سفر خارجی برای بخشی از جامعه غیرممکن شده

سفر خارجی - کاماپرس
ژیوار

بالا بودن نرخ ارز و تأثیر تورم بر هزینه‌های ضروری، بخش زیادی از جامعه را از امکان مسافرت خارجی محروم کرده است. در میان افرادی که امکان سفر خارجی دارند، عده‌ای مقاصد سفر خود را تنها به گزینه‌های تکراری کشورهای اطراف ایران محدود کرده‌اند. آشنایی با مقاصد گردشگری پرطرفدار و مناسب هر فصل کمک می‌کند که متناسب با بودجه خود، گزینه‌های بیشتری را  در نظر بگیریم و به برنامه مسافرت خود تنوع ببخشیم.

کاماپرس در مصاحبه با آقای حمید کریمی، مدیرعامل آژانس ناخدای سفر از مقاصد پرطرفدار این مجموعه پرسیده است.

کدام تور خارجی بین مسافران پرطرفدارتر است؟

ما مسیرهای متعددی داریم که از میان‌ آن‌ها تورهای دوبی، تایلند، مالزی، آفریقا و تورهای مخصوص ماه عسل محبوب‌تر هستند. تور بالی نیز به‌تازگی پرطرفدار شده است. تورهای اروپایی پرطرفداری نیز داریم.

کدام کشورهای اروپایی جزء مقاصد پرطرفدار شما هستند؟

فرانسه، اسپانیا و ایتالیا.

بیشتر بخونید:

دریان سفر امید

گفتید که تور بالی اخیراً پرطرفدار شده است؛ چه مدت است که این اتفاق افتاده؟

مدتی است که بعد از پایان همه‌گیری کرونا این تور محبوبیت خود را بازیافته است. پیش از شیوع کرونا، این تور را زیاد برگزار می‌کردیم اما کرونا باعث افت آن شد. اکنون مجدداً برگزاری تور به این مقصد را از سر گرفته‌ایم.

این مقاصد تنها در تابستان پرطرفدار هستند یا در تمام طول سال؟

مناطق نزدیک به خط استوا مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا (مالزی، بالی و…) و یا مقاصدی مانند دوبی و قطر در تمام سال پرطرفدار هستند. سفر به کشورهای اروپایی بیشتر در تابستان و بهار مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ اما در پاییز و زمستان نیز بعضی از افراد نسبت به سفر به این مناطق تمایل نشان می‌دهند.

در پاییز و زمستان، چه تورهای جذابی برگزار می‌کنید؟

در این زمان زوج‌هایی که فرزند ندارند و در هر فصلی قادر به مسافرت هستند مقاصد شرق آسیایی را انتخاب می‌کنند چون فصل بهتری برای گردشگری است؛ اما به‌طور کلی، در این وقت از سال تورهای نمایشگاهی جذابیت دارند؛ به‌خصوص نمایشگاه امارات که گردشگران زیادی را جذب می‌کند. نمایشگاه‌های گردشگری در میلان، مادرید و برلین نیز محبوبیت دارند و ما نیز تورهای مخصوص آن را برگزار می‌کنیم.

شاخص‌های مد نظر مسافران در انتخاب تور چیست؟

مسافران آژانس ما بیشتر به دنبال تورهایی با کیفیت متوسط رو به بالا هستند و تمایلی به تورهای ارزان‌قیمت ندارند. ما در تمام کشورها با هتل‌های رده‌بالا همکاری داریم و حتی متقاضیان هتل‌های 4 ستاره را نیز با گفت‌وگو به انتخاب هتل‌های 5 ستاره ترغیب می‌کنیم و این رضایت آن‌ها را جلب می‌کند چون هزینه برایشان عامل مهمی نیست.

این یعنی برای انجام سفر هیچ چالشی از نوع مالی ندارید؟

بخشی از جامعه این مشکل را دارند و از سفر محروم هستند. پیش‌تر از میان کارمندان و اقشار متوسط و روبه‌پایین هم مراجعه‌کننده داشتیم اما اکنون برای این بخش از جامعه مسافرت خارجی غیرممکن شده و این تماماً به‌خاطر افزایش سرسام‌آور هزینه‌های سفر است. بخشی از این افزایش هزینه به‌خاطر تورم افسارگسیخته‌ای است که در ایران تجربه می‌کنیم و بخشی از آن را نیز تورم جهانی که در نتیجه کرونا بروز پیدا کرد رقم زده است.

به‌جز مسائل مالی چه‌چیز برای مسافرت خارجی مشکل ایجاد می‌کند؟

بخشی از نگرانی‌ها نیز در نتیجه فضای امنیتی خاورمیانه ایجاد شده‌اند. بروز هر تنشی در منطقه، باعث می‌شود مسافران در تصمیم خود برای سفر تجدید نظر کنند.

بزرگترین مانع برای شکوفایی گردشگری چیست؟

تا وقتی کشور بی‌وقفه در بحران باشد، هرقدر هم برای ورود گردشگر تبلیغ کنیم، مسافر خارجی نخواهیم داشت.

یعنی امیدی برای حل مشکل گردشگری وجود ندارد؟

تا سیاست‌گذاران کلی حاکمیت نسبت به رفع بعضی موانع تمایل نداشته باشند هیچ اتفاق مثبتی برای گردشگری نخواهد افتاد؛ چرا که قدرت افراد و اصناف همگی تحت‌الشعاع سیاست‌های حاکمیت قرار می‌گیرند. پیش از این، از خارج از کشور گردشگر ورودی داشتیم که این، هم برای کشور ارزآوری داشت و هم اشتغال ایجاد می‌کرد. درحال حاضر 10 الی 15 نفر نیرو در دفتر ما مشغول به کار هستند، درحالی‌که این پتانسیل را داریم که این تعداد را به 150 تا 200 نفر افزایش دهیم. آن‌چه ما در حال انجام آن هستیم بیشتر شبیه به بازی است؛ زیرا اجازه کار جدی پیدا نمی‌کنیم. ابتدا باید مسائل اصلی را حل کنیم سپس روابط بانکی ما با دنیا برقرار شود.

پیش از کرونا وقتی مسافر خارجی به ایران می‌آمد هزینه را به‌صورت نقدی در فرودگاه می‌پرداخت که این بسیار خطرناک، مضحک و عجیب است.

انتهای پیام

مرتبط با : ناخدای سفرحمید کریمی
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز