اسمارت پارکینگ چیست و تجهیزات مورد نیاز آن؟

ژیوار

امروزه بیشتر خانواده‌ها دارای یک یا چند خودرو هستند و پارکینگ یکی از بخش‌های مهم خانه‌های امروزی شده است. بر همین اساس حفظ امنیت پارکینیگ و نگهداری امن خودروها می‌تواند یکی از دغدغه‌های هر خانواده باشد. از سوی دیگر هوشمندسازی کامل ساختمان‌های مسکونی نیز نیازمند هوشمندسازی پارکینگ خانه است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نحوه هوشمند سازی پارکینگ ساختمان‌های مسکونی و پارکینگ‌های عمومی به منظور ایجاد اسمارت پارکینگ و معرفی تجهیزات مورد نیاز این پرداخته است.

چرا باید پارکینگ را هوشمند کرد؟

هوشمند سازی پارکینگ علاوه بر اینکه می‌تواند سطح ایمنی یک ساختمان مسکونی را بالاتر ببرد، برای تکمیل فرآیند هوشمند سازی یک ساختمان نیز لازم و ضروری است. همچنین این هوشمند سازی تا حد زیادی در وقت و انرژی ساکنان ساختمان و افرادی که از پارکینگ استفاده می‌کنند نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این نوع از هوشمند سازی می‌تواند از بروز برخی از مشکلات نیز جلوگیری کند. برای نمونه مشخص نمودن جای اختصاصی پارک برای هر خودرو و امکان مشاهده خالی یا پر بودن آن جای پارک یکی از مواردی است که ممکن است در مجتمع‌های مسکونی مورد نیاز باشد.

بر همین اساس، هوشمند کردن پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی اهمیت بیشتری نسبت به آپارتمان‌های مسکونی پیدا می‌کند. چراکه میزان ورود و خروج خودرو در این مجتمع‌ها بسیار بالا است و سیستم مدیریتی این ورود و خروج نیز باید به همان اندازه پیشرفته و به‌روز باشد.

دریان سفر امید

مزایای هوشمند کردن پارکینگ

هوشمند سازی پارکینگ مجتمع‌ها و ساختمان‌های مسکونی می‌تواند مزایای بسیار زیاد و مهمی را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای این اقدام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ایمنی ساختمان و بالا رفتن سطح امنیت پارکینگ و خودروها که از طریق ثبت و نگهداری هوشمند پلاک خودروهای ورودی میسر می‌شود. در این حالت خودروهای متفرقه امکان ورود به پارکینگ را نداشته و شناسایی خواهند شد.
  • افزایش ایمنی از نظر کاهش آمارهای سرقت خودرو. در این نوع هوشمند سازی امکان شناسایی ورود افراد غیر به پارکینگ وجود دارد و ورود و خروج خودروها به اطلاع مالک خودرو می‌رسد.
  • باز و بسته شدن درب پارکینگ به کمک شناسایی هوشمند پلاک خودرو که می‌تواند در وقت راننده صرفه‌جویی نماید.
  • هوشمند سازی مصرف انرژی در پارکینگ برای کاهش هزینه‌های نگهداری آن.

تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند کردن پارکینگ‌ها

تجهیزات نقش اساسی را در هوشمند سازی یک پارکینگ ایفا می‌کنند  و بیشتر هزینه این هوشمند سازی صرف خرید تجهیزات می‌شود. این تجهیزات می‌تواند شامل انواع دوربین‌ها، سنسورها، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی شود.

به کارگیری تجهیزات مناسب می‌تواند به بهتر شدن وضعیت هوشمند سازی پارکینگ کمک کرده و در ادامه هزینه‌های نگهداری و تعمیر را پایین بیاورد. در ادامه با برخی از تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند کردن پارکینگ آشنا خواهید شد.

حسگرهای هوشمند سازی یک پارکینگ

حسگرها یکی از اجرای اصلی اسمارت پارکینگ هستند. انواع بسیار متفاوتی از حسگرها ممکن است بسته به نیاز در یک پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه می‌توان به حسگرهای تشخیص پلاک برای شناسایی خودروها به منظور باز کردن اتوماتیک درب پارکینگ و بالاتر بردن سطح ایمنی خودرو، حسگرهای تشخیص خالی بودن جای پارک و سایر حسگرهای محیطی اشاره کرد.

دوربین‌های مورد استفاده در پارکینگ‌ها

دوربین‌های مدار بسته نیز بخشی از تحهیزات امنیتی پارکینگ‌ها هستند. به طوریکه می‌توان به کمک این دوربین‌ها نظارت دقیقی روی عملکرد پارکینگ و ورود و خروج اشخاص داشت. جلوگیری از سرقت خودرو یکی از فواید استفاده از دوربین در پارکینگ است.

نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها برای هوشمند کردن پارکینگ

نرم افزارهای مختلف و اپلیکیشن‌های موبایل را می‌توان بخش نرم افزاری هوشمند سازی پارکینگ عنوان کرد. این نوع از اپلیکیشن‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند عملکرد بخش‌های مختلف پارکینگ را از راه دور فرمان‌پذیر کنند، می‌توانند اطلاعات دقیقی از وضعیت پارکینگ و هر خودرو را به مدیر ساختمان و یا مالکان خودرو بدهند.

این بخش نرم افزاری می‌تواند در نسخه‌های مختلف مخصوص مدیر پارکینگ و مالک خودرو به صورت جداگانه و با امکانات متفاوت نوشته شود.

هوشمند سازی پارکینگ ساختمان با خدمات شرکت «نیتا صنعت هوشمند»

شرکت «نیتا صنعت هوشمند» یکی از شرکت‌های فعال در زمینه هوشمند سازی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی است. این شرکت خدماتی چون مشاوره، طراحی و اجرای سیستم تاسیسات ساختمان، اجرای سیستم‌های برق صنعتی و راه اندازی سیستم‌های امنیتی، حفاظتی و شبکه را نیز بر عهده دارد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت نیتا صنعت هوشمند به آدرس nitasanat.com مراجعه و یا برای دریافت مشاوره با شماره 02191306069 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : نیتا صنعت هوشمند
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز