برای هوشمند سازی اتاق سرور نیاز به چه سنسورهایی است؟

ژیوار

نگهداری از سرورها بدون وجود سیستم مانیتورینگ اتاق سرور عملا غیرممکن است. حساسیت‌های موجود در اتاق سرور باعث می‌شود که هر روزه تکنولوژی‌های بیشتری را برای نگهداری این اتاق شاهد باشیم. چراکه از اتاق سرور به عنوان مهم‌ترین بخش هر سازمان نام برده می‌شود و این بخش باید در مقابل خطرات محیطی و امنیتی کاملا مقاوم باشد.

کاماپرس در این گزارش به معرفی نیازمندی‌های اتاق سرور به منظور هوشمند سازی و بررسی سنسورهای لازم برای مانیتورینگ اتاق سرور پرداخته است.

چه خطراتی یک اتاق سرور را تهدید می‌کند؟

اولین قدم برای بررسی نحوه مانیتورینگ اتاق سرور و هوشمند سازی آن، آشنایی کامل با خطراتی است که اتاق سرور را تهدید می‌کند. از جمله مهم‌ترین خطرات تهدید کننده اتاق سرور می‌توان به افزایش دمای محیط اتاق اشاره کرد که می‌تواند باعث از کار افتادن و آسیب به سرورها شود.

علاوه بر این، میزان رطوبت و گرد و غباری که در فضای اتاق وجود دارد نیز تاثیر زیادی روی عملکرد و خرابی سرورها خواهد داشت. مانیتور نکردن این عوامل می‌تواند در طولانی مدت یک اتاق سرور را با مشکلات جدی روبرو کند.

نشست آب نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کننده اتاق سرور است که اتفاق افتادن آن می‌تواند به صورت آنی عملکرد اتاق سرور را مختل کرده و خسارات زیادی را به یک سازمان وارد کند. علاوه بر آب، آتش نیز می‌تواند یک اتاق سرور را به طور کامل از بین ببرد.

دریان سفر امید

سنسورهای لازم برای پایش اتاق سرور

هوشمند سازی و مانیتورینگ اتاق سرور نیازمند استفاده از سنسورهایی است تا این پایش به صورت اتوماتیک وار و دائمی ادامه داشته باشد. استفاده از سنسورهای مناسب و با کیفیت می‌تواند تضمین کننده فعالیت دائمی و بدون نقص تجهیزات و سرورها در این بخش از سازمان شود.

در ادامه با مهم‌ترین سنسورهای استفاده شده در اتاق سرور به منظور پایش آن آشنا می‌شویم.

1 – سنسور هشدار رطوبت

استاندارد اتاق سرور از نظر رطوبت حدود 30 تا 60 درصد است و افزایش رطوبت به میزان بیشتر می‌تواند باعث ایجاد شبنم و حالت رسانایی شود. این در حالیست که رطوبت کمتر نیز عاملی برای ایجاد بارهای الکترو استاتیک در محیط اتاق خواهد شد. این سنسور به محض گذر میزان رطوبت از حد استاندارد با ایجاد آلارم این مشکل را اعلام خواهد کرد.

2 – سنسور سنجش دما

بهترین دما برای اتاق سرور مابین 18 تا 22 درجه است. البته در سنسورهای جدید این دما قابل تنظیم است و می‌توان بسته به شرایط سرورها، استاندارد اتاق را به صورت متفاوت تعیین کرد. افزایش دما می‌تواند توسط این سنسور شناسایی شده و علاوه بر هشدار، سیستم خنک کننده را راه اندازی کند.

3 – سنسورهای هشدار دود و گرد و غبار

این سنسورها می‌توانند در زمان مانیتورینگ اتاق سرور به صورت کامل وجود دود یا گرد و غبار را در اتاق تشخیص داده و علائم هشدار را به مدیر سرورها ارسال کنند. سنسور‌های گرد و غبار با تابش اشعه‌هایی میزان غبار هوا را اندازه گیری می‌کنند.

4 – سنسورهای برق

سنسورهای برق علاوه بر اینکه می‌توانند باعث به کار افتادن دستگاه‌های UPS شوند، این موضوع را به مدیران سازمان اطلاع می‌دهند. همچنین برخی از این سنسورها می‌توانند تغییرات آنی در ولتاژ ورودی، جریان مصرفی و توان خروجی را نیز دائما اندازه گیری کنند.

5 – سنسور حرکت و تشخیص باز ماندن درب اتاق

ورود و خروج به اتاق سرور باید با اجازه مدیران سازمان صورت گیرد و برای کنترل این موضوع از سنسورهای تشخیص حرکت و سنسورهای تشخیص دهنده باز ماندن درب اتاق و ورورد غیر مجاز استفاده می‌کنند.

6 – سنسورهای هیدروژن

هیدورژن بعضا به دلیل استفاده از دستگاه‌های UPS ایجاد می‌شود و اگر میزان آن از حد استاندارد بالاتر برود، می‌تواند باعث آتش سوزی شود. وجود سنسور هیدروژن نقش اساسی در مانیتورینگ اتاق سرور دارد و بالا رفتن میزان هیدروژن موجود در هوا را بعد از قطع دستگاه‌های UPS و وصل برق شهری اندازه‌گیری می‌کند.

هوشمند سازی و مانیتورینگ اتاق سرور با خدمات شرکت «نیتا صنعت هوشمند»

شرکت «نیتا صنعت هوشمند» یکی از شرکت‌های فعال در زمینه هوشمند سازی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی است. این شرکت خدماتی چون مشاوره، طراحی و اجرای سیستم تاسیسات ساختمان، اجرای سیستم‌های برق صنعتی و راه‌اندازی سیستم‌های امنیتی، حفاظتی و شبکه را نیز بر عهده دارد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت نیتا صنعت هوشمند به آدرس nitasanat.com مراجعه و یا برای دریافت مشاوره با شماره 02191306069 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : نیتا صنعت هوشمند
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز