تهویه مطبوع یک صنعت رو به رشد و پر پتانسیل

مهدی بستانچی-کاماپرس
ژیوار

دکتر مهدی بستانچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران در آستانه برگزاری «نمایشگاه تاسیسات و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع» در گفت‌وگو با کاماپرس به بیان برخی از مشکلات صنعت تهویه ایران پرداخت.

او با اشاره به اینکه پتانسیل‌های این حوزه هنوز به صورت کامل برای مردم و سازمان‌ها نمایان نشده است، از عدم حمایت‌های دولت در این زمینه گلایه کرد و در ادامه از موانع و مشکلاتی گفت که سد راه صنعت تهویه مطبوع شده‌اند.

تلاش‌های انجمن سیستم تهویه مطبوع برای افزایش تولید و صادرات

مهدی بستانچی در رابطه با اقداماتی که انجمن سیستم تهویه مطبوع برای افزایش تولید، صادرات و گسترش بازار انجام داده به کاماپرس می‌گوید: ما در انجمن کار‌های مختلفی انجام داده‌ایم که بخشی از آنها به فعالیت‌ها و رویکردهای نهادهای حاکمیتی برمی‌گردد؛ به این معنا که ما سیستم‌های تهویه داخلی را به نهادهای دولتی معرفی کردیم و از آنها خواستیم که از تولیدات داخلی که نسبت به محصولات خارجی از کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری برخوردار هستند استفاده کنند.

یک بخش از بازار و مشتریان محصولات ما نهادها و سازمان‌های دولتی هستند که متاسفانه خریدار محصولات خارجی هستند. با اینکه بسیاری از نمونه‌های خارجی کیفیت پایینی دارند و همان‌طور که گفته شد از خدمات پس از فروش خوبی هم برخوردار نیستند، اما ترجیح برخی از سازمان‌ها استفاده از نمونه‌های خارجی به جای تولیدات ساخت داخل است.

او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در واقع بخشی از کارهای ما در انجمن، معرفی و آشنا کردن سازمان‌ها با تولیدات داخلی و توانایی آنها است که در این زمینه از رسانه‌ها و معرفی محصولات در رویداد‌ها بهره برده‌ایم و تلاش کردیم تا پتانسیل و قابلیت‌های محصولات داخلی را نشان دهیم. از سال گذشته این فعالیت‌ها را آغاز کردیم و در کنار آن موضوعات مربوط به استاندارد ملی را هم پیگیری می‌کنیم.

دریان سفر امید

از دولت جدید انتظار توجه بیشتری داریم

انتظاری که رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران از دولت جدید دارد، این است که به مشکلات موجود در صنعت و صنایع توجه و آنها را حل کند. او می‌گوید: ما در ایران مشکل ناترازی برق داریم و بخش بزرگی از این ناترازی مربوط به دستگاه‌های غیراستاندارد صنعت تهویه مطبوع با مصرف بالا و راندمان پایین است. ما در انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، برای این موضوع راهکار داریم. ما تولیدکنندگان خبره‌ای داریم که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند و می‌توانند در حل مشکل ناترازی برق کمک‌های فراوانی کنند.

بستانچی همچنین امیدوار است دولت جدید از طریق کارگروه‌ها، حرف‌های تولیدکنندگان این حوزه را بشنود و از پیشنهادات این انجمن برای حل ناترازی برق به صورت جدی در کشور تاثیرگذار باشند، اما متاسفانه تاکنون ظرفیت صنعت تهویه مطبوع در بهینه‌سازی انرژی کشور و رفع ناترازی مورد توجه قرار نگرفته است.

نیمه دوم سال جاری می‌تواند بهتر باشد

رئیس انجمن تولیدکنندگان سیتم‌های تهویه مطبوع ایران معتقد است که اتفاقات بین‌المللی و ناآرامی‌هایی که در خاورمیانه رخ داده است می‌تواند تاثیرات زیادی روی بازار تهویه مطبوع داشته باشد. او خاطر نشان می‌کند که شرایط بازار متاثر از شرایط سیاسی جهان و منطقه است. به عقیده او انتخابات آمریکا می‌تواند بر شرایط اقتصادی ایران تاثیر بگذارد و اگر جمهوری خواهان پیروز شوند قطعا شرایط در بازار ایران مساعد نخواهد بود و در صورت روی کار آمدن دموکرات‌ها می‌توان منتظر آینده بهتری برای بازار تهویه مطبوع بود. او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که اگر تنش‌ها در خاورمیانه بیشتر شود اوضاع بازار به سمت رشد و بهبود نخواهد رفت.

صنعتی که در حال فعالیت است می‌تواند پیشرفت کند

بستانچی می‌گوید: در تمام صنایع امکان ارتقا وجود دارد، به شرطی که صنعت در حال فعالیت باشد. صنعتی که به واسطه واردات بی‌رویه یا مسائل مالی دولت دچار مسئله و مشکل شده و از همه مهم‌تر توان سرمایه گذاری روی محصولات جدید خود را ندارد، بدیهی است که از پیشرفت و ارتقا دور می‌شود. صنعت تهویه مطبوع یک صنعت بسیار پرپتانسیل است که می‌تواند در آینده کشور سهم به سزایی ایفا کند و از منظر تولید و صادرات رونق اقتصادی کشور در جرگه صنایع پیشران قرار گیرد و این نقش با توجه به مصرف برق در این صنعت، اهمیت بیشتری دارد.

مشکل اصلی صنایع نبود حمایت‌های دولتی است

او در آخر با اشاره به مهم‌ترین مشکلات حوزه تهویه مطبوع می‌گوید: نداشتن حمایت‌های کافی از سوی دولت مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل این صنعت است. مشکلات ما به سه گروه تقسیم می‌شود: اول اینکه که ما در صنعت تهویه مطبوع استاندارد مناسب نداریم. دیگر اینکه از متخصصان این صنعت که از اعضای انجمن تولیدکنندگان هستند در کارگروه‌های تخصصی سازمان‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر استفاده نمی‌شود و سوم مشکلات عمومی مثل سرمایه در گردش است که تقریبا همه تولیدکنندگان با آن مواجه‌اند.

شایان ذکر است انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران در قالب سالن اختصاصی انجمن (سالن 38B) در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات تهران مشارکت دارد.

بیشتر بخوانید: 

انتهای پیام

مرتبط با : انجمن تولیدکنندگان صنعت تهویه مطبوع ایرانگروه صنعتی بستانچی
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان