ابطال سند چگونه است؟

وکیل ابطال سند - کاماپرس
ژیوار

در ابتدا باید بدانید که ابطال سند می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، مانند اشتباهات فنی در تهیه سند، نقض قوانین یا مقررات حاکم بر آن سند، عدم صحت یا اعتبار معامله درون سند، نقض حقوق یا تعهدات طرفین قرارداد، اجبار یا تقلب در امضای سند، عدم صلاحیت طرفین قرارداد، تغییر شرایط طرفین پس از تنظیم سند و غیره. در این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران که در امور مربوط به ابطال اسناد تخصص و مهارت کافی را دارد به پاسخ به کلیدی ترین سوالات این حوزه می پردازیم.

ابطال سند رسمی یعنی چه؟

محمد حاجیلو ، وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل ابطال سند در تهران ابتدا آشنایی با ماهیت و چیستی این اصطلاح را الزامی می دارد. وی توضیح می دهد که ابطال سند رسمی ، در شرایطی همچون جعل سند ، انجام معاملات معارض ، فقدان شرایط اساسی صحت تنظیم قرارداد و غیره ، امکان پذیر است . در این شرایط ، با تهیه اسناد و مدارک لازم و ثبت یک نمونه دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، می توان دعوای ابطال سند رسمی را در دادگاه ، مطرح نمود.

ابطال سند رسمی اغلب در معاملات ملکی به چشم می خورد. بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران اذعان می دارد که افراد در حین سرمایه گزاری در امور ملکی با کلاهبرداری هایی رو به رو می شوند که برای حفظ منافع و سرمایه خود بر آنند تا قرارداد، معامله یا سند مورد نظر را باطل نمایند. اگر با مشکلات اینچنینی ر به رو هستید بهتر است با وکیل متخصص مشورت نمایید و کوتاهترین راه را به جهت احقاق حقوق خود طی نمایید. سایت تخصصی محمد حاجیلو و همکاران یکی از سایت های تخصصی فعال در امور حقوقی و کیفری است. به جهت مطلعه بیشتر می توانید به سایت مزبوز مراجعه نموده، ضمن دسترسی به راه های ارتباطی با برترین وکلا در تهران و شهرستانها، به جهت ارتقا آگاهی خود بکوشید. در ادامه با بررسی بیشتر موضوع ابطال سند با ما همراه باشید.

درخواست ابطال سند را به کجا تقدیم نماییم؟

دادخواست ابطال سند مالکیت منقول و غیرمنقول را نمی توان به شوراهای حل اختلاف ارائه کرد. بهترین وکیل ملکی در تهران عنوان می دارد که تنها مرجع صالح به رسیدگی در ابطال سند مالکیت دادگاه های حقوقی می باشند. برای اقامه دعوای سند مالکیت، منقول بودن یا غیرمنقول بودن سند تفاوت می کند. اگر ابطال سند مالکیت مربوط به اموال منقول باشد باید دادگاه محل اقامت خوانده به این دادخواست رسیدگی کند.

لازم به ذکر است که معمولا دعوی ابطال سند رسمی اموال منقول در محل سکونت خوانده مطرح می شود. اگر محل سکونت خوانده مشخص نباشد بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی این دعوا در محل عقد قرارداد یا آخرین محل سکونت خوانده یا محل سکونت خواهان قابل طرح است. اگر ابطال سند مالکیت مربوط به اموال غیرمنقول باشد باید این دعوا در دادگاه محل وقوع ملک مطرح شود. پس می توان به عنوان نتیجه گیری گفت که مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوی ابطال سند دادگاه حقوقی می باشد.

دریان سفر امید

برای ابطال سند به چه مدارکی نیاز داریم؟

اما مدارک لازم برای ابطال سند رسمی کدام اند؟ در پاسخ باید به ارائه اسناد و مدارک زیر اشاره نماییم:

  • ارائه اسنادی که خواهان درخواست ابطال آن‌ها را دارد مانند سند مالکیت و صلح نامه و غیره
  • ارائه دلایل بی اعتباری و ابطال سند مالکیت مذکور مثل اینکه ملکی به دو یا چند نفر فروخته شده باشد یا تشریفات قانونی ثبت سند به درستی رعایت نشده باشد یا سند جعلی باشد.

وکیل ابطال سند - کاماپرس

مراحل ابطال سند چیست؟

تا بدین جا با ماهیت ابطال سند آشنا شدیم. مرجع صالح و مدارک مورد نساز برای طرح این موضوع را شناختیم. اما در این بخش مراحلی را عنوان می کنیم که برای ابطال سند رسمی پیش رو دارید. این مراحل از قرار ذیل اند:

  • مرحله اول: دادخواست ابطال سند مالکیت رسمی را به همراه اسناد و مدارکی که دال بر اثبات موضوع در محکمه باشند در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید.
  • مرحله دوم: دادخواست ابطال سند مالکیت در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه اسناد و مدارک ارائه شده را کافی بداند پرونده را جهت اقدام به دفتر ثبت اسناد و املاک ارجاع می دهد.
  • مرحله سوم : مدارک ارسال شده جهت ابطال سند مالکیت به دفتر اسناد و املاک مورد بررسی قرار می گیرند و سپس به بایگانی فرستاده می شوند تا به پرونده ثبتی مربوطه پیوست گردند.
  • مرحله چهارم : پس از انجام اقدامات فوق پرونده ابطال سند رسمی تشکیل شده و مورد بررسی قرار می گیرد.
  • مرحله پنجم : اگر نقص و ایرادی بر مدارک و اسناد وارد نباشد ابطال سند مالکیت فعلی انجام می شود. بعد از آن پیش نویس سند مالکیت جدید تهیه شده و مراتب انتقال سند مالکیت فعلی به سند مالکیت جدید صورت می‌پذیرد.

هزینه ابطال سند رسمی چقدر است؟

اما آخرین و پرتکرار ترین موضوع در این بخث، هزینه های مربوطه است. به طور کلی ، هزینه های ابطال سند رسمی را ، می توان شامل دو قسم هزینه دانست :

  • نخست ، هزینه های مربوط به ثبت نام در سامانه ثنا جهت طرح دعوای ابطال سند ، هزینه ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، هزینه برابر اصل نمودن اسناد و مدارک مربوطه و غیر اینها ، که بسته به پرونده ، ممکن است حدود یکصد تا دویست هزار تومان باشد .
  • دوم ، هزینه های دادرسی مربوط به ابطال سند رسمی در دادگاه . از آن جهت که دعوای ابطال سند رسمی در دادگاه ، یک دعوای غیر مالی محسوب می شود ، خواهان می بایست هزینه دادرسی را مطابق نرخ اعلام شده که همه ساله توسط قوه قضاییه اعلام می شود ، پرداخت نماید که در سال 1402 ، این هزینه ، حدود 40 تا 180 هزار تومان خواهد بود .

در این مقاله اصلی ترین سوالات بحث ابطال سند را بررسی کردیم. اگر همچنان سوالی در ذهن دارید، با مراجعه به سایت های حقوقی و کیفری تخصصی میتوانید با مطالعه بیشتر اطلاعاتی کافی در این مورد کسب نمایید. سایت تخصصی محمد حاجیلو و همکارن یکی از سایت های پیشنهادی است که ضمن ارائه مقالات تخصصی، راه هار ارتباطی با وکلای متخصص در حوزه های متفاوت حقوقی و کیفری را نیز در اختیارتان قرار می دهد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

انتهای پیام

مرتبط با : دفتر حقوقی حاجیلو
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز