خود را تکمیل کنند. برازنده تجارت به عنوان نمایندگی رسمی و انحصاری برندهای سالوترون، تک اینسترومنت و میتچ و نمایندگی فروش برندهای وینتکت و بنتکت شناخته می‌شود. برازنده تجارت به عنوان تامین‌کننده بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات با قیمت‌های رقابتی در بازار فعالیت می‌کند. افراد در صورت لزوم می‌توانند از خدمات مشاوره در انتخاب تجهیزات، آموزش‌های حضوری و یا مجازی این مجموعه نیز استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجموعه می‌توانند به سایت به آدرس https://bqtc.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 02186094219 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : برازنده تجارت
سفریار آریا
آهن ملل اصفهان
ژیوار
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان