ریپازیتوری در سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی - کاماپرس
ژیوار

ریپازیتوری در سرور مجازی، دسترسی از راه دور به واحدها یا ماژول‌های کد را برای امکان استفاده مشترک دو یا چندنفره ارائه می‌دهند. این قابلیت درست شبیه به کاری است که بسته‌های نرم‌افزاری انجام می‌دهند. در این مقاله، با نحوه کار این ابزارهای قدرتمند مجازی و مزایای ریپازیتوری برای پروژه‌های نرم‌افزاری آشنا می‌شوید.

منظور از ریپازیتوری در سرور مجازی چیست؟

ریپازیتوری (به‌صورت مخفف ریپو) نوعی امکان ذخیره‌سازی مرکزی است که با کمک آن می‌توانید تمام فایل‌ها و منابع پروژه خود را در آن نگهداری کنید. هر یک از ذی‌نفعان یا توسعه‌دهندگان پروژه نرم‌افزاری شما می‌توانند کد (یا منبع) مخزن شما را برای ایجاد ویژگی‌های جدید یا رفع اشکال در محصول یا برنامه نرم‌افزاری در اختیار داشته باشند.

برای درک بهتر مفهوم ریپو آن را به‌عنوان یک‌پوشه ایجاد شده در محیط ابری در نظر بگیرید. این پوشه حاوی مجموعه‌ای از فایل‌های برنامه‌نویسی است که در مجموع یک برنامه را می‌سازند. ریپوها دارای قابلیت‌های زیادی مانند افزودن، حذف یا اصلاح فایل‌ها هستند. سایر قابلیت‌های کلیدی این ابزار نسخه‌سازی، وجود اطلاعات درباره افرادی که فایل‌ها را ساخته و به‌روزرسانی کرده‌اند و اینکه در چه زمانی ایجاد شده‌اند، هستند. همه این ویژگی‌ها کار با ریپوها را آسان می‌کند و به‌منظور ساخت محصولات باکیفیت بالا به این مخزن نرم‌افزاری کمک می‌کند.

سرور مجازی - کاماپرس

آیا استفاده از یک ریپازیتوری ضروری است؟

ریپازیتوری مکانی است که می‌توانید در آن کدهای مشترک را برای دوستان، همکاران، هم‌کلاسی‌ها و حتی افراد ناآشنا ذخیره کنید و با آنها به اشتراک بگذارید. در نتیجه، این مخازن به افراد و تیم‌ها کمک می‌کنند تا کدهای بهتری را سریع‌تر بنویسند.

دریان سفر امید

مفاهیم و ویژگی‌های کلیدی ریپازیتوری

  • ریپازیتوری یا مخزن نرم‌افزاری (Repository) که با نام مخزن کدنویسی نیز شناخته می‌شود.
  • یک شعبه یا شاخه (Branch) یک خط توسعه جداگانه است که در ابتدا همان پایه کد مخزن اصلی را دارد. این شاخه جدید ممکن است مجموعه‌ای از فایل‌ها و commitهای خاص خود را داشته باشد.
  • commit به معنای ذخیره تغییرات ایجاد شده در فایل‌های پروژه در خود مخزن است.
  • کشش (Pull) از یک ریپو به طور ساده به معنای دریافت کد منبع از مخزن راه دور (یک سرور ابری) به ساختار محل موردنظر است. یک درخواست کششی شامل تغییرات فایل (فایل‌هایی که اضافه، اصلاح یا حذف می‌شوند) می‌شود که باید با ریپوی اصلی ادغام شوند.
  • فشار (Push) به معنای واردکردن کد منبع محلی ساخته شده به یک مخزن راه دور است که در GitHub، Bitbucket یا یک پلتفرم مدیریت مخزن مشابه ایجاد شده باشد.
  • درخواست کشش (Pull request) به زمانی اشاره دارد که شما تغییراتی را در یکی از شاخه‌های خود ایجاد می‌کنید و سعی می‌کنید آن تغییرات را با مخزن اصلی ادغام کنید.

چرا ریپازیتوری‌ها اهمیت دارند؟

اگر فرد یا شرکتی نیاز به ساخت اپلیکیشن یا محصول نرم‌افزاری داشته باشد، به فضای ذخیره‌سازی و ابزار مدیریت پایه کد هم نیاز خواهد داشت. خرید سرور مجازی ایران و ریپازیتوری بهترین راه برای یک فرد یا تیم به‌منظور سریع کارکردن روی تغییرات کد و ویژگی‌های جدید محصول به‌صورت لحظه‌ای است. ریپازیتوری‌ها از دیگر ابزارهای آنلاین همکاری مبتنی بر ابر مانند گوگل درایو متمایز هستند؛ زیرا این ابزارها به طور ویژه برای نیازهای خاص توسعه یک پایگاه کد مناسب‌سازی شده‌اند.

یک شخص به‌تنهایی می‌تواند مالک یک ریپو باشد یا به طور مشترک مالکیت آن را با افراد دیگر در یک سازمان در دست بگیرد. به‌طورکلی، شرکت‌ها مخازن داده خصوصی را ترجیح می‌دهند که برای کارمندان خاصی قابل‌مشاهده باشد، چون کد آن مخزن از عموم مردم و سایر افراد پنهان است. در عمل این بدان معناست که دیگران نمی‌توانند کد منبع را به نفع خود کپی کنند.

سرور مجازی - کاماپرس

آیا ریپازیتوری‌ها عمومی هستند؟

یک کارفرما یا مدیر پروژه می‌تواند پس از خرید سرور مجازی ایران با انتخاب قابل‌مشاهده بودن یا نبودن ریپو (خصوصی یا عمومی) دسترسی به این مخزن را محدود کند. به‌عنوان‌مثال، کسانی که مالک ریپازیتوری‌ قابلیت دسترسی را برای او به اشتراک گذاشته، می‌تواند یک مخزن (ریپوی) خصوصی را مشاهده کند. با‌این‌حال، اگر شخصی ریپوی خود را در حالت عمومی تنظیم کند، برای همه به‌صورت آنلاین قابل‌مشاهده خواهد بود و هر کسی می‌تواند با ایجاد یک درخواست کشش (Pull request)، در این مخزن عمومی مشارکت داشته باشد.

اگر سازمانی مالک یک ریپازیتوری‌ باشد، مدیر سیستم آن می‌تواند به اعضای سازمان اجازه دسترسی و مشارکت در تغییر یا تنظیم منابع ریپو را بدهد.

چرا باید از یک ریپوزیتوری استفاده کنیم؟

  • مشارکت: وقتی روی یک مخزن منبع‌باز (open-source) کار می‌کنیم، به یک فضای مشترک برای همکاری مؤثر و بهتر نیاز داریم. با استفاده از ریپو یا مخزن نرم‌افزاری مشارکت در هر پروژه‌ای از پروژه‌های ساده و کوچک گرفته تا پروژه‌های بزرگ‌تر آسان می‌شود.
  • مستندسازی: مستندسازی داده‌های نرم‌افزاری در پروژه‌های بزرگ‌تر کار ساده‌ای نیست. با استفاده از هر ابزار مدیریت مخزنی، مستندسازی در ابعاد بزرگ ساده‌تر می‌شوید و از این نظر مشکلی نخواهید داشت.
  • ایجاد یک نمونه کار: گر شما یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستید که به دنبال جلب نظر استخدام‌کنندگان و کارفرمایان فنی هستید ریپوی شما بهترین ابزار شماست. بسیاری از شرکت‌ها هنگام جستجو برای نیروی کار جدید، نمایه‌ها و مخازن GitHub را بررسی می‌کنند.
  • بررسی تغییرات در نسخه‌های چندکاربره: وقتی چند نفر در یک پروژه همکاری می‌کنند، بررسی ویرایش‌ها دشوار می‌شود. اینکه چه کسی چه چیزی را در چه زمانی تغییر داده است و مکان ذخیره‌سازی آن فایل‌ها کجا است در این شرایط کار ساده‌ای نیست. مدیران مخزن نرم‌افزاری یا ریپوزیتوری با بررسی همه تغییراتی که همکاران شما در ریپو اعمال کرده‌اند، این مشکل را برطرف می‌کنند.
  • . ادغام با ابزارهای دیگر: ریپوهایی که بعد از خرید سرور مجازی ایران در این فضا ایجاد می‌کنید، می‌توانند با ابزارهای مختلف CI/CD مانند Jenkins ادغام شوند.
  • سرور مجازی - کاماپرس

آسیاتک یکی از بهترین ارائه‌دهندگان ریپوزیتوری

شرکت‌ها و افراد می‌توانند از خدمات میزبانی نرم‌افزار مختلف هنگام راه‌اندازی ریپوهای محصول خصوصی یا منبع‌باز خود استفاده کنند. این ابزار قدرتمند مبتنی بر فضای ابری نمونه‌های خارجی و داخلی متعددی دارد؛ اما ما به شما مخزن نرم‌افزاری آسیاتک را پیشنهاد می‌دهیم. پس از خرید سرور مجازی ایران یا سرور مجازی ابر آسیاتک می‌توانید از قابلیت‌ها و ابزارهایی مانند ریپوزیتوری هم استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، با چند کلیک ساده و بلافاصله پس از درخواست یک مخزن نرم‌افزاری قدرتمند و پرسرعت در اختیار دارید که تمام اعضای پروژه نرم‌افزاری شما می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

آسیاتک ارائه‌دهنده خدمات ابری باتجربه‌های موفق ارائه خدمات به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک یکی از بهترین انتخاب‌های پیشروی شما است. این شرکت با ارائه راهکارهای نوین و کاربردی به شما کمک می‌کند تا منابع کسب‌وکار خود را در فضای ابری به بهترین شکل ممکن اداره کنید. برای دریافت خدمات این شرکت با کارشناسان آسیاتک از طریق ایمیل sales@asiatech.cloud یا شماره تماس ۹۰۰۰۵۵۵۵ در ارتباط باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز